Solaris Urbino 12 Hybrid

2018 - nadal | aktualna ilość: 21

logo_solaris

29 sierpnia 2018 r. w godzinach popołudniowych do zajezdni dotarło pierwszych 5 z 17 Solarisów Urbino IV 12 w wersji hybrydowej (o numerach 753, 754, 756, 757 i 760). Następnego dnia zameldowało się kolejnych 6 sztuk (o numerach 755, 758, 759, 761, 762 i 763). 5 września w późnych godzinach wieczornych do zajezdni dotarło 6 ostatnich egzemplarzy (#764-769), co dało komplet zamówionych pojazdów tej klasy.

Autobusy wizualnie niewiele różnią się od eksploatowanych obecnie najnowszych Solarisów. Wyróżniają się przednimi światłami wykonanymi w technologii LED, napisem “Hybrydowy” umieszczonym w tylnej części pasa nadokiennego po obu stronach, innym kształtem lusterek zewnętrznych, a także wyższą zabudową środkowej części dachu.

Zdecydowanie więcej zmian spotkamy “pod maską”. Przede wszystkim inny rodzaj napędu, bo spalinowo-elektryczny. Sercem ekologicznych “jamników” jest szeregowy system o nazwie HybriDrive (amerykańskiej firmy BAE Systems), w którym głównym elementem jest silnik elektryczny DDTM-100 o mocy ciągłej 120 kW, a także generator ISG-100 o mocy 145 kW. Energia gromadzona jest w superkondensatorach ESS umieszczonych na dachu. Jedną z głównych cech napędu jest możliwość odzyskania podczas hamowania energii kinetycznej. Silnik spalinowy to jednostka Cummins ISB4.5 E6C o mocy 157 kW (210 KM) spełniająca normy emisji spalin Euro 6, która służy jedynie do napędzania generatora prądu. Autobusy nie posiadają skrzyni biegów, a silnik trakcyjny i oś funkcjonują na takich samych zasadach jak w trolejbusach, co zapewnia niezwykle płynną jazdę. Pojazdy wyposażone są w system Stop-and-Go, który całkowicie wyłącza silnik spalinowy podczas postoju oraz umożliwia bezemisyjne ruszanie. Dodatkowym wyposażeniem jest system Arrive-and-Go, który wyłącza pracę silnika spalinowego już podczas podjeżdżania autobusu do przystanku (pilnuje tego urządzenie GPS wraz z odpowiednim oprogramowaniem). Według deklaracji producenta systemy te są w stanie zaoszczędzić do 20% paliwa.

Gruntownie odmieniony został przedział pasażerski, w którym uwagę przykuwa nowa tapicerka siedzeń w cieplejszych kolorach, co zrywa z wieloletnim granatem lub szarością. Na podłodze zastosowano także nową wykładzinę, która posiada drobinki w kolorze czerwonym i pomarańczowym dopasowane do barw tapicerki. Z kolei środkowe panele na suficie nie są już niebieskie, tylko białe. Wszystkie te zmiany sprawiają, że wnętrze stało się wizualnie lżejsze i bardziej przestronne. Autobusy mogą zabrać na pokład 95 pasażerów, w tym tylko 21 na miejscach siedzących (6 dostępnych z niskiej podłogi). Dla porównania w tradycyjnych dieslach IV generacji jest 28 miejsc siedzących, a w III generacji aż 31. Większa platforma dla osób stojących sprawiła, że biletomat (BM-07 firmy Mera Systemy) nie znajduje się już bezpośrednio na wprost drzwi. Po obu stronach środkowych drzwi zamontowano pojedyncze siedzenia (podobne rozwiązanie jest zastosowane w pierwszych płockich Solarisach). Na szybach przy drzwiach nie ma już logo KM i herbu miasta, za to na siedzeniach umieszczono logo Płocka. Pasażerowie mają do dyspozycji 3 ładowarki USB. Podobnie, jak w Solarisie #752 zastosowano tablice zewnętrzne o wysokiej rozdzielczości. Nowe hybrydy są oczywiście klimatyzowane, a dodatkowo wymianę powietrza będą zapewniać wentylatory oraz otwierane okna w liczbie 6 szt. Zastosowanie dodatkowych urządzeń na dachu spowodowało, że pojazdy wyposażone są tylko w jeden szyberdach. Kolejną nowością są podświetlane przyciski STOP. Gdy jeden z nich zostanie naciśnięty, wszystkie podświetlają się na czerwono. Stanowisko pracy kierowcy zabudowane jest półotwartą kabiną i wyposażone w tradycyjną deskę rozdzielczą VDO, a także w pełni dotykowy autokomputer SRG-6000, co jest nowością w płockim taborze.

13 sierpnia 2020 r. w godzinach wieczornych dotarły do miasta 4 Solarisy Urbino IV 12 Hybrid o numerach 782-785. Autobusy posiadają taki sam napęd, jak dostarczone w 2018 r. Różnią się wyglądem ściany przedniej, która przeszła lifting. Przybrała ona inny kształt, dzięki czemu autobus jest bardziej aerodynamiczny oraz ma się mniej brudzić (co jest dużym problemem zwłaszcza w pierwszych egzemplarzach IV generacji). W oczy rzucają się także nowe reflektory. Zamiast dotychczasowych pięciu po każdej stronie, zostały tylko trzy. Nowy system oświetlenia przedniego jest oparty w 100% na technologii LED. Poprawiono również widoczność przedniej tablicy kierunkowej dla pasażerów. Ponadto zmianie uległ kształt osłon dachowych, co ma zapewnić m.in. lepsze odprowadzanie wody z dachu autobusu.

Pojazdy posiadają wyświetlacze zewnętrzne świecące na biało, z których tylny oprócz numeru linii pokazuje kierunek. Niestety wyświetlacze nie są wysokiej rozdzielczości, jak miało to miejsce w poprzednich hybrydach. Nad pierwszymi drzwiami zamontowano kamerę zewnętrzną, która umożliwia kierowcy obserwację przestrzeni przy wszystkich wejściach. Ciekawostką jest, że po włączeniu kierunkowskazu migają wszystkie światła obrysowe po lewej lub prawej stronie pojazdu.

System wizualnej informacji pasażerskiej prezentowany jest na dużych ekranach LCD, zamiast na dobrze znanych tablicach LED-owych wyświetlających m.in. imieniny. Jeden z nich zlokalizowany jest za kabiną, a drugi z boku pomiędzy pierwszymi i drugimi drzwiami, który pełni funkcję elektronicznych “koralików”. Wizualnie wszystko jest spójne z Systemem Informacji Miejskiej znanym mieszkańcom m.in. z wiat przystankowych i tablic DIP. Oprócz tego na środku pojazdu pod sufitem umieszczone są dwa monitory do emisji reklam w ergonomicznej i nowoczesnej obudowie w kształcie litery V (skierowane do przodu i do tyłu). Kierowca posiada do dyspozycji duże wewnętrzne dwustrefowe lustro wsteczne sterowane elektrycznie. Miejsca dla wózków oznakowane są na podłodze dużymi piktogramami. W miejscu popularnej “deski do prasowania” zamontowano szersze i niższe oparcie z dodatkowymi dwoma rozkładanymi siedzeniami (strapontenami). Siedzenia pokryte są znaną już tapicerką z motywem Płocka. Każdy pojazd wyposażony jest w autokomputer SRG-6000P, biletomat Mera BM-07, ładowarki USB oraz bramki liczące pasażerów.

Dane techniczne

rodzaj: niskopodłogowy
ilość miejsc (siedzących/stojących): 95 (21 / 74) – #753-769
92 (27 / 65) – #782-785
układ drzwi:
2-2-2
długość [mm]: 12000
szerokość [mm]: 2550
wysokość [mm]: 3100
masa własna [kg]: 11475-11700
dopuszczalna masa całkowita [kg]: 18745
silnik (moc): elektryczny DDTM-100 (197 KM)
spalinowy Cummins ISB4.5 E6 (210 KM)
skrzynia biegów: brak skrzyni biegów
norma czystości spalin: EURO 6 (silnik spalinowy)

Spis taboru

ROK WPISANO NUMERY TAB. SKREŚLONO NUMERY TAB.
2018 17 753-769
2020 4 782-785
RAZEM 21 0
Back to top button
Close
Close