Kolejny wodorowiec na testach

23 lutego do Płocka dotarł na lawecie 12-metrowy wodorowy Arthur H2 Zero 12 (rej. LU 938SP). Otrzymał tymczasowy numer 358 i ma być testowany przez miesiąc. Autobus wyprodukowany został w 2022 roku, swoją premierę miał w kwietniu na targach branżowych w Berlinie, a w Polsce w październiku podczas Transexpo’22. Płock (po Krakowie i Lublinie) jest trzecim miastem, które testuje ten pojazd. (Aktualizacja: Arthur opuścił zajezdnię 26 marca)

Jest to pierwszy i jak na razie jedyny autobus wyprodukowany w Lublinie przez firmę Arthur Bus, mającą swoją siedzibę w Niemczech. Producent deklaruje zasięg pojazdu na poziomie ponad 350 km. Arthur czerpie energię z ogniwa paliwowego o mocy między 60 a 125 kW. Zbiornik wodoru umieszczony na dachu może pomieścić 37,5 kg tego gazu. Napęd stanowi para silników trakcyjnych w piastach kół o mocy 125 kW każdy. Autobus wyposażony jest w baterie trakcyjne 30 kWh. Obie osie są produkcji ZF (z przodu ZF RL 82 EC, a z tyłu ZF AVE 130). Pojazd ma zużywać mniej niż 6 kg wodoru na 100 km. Może jednorazowo przewieźć 78 pasażerów, w tym 32 na miejscach siedzących.

Na pierwszy rzut oka bryła pojazdu (zwłaszcza jego przód) wydaje się znajoma, gdyż Arthur Bus bazuje na dokonaniach firmy Ursus Bus (która z kolei projekt pojazdu City Smile zakupiła od AMZ Kutno). Dużą ciekawostką w testowanym modelu jest brak tradycyjnych zewnętrznych lusterek wstecznych, co jest całkowitą nowością w płockim taborze. Ich role pełnią kamery, z których kierowca ma podgląd na specjalnych monitorach. Co ciekawe, kabina kierowcy (a raczej jego stanowisko pracy, bo ciężko tu mówić o kabinie) nie ma żadnych, nawet najmniejszych drzwi. Kierowca wspomagany jest przez asystenta pasa ruchu, a także czujniki martwego pola. Autobus wyposażony jest również w alcolock („blokadę alkoholową”), a także w sterownik oraz tablice firmy R&G. Pasażerowie mają do dyspozycji ładowarki USB umieszczone pod każdą parą siedzeń.

Pojazd tankowany będzie na terenie zajezdni z mobilnej stacji tankowania wodoru, wypożyczonej od Orlenu, z której korzystał również #357.

Arthur zadebiutował na płockich ulicach 26 lutego na linii 14. Podobnie, jak w przypadku Solarisa, podróż nim jest bezpłatna. Tego samego dnia zajezdnię KM po ponad 2 miesiącach opuścił Solaris #357.

Dodaj komentarz

Back to top button