20 lat Solarisów w Płocku

12 września mija 20 lat, odkąd do Płocka dotarły pierwsze Solarisy Urbino 12 o numerach 636-638. W taborze zdominowanym wówczas przez Jelcze i Ikarusy, nowe pojazdy były (podobnie, jak zakupione wcześniej Neoplany #633-634) powiewem świeżości i nowoczesności. Niska podłoga na całej długości, elektroniczne wyświetlacze, zapowiedzi głosowe to były udogodnienia, z którymi mieszkańcy naszego miasta dopiero się oswajali.

Rok 1999

Premiera pierwszego autobusu miejskiego marki Solaris, który już w październiku zaprezentował się w Płocku.

Lata 2000-2002

Nowy Solaris spodobał się władzom miasta oraz spółki, gdyż już rok później na ulicach pojawiły się trzy pierwsze autobusy tej marki (#636-638). Konstrukcja sprawdziła się w warunkach codziennej eksploatacji, a w kolejnych latach kupiono kolejne 10 egzemplarzy: #639-642 (2001 r.) i #643-648 (2002 r.).

Lata 2003-2006

To chwilowy zwrot w stronę innych marek. W tym czasie kupiono Kapeny, MAN-y i Mercedesy.

Rok 2007

KM kupiła pierwsze Solarisy trzeciej generacji (#680-683). Od tego momentu nowe “jamniki” pojawiały się w taborze regularnie co roku, przeplatane używanymi MAN-ami.

Rok 2009

Łącznie eksploatowanych było 20 Solarisów 12-metrowych, a na ulice wyjechał pierwszy przegubowy autobus tej marki (#707), który jednocześnie jako pierwszy w taborze posiadał silnik spełniający normę Euro 5.

Rok 2011

Kupiony został pierwszy klimatyzowany Solaris (#723), który był zwiastunem dużych zmian mających nadejść w przyszłym roku.

Rok 2012

We wrześniu do Płocka dotarło 15 nowych Solarisów kupionych ze środków unijnych: 10 solowych (#724-733) i 5 przegubowych (#734-738). To pierwsza tak duża dostawa nowych autobusów od 1994 r. Był to również początek hegemonii tej marki w taborze. Łącznie w latach 2012-2020 kupiono 62 autobusy spod znaku jamnika.

Rok 2013

Tabor zasilony został przez kolejnych 7 Solarisów (#739-745). Łącznie w eksploatacji było już 50 “jamników”.

Rok 2015

Do zajezdni trafiły cztery Solarisy nowej generacji (#746-749). Płock był zatem trzecim miastem w Polsce, w którym na ulicach można było spotkać pojazdy czwartej generacji, a zarazem pierwszym, gdzie eksploatowany był taki “jamnik” w wersji 18-metrowej.

Rok 2016

Na dwutygodniowe testy zameldował się elektryczny Solaris Urbino 12 (#347).

Rok 2018

Do Płocka dotarły pierwsze w historii autobusy z napędem hybrydowym, oczywiście spod znaku “jamnika”. Łącznie 25 pojazdów (17 solowych i 8 przegubowych), co było największym zasileniem taboru nowymi autobusami od 1982 roku. Jednocześnie do kasacji trafił pierwszy płocki Solaris (#636), który służył 18 lat.

Rok 2020

Tabor zasilony został kolejnymi ośmioma Solarisami: 4 z napędem konwencjonalnym i 4 hybrydowymi. Jednocześnie w tym roku pożegnaliśmy ostatniego Solarisa I generacji, a także wszystkie pojazdy II generacji.

Dziś autobusy spod znaku jamnika w liczbie 77 sztuk stanowią aż 66% taboru. Stały się tak powszechną marką, jak kiedyś Jelcz. Łącznie w Płocku kupiono 90 Solarisów, z czego skasowano 13 egzemplarzy.

Dodaj komentarz

Back to top button