Karsany wyjechały na płockie ulice

W lipcu do Płocka dotarło 7 nowych Karsanów Atak. Są to pierwsze w taborze spółki autobusy klasy MIDI. Pojazdy zostały wyprodukowane w Turcji (w mieście Bursa), skąd 11 czerwca po przejechaniu ponad 2,5 tys. km trafiły do Polski, a konkretnie do Słupska, gdzie znajduje się siedziba firmy MMI – dealera marki Karsan w naszym kraju. Tam były dalej doposażane zgodnie z wymogami przetargu. Do Płocka przyjechały w trzech partiach między 16 a 21 lipca (dwa razy po 2 sztuki i na koniec 3). Autobusy otrzymały numery 786-792. Co ciekawe, w numeracji pozostawiono lukę 782-785 dla hybrydowych Solarisów, które mają dotrzeć już wkrótce.

Atak jest klimatyzowany, ma 8,2 m długości i 2,4 m szerokości. Posiada dwie pary drzwi otwieranych do wewnątrz, przy czym pierwsze jednoskrzydłowe (o szerokości 820 mm), a drugie tradycyjne dwuskrzydłowe (1350 mm). Niska podłoga sięga za drugie wejście, po czym aby usiąść w ostatnich dwóch rzędach trzeba pokonać trzy stopnie. Pasażerowie mają do dyspozycji 3 ładowarki USB. Autobus może zabrać na pokład 58 osób, z czego 20 na miejscach siedzących (plus dwa rozkładane siedzenia w miejscu przeznaczonym dla wózków). Niestety siedzenia mają tapicerkę w kolorze niebieskim, a nie pomarańczowym z logo miasta. Pojazdy przyjechały do Płocka bez biletomatów, które umieszczono odmiennie, niż w standardowym autobusie – na nadkolu zaraz za kabiną kierowcy. Wewnątrz znajdują się dwa ekrany LCD (22″ i 38″) wyświetlające informację pasażerską (elektroniczne „koraliki”). Tablice zewnętrzne, podobnie jak w najnowszych Solarisach, są niskiej rozdzielczości i świecą na biało (z tyłu wyświetlany jest także kierunek). Co ciekawe, boczna tablica umieszczona została w oknie przed drugimi drzwiami, a nie w wydzielonym miejscu nad oknami. Kierowca ma do dyspozycji półotwartą kabinę.

Autobus napędzany jest 4,5-litrowym silnikiem wysokoprężnym FPT (firma należąca do koncernu Fiata) NEF4 o mocy 186 KM spełniającym normę EURO 6. Sprzężony jest z automatyczną 6-biegową (plus wsteczny) skrzynią Allison 2100.

Dostarczone Karsany to druga generacja modelu Atak, o nowocześniejszym wyglądzie (zastosowano m.in. światła do jazdy dziennej w technologii LED) w stosunku do pierwszej generacji, której przedstawiciel gościł u nas na testach w sierpniu 2019 r. Dość agresywny design wymusił również dostosowanie schematu płockiego malowania, zarówno na ścianie przedniej, jak i tylnej, co wg nas wyszło całkiem dobrze. Są to pierwsze pojazdy w taborze KM, w których na całej długości poszycia bocznego szyby sięgają aż po sam dach. Na czarno została pomalowana również karoseria boczna pod oknami w części o podwyższonej podłodze, co wizualnie wyrównało linię okien i poprawiło estetykę.

7 sierpnia pod ratuszem oraz na terenie zajezdni odbyła się prezentacja midibusów, a także pokazowy przejazd po trasie planowanej właśnie dla tych pojazdów linii 18. Tego dnia miała miejsce również premiera liniowa – Karsan #787 wyjechał na linię 24, a #786 na 110, 112 i 31.

Firma Karsan nie jest mocno znana w Polsce. Do tej pory dostarczyła do naszego kraju 41 autobusów. Płocki kontrakt jest pierwszą sprzedażą zagraniczną w 2020 r. Jak mówi Muzaffer Arpacıoğlu, zastępca dyrektora generalnego Karsan dla dziennika Omnibus.news:

Dzięki naszej ofercie pojazdów z silnikiem wysokoprężnym i elektrycznym o różnej pojemności i wielkości, produkujemy rozwiązania transportowe dla różnych regionów, zwłaszcza dla Europy. Cieszymy się, że mieszkańcy Płocka mogą podróżować w naszych komfortowych autobusach Atak, które idealnie komponują się z historycznym i jednym z najstarszych miast w Polsce.

Fragment Kuriera Mazowieckiego z dn. 11.08.2020 r.

Fragment programu MiastO! Żyje (wydanie 473)

Fragment Informacji PTV z dn. 10.08.2020 r.

Komentarze

  1. Dziś Karsan jeździ na 130.Decyzja może i dobra bo w sobotę jest mało ludzi to na dotarcie w sam raz.
    Tylko czy nie szkoda zawieszenia które tylko na ulicy Rogozińskiej ucierpi znacznie więcej niż na pozostałej długości trasy tej linii?
    Ale nie mnie o tym decydować.Są od tego ludzie.

Dodaj komentarz

Back to top button