Solaris Urbino 18 Hybrid

2018 - nadal | aktualna ilość: 8

logo_solaris

22 września 2018 r. do Płocka dojechały cztery pierwsze (z ośmiu) Solarisy Urbino IV 18 Hybrid o numerach 770-773. 25 i 26 września dotarły brakujące 4 egzemplarze (#774-777). Warto dodać, że są to pierwsze przegubowe hybrydy czwartej generacji w Polsce.

Autobusy wizualnie niewiele różnią się od eksploatowanych obecnie najnowszych Solarisów. Wyróżniają się przednimi światłami wykonanymi w technologii LED, napisem “Hybrydowy” umieszczonym w tylnej części pasa nadokiennego po obu stronach, innym kształtem lusterek zewnętrznych, a także wyższą zabudową środkowej części dachu.

Zdecydowanie więcej zmian spotkamy “pod maską”. Przede wszystkim inny rodzaj napędu, bo spalinowo-elektryczny. Sercem ekologicznych “jamników” jest szeregowy system o nazwie HybriDrive (amerykańskiej firmy BAE Systems), w którym głównym elementem jest silnik elektryczny ACTM-200 o mocy ciągłej 200 kW, a także generator o takiej samej mocy. Energia gromadzona jest w superkondensatorach ESS umieszczonych na dachu. Jedną z głównych cech napędu jest możliwość odzyskania podczas hamowania energii kinetycznej. Silnik spalinowy to jednostka Cummins ISB6.7 CE6 o mocy 224 kW (305 KM) spełniająca normy emisji spalin Euro 6, która służy jedynie do napędzania generatora prądu. Autobusy nie posiadają skrzyni biegów, a silnik trakcyjny i oś funkcjonują na takich samych zasadach jak w trolejbusach, co zapewnia niezwykle płynną jazdę. Pojazdy wyposażone są w system Stop-and-Go, który całkowicie wyłącza silnik spalinowy podczas postoju oraz umożliwia bezemisyjne ruszanie. Dodatkowym wyposażeniem jest system Arrive-and-Go, który wyłącza pracę silnika spalinowego już podczas podjeżdżania autobusu do przystanku (pilnuje tego urządzenie GPS wraz z odpowiednim oprogramowaniem). Według deklaracji producenta systemy te są w stanie zaoszczędzić do 20% paliwa.

Gruntownie odmieniony został przedział pasażerski, w którym uwagę przykuwa nowa tapicerka siedzeń w cieplejszych kolorach, co zrywa z wieloletnim granatem lub szarością. Na podłodze zastosowano także nową wykładzinę, która posiada drobinki w kolorze czerwonym i pomarańczowym dopasowane do barw tapicerki. Z kolei środkowe panele na suficie nie są już niebieskie, tylko białe. Wszystkie te zmiany sprawiają, że wnętrze stało się wizualnie lżejsze i bardziej przestronne. Autobusy mogą zabrać na pokład 135 pasażerów, z czego 38 na miejscach siedzących. Co ciekawe, platforma dla osób stojących na wprost drugich drzwi ma wyznaczone dwa oddzielne miejsca dla wózków. Na szybach przy drzwiach nie ma już logo KM i herbu miasta, za to na siedzeniach umieszczono logo Płocka. Pasażerowie mają do dyspozycji 5 ładowarek USB oraz jeden biletomat (BM-07 firmy Mera Systemy). Podobnie, jak w hybrydach 12-metrowych zastosowano tablice zewnętrzne o wysokiej rozdzielczości, a także podświetlane przyciski STOP (gdy jeden z nich zostanie naciśnięty, wszystkie podświetlają się na czerwono). Pojazdy są oczywiście klimatyzowane, a dodatkowo wymianę powietrza będą zapewniać wentylatory oraz otwierane okna w liczbie 9 szt. Zastosowanie dodatkowych urządzeń na dachu spowodowało, że pojazdy wyposażone są tylko w jeden szyberdach. Stanowisko pracy kierowcy zabudowane jest półotwartą kabiną i wyposażone w tradycyjną deskę rozdzielczą VDO, a także w pełni dotykowy autokomputer SRG-6000.

Dane techniczne

rodzaj: niskopodłogowy
ilość miejsc (siedzących/stojących): 135 (38 / 97)
układ drzwi:
2-2-2-2
długość [mm]: 18000
szerokość [mm]: 2550
wysokość [mm]: 3100
masa własna [kg]:
dopuszczalna masa całkowita [kg]:
silnik (moc): elektryczny ACTM-200 (272 KM)
spalinowy Cummins ISB6.7 CE6 (305 KM)
skrzynia biegów: brak skrzyni biegów
norma czystości spalin: EURO 6 (silnik spalinowy)

Spis taboru

ROK WPISANO NUMERY TAB. SKREŚLONO NUMERY TAB.
2018 8 770-777
RAZEM 8 0
Back to top button