50 lat autobusów przegubowych w Płocku

W październiku minęło 50 lat, odkąd na płockich ulicach pojawiły się pierwsze autobusy przegubowe marki Jelcz AP-02 oraz 021 o numerach 216-219. Wszystkie cztery egzemplarze przyjechały jako pojazdy używane z największych miast Polski i wszystkie wymagały remontów. Październik 1972 r. jest datą umowną, ponieważ 15 października 1972 r. na łamach Tygodnika Płockiego – jedynej wówczas gazety lokalnej – ogłoszono wprowadzenie do obsługi tego typu pojazdów w komunikacji miejskiej. W rzeczywistości aż do listopada przygotowywano Jelcze #216 i #218. Pozostałe dwa autobusy wymagały poważnych remontów, które trwały do lutego i maja 1973 r.

Zakupy używanych przegubowych Jelczy kontynuowano do 1979 r. Ich nienajlepszy stan techniczny oraz wiek powodowały, że liczba eksploatowanych pojazdów tego typu każdego roku była inna. Najwięcej egzemplarzy odnotowano w roku 1976 – aż 32 szt. Od 1977 r. ich liczba systematycznie malała aż do 1982 r., kiedy z taboru wykreślono dwie ostatnie sztuki (#275 i #277).

W 1984 r. sytuacja radykalnie zmieniła się po dostawie 20 szt. nowych Ikarusów 280.26. W 1991 i 1995 r. dokupiono kolejnych 14 szt. węgierskich przegubowców. W 1996 r. wprowadzono do służby pierwszy 18-metrowy autobus nowej generacji (Jelcz M181MB #626), z obniżoną podłogą w członie A. Lata 2006 – 2010 to bardzo ciekawy czas, gdy do Płocka trafiły cztery używane MANy NG272 oraz dwa Neoplany N4021. W 2009 r. tabor zasilił pierwszy nowy, w pełni niskopodłogowy Solaris Urbino 18 (#707), który dał początek całej serii nowych 18-metrowców tej marki. Łącznie w latach 1972 – 2022 do eksploatacji wprowadzono 94 autobusy przegubowe, a obecnie tabor liczy 21 pojazdów tego typu. Warto przypomnieć sobie, jak wyglądała sytuacja 10 lat temu, kiedy pisaliśmy o 40-leciu przegubowców.

Listopad 1972 r. to również kolejna okrągła data wprowadzenia do taboru pierwszego Jelcza MEX 272 #215 – pojazdu solowego, ale większego i trwalszego od eksploatowanych dotychczas Sanów. Łącznie zakupiono 16 Jelczy MEX, a największa ich liczba w użytku – 12 szt. przypadła na lata 1977 – 1979. W 1982 r. skasowano ostatnie dwa egzemplarze.

Dodaj komentarz

Back to top button