Elektryczny Solaris na testach [AKTUALIZACJA]

15 września do Płocka na testy przyjechał Solaris Urbino 12 electric (rej. PZ 441GT). Po raz pierwszy pasażerowie będą mieli okazję do podróżowania autobusem elektrycznym po ulicach naszego miasta. Testowany egzemplarz wyprodukowany został w 2014 r. (bazuje na konstrukcji III generacji) i od samego początku pełni rolę pojazdu testowego. Autobus jest klimatyzowany, ma 12 metrów długości i 3 pary drzwi (z których drugie i trzecie są otwierane na zewnątrz). Jego masa własna ze względu na zamontowane baterie to aż 13 ton, przez co na pokład może zabrać tylko 71 pasażerów, aby nie przekroczyć dopuszczalnej masy całkowitej. Nadano mu numer taborowy 347. W dni robocze będzie można nim podróżować w szczycie porannym i popołudniowym na linii 22 (oraz na jednym kursie linii 14). W międzyczasie będzie zjeżdżał na bazę ze względu na konieczność ładowania baterii. Z kolei w weekendy będzie obsługiwał naprzemiennie linie 19 i 22 (tylko do południa). Testy potrwają do 28 września.

Autobusy bezemisyjne stają się coraz bardziej popularne w wielu miastach – w tym również polskich (m.in. Kraków, Warszawa, Jaworzno). Testowany „jamnik” jest wyposażony w napęd firmy Medcom, na który składają się dwa asynchroniczne silniki elektryczne (każdy o mocy 60 kW, w momencie startu pojazdu osiągają moc do 220 kW) znajdujące się w piastach kół. Energia gromadzona jest w bateriach o pojemności 240 kWh firmy A123 Systems. Autobus ładowany jest za pomocą systemu plug-in ładowarką o mocy 100kW. Czas pełnego ładowania akumulatorów w zależności od mocy zastosowanej ładowarki wynosi do 6 godzin, po czym pojazd przejedzie co najmniej 140 km. W „elektryku” (podobnie jak w testowanej niedawno hybrydzie MANa) wykorzystywane jest zjawisko rekuperacji, czyli wykorzystywania energii powstałej podczas hamowania. Ciekawostką jest fakt, że kierowca ma do dyspozycji nowoczesny pulpit dotykowy, a felgi kół wykonane są z aluminium, a nie ze stali jak w standardowym pojeździe. Autobus wyposażony jest w system informacji pasażerskiej firmy SIMS  ze sterownikiem KPP-2.

W związku z Europejskim Tygodniem Transportu Zrównoważonego, który przypada w dn. 16-22 września, pasażerowie na mocy Zarządzenia Prezydenta Miasta będą mogli podróżować elektrycznym Solarisem za darmo. Pojazd nie będzie wyposażony w kasowniki ani w biletomat. Dodatkowo na prawej burcie naklejono informację „Jestem bezpłatny i elektryczny”.

Warto odnotować fakt, że w sierpniu elektryczny Solaris Urbino 12 IV generacji został najlepszym autobusem miejskim 2017 roku otrzymując międzynarodowy tytuł Bus of the Year. Po raz pierwszy polski autobus został uhonorowany tym prestiżowym mianem, a jednocześnie pierwszy raz w historii tego konkursu zwyciężył pojazd elektryczny. Uroczyste wręczenie statuetki odbędzie się 21 września podczas targów IAA w Hanowerze.

Aktualizacja: Po zakończeniu testów KM poinformowała, że w Płocku autobus przejechał 1410 km i zużył prądu na kwotę 1122,60 zł. Olej napędowy do przejechania takiego samego dystansu przez zwykły autobus kosztowałby 1765,32 zł.

Dodaj komentarz