15 lat Mercedesów Conecto

Dziś – 24 kwietnia – mija 15 lat od momentu, gdy do płockiej zajezdni dotarło sześć nowych Mercedesów O345 Conecto C. Zakup średniopodłogowych pojazdów w 2006 r. (poprzedzony testami w 2005 r.) wywołał dość duże kontrowersje, gdyż od 1996 r. KM stawiała wyłącznie na autobusy niskopodłogowe (Jelcze, Neoplany, Solarisy, MANy). Obecnie Mercedesy są jedynymi autobusami w taborze, które nie są przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych.

Model O345 zadebiutował w 2002 roku. Od samego początku produkowany jest w tureckiej fabryce Mercedesa (niedawno zakupione Karsany Atak nie są jak widać pierwszymi płockimi autobusami z Turcji) i przeznaczony głównie dla państw Europy Wschodniej. Prosta konstrukcja okazała się jednak dość wytrzymała.

Mimo, że czas odcisnął swoje piętno na Mercedesach, nadal cała szóstka jest „na chodzie”. W ciągu tych 15 lat eksploatacji każdy z nich bez większych problemów przejechał już ponad milion kilometrów, co jest naprawdę imponującym wynikiem. Obecnie można spotkać je prawie wyłącznie na liniach podmiejskich.

W Polsce od samego początku model ten nie cieszył się zbyt dużą popularnością, a obecnie jest wręcz unikatowy. Dziś oprócz Płocka, takie Mercedesy eksploatuje jedynie MPK Gniezno, a w wersji przegubowej można je spotkać jeszcze w Łodzi i Częstochowie. Oprócz tego pojedyncze sztuki są w rękach prywatnych właścicieli.

W 2007 r. rodzina Conecto przeszła modernizację, podczas której stała się w 100% niskopodłogowa. Dopiero wtedy spotkała się z większym zainteresowaniem wśród przewoźników miejskich w naszym kraju. W Płocku przegubowe Conecto G można było spotkać na testach w 2016 r.

Komentarze

  1. Te conecta to praktycznie podstawowa obstawa na liniach podmiejskich, nawet przyjemne wozy.

Dodaj komentarz

Back to top button