Jelcz PR110

1979 - 2013 | było sztuk: 157 (w tym 108 szt. PR110U, 49 szt. PR110M)

Autobus ten, będący licencyjnym produktem Berlieta, stał się na początku lat osiemdziesiątych podstawowym środkiem transportu miejskiego w Płocku. Pierwszych 10 egzemplarzy zakupiono w 1979 r. nadając im numery 377-381, 383-387. Do 1992 roku łączna liczba zakupionych tego typu pojazdów wyniosła 157 sztuk.

Wraz ze zmianą wzoru malowania [zobacz szczegółowy opis] zmieniono wzór oznaczania bocznego pojazdów. W latach 1960-1993 malowano na karoserii numery taborowe (w różnych okresach według różnych szablonów) w kolorze żółtym. W oznaczeniu bocznym (na środku długości pojazdu) znajdował się herb miasta, skrót nazwy przewoźnika (pierwsze litery nazwy – obecnie logo KM) z nazwą miasta oraz numer boczny. Na początku lat 90-tych przeniesiono malowanie boczne nad przednie koło, ze względu na umieszczane reklamy. Od 1993 r. na żółtym pasie malowania “trójkolorowego” oznaczenie zmieniono na kolor granatowy, jednocześnie stosując metodę klejonych liter i herbu. Przesunięto też tylne oznaczenie z lewej do prawej krawędzi pojazdu (foto #549 powyżej).

Egzemplarze #477, #480, #561, #567, #572, #573 otrzymały jako pierwsze przy odbudowie w 1997 r. ściany frontowe złudnie przypominające Jelcze 120M i M121 z pierwszej połowy lat dziewięćdziesiątych. Podobnie odbudowano w 1999 r. #568-575 i #577-578 oraz wyremontowano w 2000 r. #501, #505, #516, #576.

Dalsze losy płockich Jelczy PR110 są różne. Kilka z nich trafiło do płockich zakładów pracy: #387, #392, #405-407, #418-419, #483, #504. Jelcz #469 trafił w 1983 r. do komunikacji w Białymstoku, #482 do MZK Kutno. Egzemplarz #398 przez kilka lat po służbie liniowej służył jako pogotowie techniczne. Podobnie #444, który następnie posłużył jako autobus szkolny dla jednej ze szkół pod Płockiem. Ex. #412 przez 6 lat służył jeszcze jako pogotowie gospodarcze – do 1994 r., a ex. #509 jako ambulans do pobierania krwi. W lipcu 2009 r. skasowany został #560 – był to ostatni Jelcz PR110 o oryginalnym wyglądzie. W marcu 2013 r. do kasacji odstawiono #505, co zakończyło eksploatację modelu PR110 w Płocku. Był to jednocześnie najdłużej jeżdżący autobus w całej historii płockiej komunikacji, który służył mieszkańcom przez 29 lat.

Dane techniczne

rodzaj: wysokopodłogowy
ilość miejsc (siedzących/stojących):
110 (37 / 73)
układ drzwi:
2-2-2
długość [mm]: 12000
szerokość [mm]: 2500
wysokość [mm]: 3040
masa własna [kg]: 9800
dopuszczalna masa całkowita [kg]: 17280
silnik: Mielec SW 680/78/1
moc [KM]: 185
skrzynia biegów: mechaniczna 4-biegowa S4-9
norma czystości spalin:

Spis taboru

ROK MODEL NOWE (szt.) NUMERY TABOROWE SKREŚLONE (szt.) NUMERY TABOROWE
1979 PR110U 10 377-381, 383-387
1980 PR110U 17 388-404  
1981 PR110U 26 405-424, 426-431 1 385
1982 PR110U 32 432-463 1 391
1983 PR110U 23 464-471 (prod.1982), 473-487 2 390, 469
1984 PR110M 20 498-517 *  
1986 PR110M 3 529-531 5 392, 396, 405, 418, 419
1987 PR110 7 379, 380, 381, 383, 387, 388, 424
1988 PR110 3 409, 412, 453
1989 PR110M 10 548-557 4 406, 407, 452, 455
1990 PR110M 4 558-561 9 413, 427, 430, 432, 437, 446, 447, 448, 457
1991 PR110 10 377, 378, 421, 431, 445, 449, 450, 451, 459, 464
1992 PR110M 12 567-572 (prod.1991), 573-578 23 384, 386, 389, 393, 395, 397, 398, 400, 401, 402, 403, 404, 410, 411, 414, 415, 416, 426, 428, 433, 440, 441, 454
1993 PR110 15 394, 399, 417, 422, 423, 429, 434, 435, 438, 439, 442, 444, 479, 481, 484
1994 PR110 13 408, 420, 436, 443, 461, 463, 466, 467, 473, 483, 485, 486, 487
1995 PR110 8 456, 458, 460, 462, 465, 468, 470, 498
1997 PR110 5 474, 482, 503, 504, 517
1998 PR110 4 471, 476, 502, 508
1999 PR110 5 500, 507, 513, 514, 515
2001 PR110 3 475, 510, 511
2002 PR110 1 499
2004 PR110 8 478, 506, 512, 529, 530, 531, 554, 556
2005 PR110 4 548, 549, 550, 558
2006 PR110 4 477, 551, 552, 553
2007 PR110 3 480, 555, 561
2008 PR110 4 ex. 509, 557, 559, 573
2009 PR110 3 560, 567, 578
2010 PR110 3 516, 572, 577
2011 PR110 1 568
2012 PR110 7 501, 569, 570, 571, 574, 575, 576
2013 PR110 1 505
RAZEM 157 157
* #509 przerobiony na krwiobus w 1999 r.
Back to top button
Close
Close