4 nowe Solarisy Urbino

27 kwietnia na terenie płockiej zajezdni zameldowały się 4 nowe Solarisy Urbino: 2 przegubowe (#778 i #779) oraz 2 solowe (#780 i #781). Po raz pierwszy autobusy przyjechały w pełni oznakowane w numery taborowe i piktogramy na zewnątrz, jak i wewnątrz. Napędza je silnik diesla DAF MX-11 (Euro 6), który zblokowany jest z automatyczną skrzynią biegów Voith DIWA 6. Dostarczone „jamniki” wyróżniają się spośród pozostałych pojazdów czwartej generacji, do których zdążyliśmy się przyzwyczaić.

Są to pierwsze w Płocku egzemplarze, które cechuje nowy design zaprezentowany na targach Transexpo w 2018 r. Największe zmiany można zaobserwować na przedniej ścianie. Przybrała ona inny kształt, dzięki czemu autobus jest bardziej aerodynamiczny oraz ma się mniej brudzić (co jest dużym problemem zwłaszcza w pierwszych egzemplarzach IV generacji). W oczy rzucają się także nowe reflektory. Zamiast dotychczasowych pięciu po każdej stronie, zostały tylko trzy. Nowy system oświetlenia przedniego jest oparty w 100% na technologii LED. Poprawiono również widoczność przedniej tablicy kierunkowej dla pasażerów. Ponadto zmianie uległ kształt osłon dachowych, co ma zapewnić m.in. lepsze odprowadzanie wody z dachu autobusu. Po raz pierwszy w Płocku zastosowano wyświetlacze zewnętrzne świecące na biało, z których tylny oprócz numeru linii pokazuje kierunek, czego także w naszym mieście do tej pory nie było. Niestety wyświetlacze nie są wysokiej rozdzielczości, jak miało to miejsce w hybrydach. Nad pierwszymi drzwiami zamontowano kamerę zewnętrzną, która umożliwia kierowcy obserwację przestrzeni przy wszystkich wejściach. Ciekawostką jest, że po włączeniu kierunkowskazu migają wszystkie światła obrysowe po lewej lub prawej stronie pojazdu.

Również w środku nie zabrakło nowości. Największą z nich jest system wizualnej informacji pasażerskiej na dużych ekranach LCD zamiast na dobrze znanych tablicach LED-owych wyświetlających m.in. imieniny. Jeden z nich zlokalizowany jest za kabiną (w autobusach 18-metrowych dodatkowo za przegubem), a drugi z boku pomiędzy pierwszymi i drugimi drzwiami, który będzie pełnił funkcję elektronicznych “koralików”. Wizualnie wszystko jest spójne z Systemem Informacji Miejskiej znanym mieszkańcom m.in. z wiat przystankowych i tablic DIP. Oprócz tego na środku pojazdu pod sufitem umieszczone są dwa monitory do emisji reklam w ergonomicznej i nowoczesnej obudowie w kształcie litery V (skierowane do przodu i do tyłu). Kolejną nowością, tym razem dla kierowcy, jest duże wewnętrzne dwustrefowe lustro wsteczne sterowane elektrycznie. Na podłodze po raz pierwszy oznakowano dużymi piktogramami miejsca dla wózków. W autobusach przegubowych zostały one rozdzielone (podobnie, jak w #749) pomiędzy człon A (wózek inwalidzki) oraz człon B (dziecięcy), a w 12-metrowych są obok siebie. Zmieniło się również oparcie dla wózków. W miejscu popularnej „deski do prasowania” zamontowano szersze i niższe oparcie z dodatkowymi dwoma rozkładanymi siedzeniami (strapontenami). Siedzenia pokryte są tapicerką z motywem Płocka, znaną z hybryd. Każdy pojazd wyposażony jest w autokomputer SRG-6000P, biletomat Mera BM-07, ładowarki USB oraz bramki liczące pasażerów.

Poniżej fragmenty Kuriera Mazowieckiego (30.04.2020 r.) oraz programu MiastO! Żyje (wyd. 458).

Dodaj komentarz

Back to top button