Koniec linii 160 i L1
23 grudnia Komunikacja Miejska poinformowała o zaprzestaniu od 1 stycznia 2020 r. realizacji usługi na linii podmiejskiej 160 i gminnej L1.
Jak podaje gmina Nowy Duninów:
Od 2 stycznia 2020 roku będą zmiany w publicznym transporcie zbiorowym. Mamy nowego przewoźnika. KMP zastąpi PKS Gostynin.
Oferta na rok 2020 Komunikacji Miejskiej w Płocku była dużo wyższa w stosunku do roku 2019. Stąd poszukiwania nowego rozwiązania w zakresie transportu.
Szerzej o sprawie pisze Gazeta Wyborcza:
– Jesienią robione były badania zlecone przez ratusz – mówi Hubert Woźniak z zespołu medialnego Urzędu Miasta. – I potwierdziły to, co obserwowaliśmy od dawna: obłożenie podmiejskich linii jest bardzo słabe, korzystają z nich głównie młodzież i seniorzy, którzy mają zniżki, więc wykonywanie tych kursów dla KM, a więc pośrednio i dla miasta jest nie tylko nieopłacalne, ale wręcz musimy dokładać duże pieniądze. Bo gminy za wykupione kursy płacą nam ok. 5 mln zł, a faktyczne koszty wynoszą ok. 9,5 mln zł.
Jak czytamy dalej w prasie, gminy żalą się, że stawka za 1 wozolikometr znacznie wzrosła. Płocki ratusz zaprosił wójtów i burmistrzów na naradę. W efekcie z usługi całkowicie zrezygnował już Nowy Duninów, a Gąbin z części usługi wewnątrz gminy. Część gmin na razie podpisała umowę tylko na styczeń 2020 r. Jednocześnie zapadła decyzja o redukcji kursów, na których nie ma pasażerów. Największych cięć należy spodziewać się w weekendy (głównie w niedziele, które stały się niehandlowe).
– W gminach narzekają na nowe warunki i koszty, ale nie możemy do nich dopłacać wciąż takich pieniędzy – podsumowuje Woźniak.
Likwidacja linii 160 oznacza całkowite wycofanie autobusów KM z gminy Nowy Duninów. Pierwsze miejskie autobusy dotarły do Soczewki w 1967 r. na trasie linii sezonowej nr 14, która funkcjonowała do 2008 r. Poza sezonem wakacyjnym kursy do Soczewki od 2004 r. realizowane były przez ówczesną linię nr 8. W 2007 r. jej trasa została wydłużona do Nowego Duninowa, a w 2015 r. aż do Nowej Wsi przy samej granicy z województwem kujawsko-pomorskim. 1 maja 2017 r. w wyniku przenumerowania linii podmiejskich linię nr 8 zastąpiła linia numer 160, która jeszcze przez kilka dni będzie najwyższym numerem w całej płockiej sieci.
Z kolei linia L1 była pierwszą w historii płockiej komunikacji linią gminną (lokalną), której trasa w całości przebiegała poza obszarem Płocka. Uruchomiona została 1 października 2015 r. na terenie gminy Gąbin. Linia obsługiwana była przez Kapenę Thesi City, z nielicznymi epizodami w postaci np. turystycznego Irisbusa #675.