Solaris Urbino 12 Hybrid

logo_solaris

29 sierpnia 2018 r. w godzinach popołudniowych do zajezdni dotarło pierwszych 5 z 17 Solarisów Urbino IV 12 w wersji hybrydowej (o numerach 753, 754, 756, 757 i 760). Następnego dnia zameldowało się kolejnych 6 sztuk (o numerach 755, 758, 759, 761, 762 i 763). 5 września w późnych godzinach wieczornych do zajezdni dotarło 6 ostatnich egzemplarzy (#764-769), co dało komplet zamówionych pojazdów tej klasy.

Autobusy wizualnie niewiele różnią się od eksploatowanych obecnie najnowszych Solarisów. Wyróżniają się przednimi światłami wykonanymi w technologii LED, napisem “Hybrydowy” umieszczonym w tylnej części pasa nadokiennego po obu stronach, innym kształtem lusterek zewnętrznych, a także wyższą zabudową środkowej części dachu.

Zdecydowanie więcej zmian spotkamy “pod maską”. Przede wszystkim inny rodzaj napędu, bo spalinowo-elektryczny. Sercem ekologicznych “jamników” jest szeregowy system o nazwie HybriDrive (amerykańskiej firmy BAE Systems), w którym głównym elementem jest silnik elektryczny DDTM-100 o mocy ciągłej 120 kW, a także generator ISG-100 o mocy 145 kW. Energia gromadzona jest w superkondensatorach ESS umieszczonych na dachu. Jedną z głównych cech napędu jest możliwość odzyskania podczas hamowania energii kinetycznej. Silnik spalinowy to jednostka Cummins ISB4.5 E6C o mocy 157 kW (210 KM) spełniająca normy emisji spalin Euro 6, która służy jedynie do napędzania generatora prądu. Autobusy nie posiadają skrzyni biegów, a silnik trakcyjny i oś funkcjonują na takich samych zasadach jak w trolejbusach, co zapewnia niezwykle płynną jazdę. Pojazdy wyposażone są w system Stop-and-Go, który całkowicie wyłącza silnik spalinowy podczas postoju oraz umożliwia bezemisyjne ruszanie. Dodatkowym wyposażeniem jest system Arrive-and-Go, który wyłącza pracę silnika spalinowego już podczas podjeżdżania autobusu do przystanku (pilnuje tego urządzenie GPS wraz z odpowiednim oprogramowaniem). Według deklaracji producenta systemy te są w stanie zaoszczędzić do 20% paliwa.

Gruntownie odmieniony został przedział pasażerski, w którym uwagę przykuwa nowa tapicerka siedzeń w cieplejszych kolorach, co zrywa z wieloletnim granatem lub szarością. Na podłodze zastosowano także nową wykładzinę, która posiada drobinki w kolorze czerwonym i pomarańczowym dopasowane do barw tapicerki. Z kolei środkowe panele na suficie nie są już niebieskie, tylko białe. Wszystkie te zmiany sprawiają, że wnętrze stało się wizualnie lżejsze i bardziej przestronne. Autobusy mogą zabrać na pokład 95 pasażerów, w tym tylko 21 na miejscach siedzących (6 dostępnych z niskiej podłogi). Dla porównania w tradycyjnych dieslach IV generacji jest 28 miejsc siedzących, a w III generacji aż 31. Większa platforma dla osób stojących sprawiła, że biletomat (BM-07 firmy Mera Systemy) nie znajduje się już bezpośrednio na wprost drzwi. Po obu stronach środkowych drzwi zamontowano pojedyncze siedzenia (podobne rozwiązanie jest zastosowane w pierwszych płockich Solarisach). Na szybach przy drzwiach nie ma już logo KM i herbu miasta, za to na siedzeniach umieszczono logo Płocka. Pasażerowie mają do dyspozycji 3 ładowarki USB. Podobnie, jak w Solarisie #752 zastosowano tablice zewnętrzne o wysokiej rozdzielczości. Nowe hybrydy są oczywiście klimatyzowane, a dodatkowo wymianę powietrza będą zapewniać wentylatory oraz otwierane okna w liczbie 6 szt. Zastosowanie dodatkowych urządzeń na dachu spowodowało, że pojazdy wyposażone są tylko w jeden szyberdach. Kolejną nowością są podświetlane przyciski STOP. Gdy jeden z nich zostanie naciśnięty, wszystkie podświetlają się na czerwono. Stanowisko pracy kierowcy zabudowane jest półotwartą kabiną i wyposażone w tradycyjną deskę rozdzielczą VDO, a także w pełni dotykowy autokomputer SRG-6000, co jest nowością w płockim taborze.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE

rodzaj: niskopodłogowy
ilość miejsc (siedzących/stojących): 95 (21 / 74)
układ drzwi:
2-2-2
długość [mm]: 12000
szerokość [mm]: 2550
wysokość [mm]: 3100
masa własna [kg]: 11475
dopuszczalna masa całkowita [kg]: 18745
silnik: elektryczny DDTM-100
spalinowy Cummins ISB4.5 E6C
moc [KM]: elektryczny – 197
spalinowy – 210
skrzynia biegów: brak skrzyni biegów
norma czystości spalin: EURO 6 (silnik spalinowy)

SPIS TABORU (aktualna ilość: 17)

SPIS TABORU (aktualna ilość: 17)

ROK MODEL NOWE (szt.) NUMERY TABOROWE SKREŚLONE (szt.) NUMERY TABOROWE
2018 Solaris Urbino IV 12 Hybrid 17 753-769
RAZEM 17 0