Elektryczny Yutong na testach [AKTUALIZACJA]

1 października do zajezdni dotarł elektryczny Yutong E12 produkcji chińskiej. Otrzymał tymczasowy numer taborowy 356 i będzie testowany w naszym mieście przez 10 dni. Posiada zielone tablice rejestracyjne (WW 529SE), które są wydawane dla pojazdów z napędem elektrycznym lub wodorowym. Autobus został dostarczony przez firmę Busnex – oficjalnego przedstawiciela marki Yutong w Polsce. Wyprodukowany został w tym roku, a data jego pierwszej rejestracji w Polsce to 20.08.2020 r. Płock jest trzecim miastem, które go testuje. Przyjechał do nas prosto z Łomży, a wcześniej gościł w Jeleniej Górze. Niestety jest to model E12, a nie dość futurystyczny U12, który zrobił furorę podczas swojej premiery na targach Busworld 2019 zdobywając nagrodę Busworld Design Award. Warto dodać, że Yutong jest światowym liderem w produkcji autobusów, którego zdolności wytwórcze sięgają aż 310 pojazdów dziennie. Do końca ubiegłego roku chińska firma dostarczyła ok. 120.000 nowych autobusów elektrycznych. Tylko w 2018 r. sprzedała ponad 24.000 nowych elektrobusów (z ok. 60.000 wszystkich wyprodukowanych w zeszłym roku autobusów). Teraz Yutong właśnie modelem U12 (a także turystycznym T13) chce podbić Europę.

Testowany w Płocku elektrobus to pojazd 12-metrowy, z układem drzwi 2-2-2, z czego pierwsza para otwiera się do środka, a pozostałe na zewnątrz. Na pokład może zabrać 62 pasażerów, w tym 22 na miejscach siedzących (pojemność jest dość mocno ograniczona ze względu na dopuszczalną masę całkowitą). Autobus wyposażony jest m.in. w tablice zewnętrzne firmy Hanover, a także w automatyczną rampę obsługiwaną z miejsca pracy kierowcy. Wewnątrz znajdują się dwa oznaczone piktogramami miejsca dla wózków, zarówno po lewej, jak i po prawej stronie. Co ciekawe, przy każdej parze foteli znajdują się dwa porty USB, co oznacza że każdy pasażer na miejscu siedzącym ma do dyspozycji własne gniazdo (umieszczone są nawet przy miejscach dla wózków). Kolejną niespotykaną dotąd ciekawostką jest opuszczana szyba kabiny kierowcy, którą jednym przyciskiem można całkowicie opuścić, a następie podnieść. Oprócz tego, kierowca ma do dyspozycji skórzany fotel. Magazyn energii to zestaw 12 akumulatorów o łącznej pojemności 202 Ah i mocy 374 kWh. Producent deklaruje zasięg 350 km na jednym ładowaniu, co jest naprawdę imponującym wynikiem. Duży zasięg Yutonga potwierdził się także podczas testów w Jeleniej Górze, gdzie pokonywał nawet do 370 km dziennie.

– Pojazd charakteryzuje się znakomitymi osiągami. Do Jeleniej Góry z Warszawy (470 km) przyjechał na jednym ładowaniu! – mówi Zbigniew Rzońca, rzecznik prasowy MZK Jelenia Góra.

Już 2 października rozpoczęła się jego eksploatacja na płockich ulicach. Będzie kursował na liniach: 2, 3, 7, 19, 22 i 26. Dziennie przemierzać ma ok. 300 km, a przejazd nim będzie bezpłatny. W pojeździe można spotkać konduktora sprzedającego okolicznościowe bilety (za dowolną kwotę), z których dochód zostanie przeznaczony na cele charytatywne dla Zosi i Antosia.

Aktualizacja: Ostatecznie Yutong był testowany do 14 października, a przez dwa ostatnie dni gościł na liniach podmiejskich 100, 101, 103, 112 i 130. Zajezdnię opuścił 15 października udając się do Białegostoku.

Fragment Kuriera Mazowieckiego z dn. 5.10.2020 r.

Dodaj komentarz

Back to top button