Przegubowy wodorowiec na testach

28 maja do zajezdni przyjechał na 3-tygodniowe testy Solaris Urbino 18 hydrogen (rej. PZ 4R665). Autobus wyprodukowany został w 2023 r., a swoją premierę miał w październiku na targach Busworld w Brukseli. Płock jest trzecim miastem, w którym gości ten pojazd (po Krakowie i Poznaniu). Dodatkowo w dniach 7-9 maja autobus brał udział w Bus Euro Test w Pradze. Jest to już czwarty testowany przez KM „wodorowiec”, a jednocześnie pierwszy w wersji 18-metrowej. Otrzymał tymczasowy numer taborowy 360.

Sercem Urbino 18 hydrogen jest ogniwo wodorowe o mocy 100 kW (umieszczone na dachu), pełniące funkcję miniaturowej elektrowni wodorowej. W ogniwie wodór przekształcany jest w energię elektryczną, przekazywaną następnie do układu napędowego, w skład którego wchodzi silnik trakcyjny TSA o mocy 240 kW. Co ciekawe, autobus nie posiada klasycznej wieży, w której umieszczony jest silnik, ponieważ został wyposażony w napęd modułowy. Zaoszczędzone w ten sposób miejsce pozwoliło na zwiększenie pojemności pasażerskiej. Co więcej, dzięki eliminacji komory silnika poszerzyła się również przestrzeń na dachu pojazdu, gdzie zamontowano kompozytowe, lekkie butle z wodorem (w ilości 8 sztuk) o łącznej pojemności aż 51,2 kg. Zastosowane w pojeździe baterie o pojemności 60 kWh pełnią funkcję wspomagającą, np. podczas przyspieszania, wykorzystywane są także do rekuperacji. Producent deklaruje zasięg do 350 km, w zależności od warunków pogodowych.

Testowany Solaris ma układ drzwi 2-2-2-2 otwieranych na zewnątrz (oprócz przednich, które otwierają się do środka) i może przewieźć jednocześnie 129 osób, w tym 45 na miejscach siedzących. Podobnie jak w wersji 12-metrowej, wnętrze pojazdu wyłożone jest wykładziną imitującą drewniane panele, a pasażerowie mają do dyspozycji wygodne oparcia na całej długości przestrzeni dla osób stojących i wózków (naprzeciwko drugich i trzecich drzwi). Pracę kierowcy ułatwiają m.in. systemy Mobileye Shield+ wykrywający pieszych i rowerzystów znajdujących się w martwym polu, a także MirrorEye, czyli zestaw kamer zastępujących klasyczne lusterka (na testach w Krakowie autobus zamontowane miał tradycyjne lusterka). Pojazd wyposażony jest w tablice oraz sterownik OneLine (w Płocku na fabrycznym sterowniku umieszczono dodatkowo sterownik R&G).

Autobus zadebiutował liniowo dopiero 3 czerwca na liniach 35 i 3. Podobnie jak poprzednio, podróż „wodorowcem” będzie bezpłatna.

Komentarze

  1. OneLine nie jest produktem własnym Solarisa, a bardziej półproduktem, gdyż system OneLine bazuje na systemach MacroSystemu

Dodaj komentarz

Back to top button