Przetargi na 8 nowych autobusów

19 i 21 marca Urząd Miasta ogłosił dwa przetargi na zakup 8 nowych autobusów w ramach projektu „Rozwój zrównoważonej mobilności na terenie Miasta Płocka – etap II”. Trzeba przyznać, że w przeciwieństwie do poprzedniego przetargu, tym razem ma być „na bogato”.

Pierwszy dotyczy 4 solowych hybryd o długości do 12,5 m. Muszą być one w pełni niskopodłogowe, z trzema parami drzwi, wyposażone w klimatyzację, półotwartą lub zabudowaną kabinę kierowcy, kasowniki, biletomaty, monitoring (7 kamer IP min. 2 Mpx), bramki liczące pasażerów, a także system ostrzegający o pożarze w komorze silnika. Autobusy mają zabrać na pokład min. 80 pasażerów (z czego min. 25 na miejscach siedzących), a do ich dyspozycji przewidziano 3 ładowarki USB. Zamawiający oczekuje tapicerki zgodnej ze wzorem ustalonym przy zakupie poprzednich hybryd. Pojazdy muszą być objęte co najmniej 3-letnią gwarancją całopojazdową, przy czym na zewnętrzną powłokę lakierniczą i układ napędowy – 5 lat, na superkondensatory i/lub akumulatory trakcyjne – 7 lat, a na ramę i perforację korozyjną – 10 lat. Ratusz daje dowolność w zastosowanym rodzaju napędu hybrydowego: szeregowy, szeregowo-równoległy lub równoległy. Silnik (lub silniki) elektryczny ma mieć łączną moc nie mniejszą niż 100 kW, a silnik spalinowy 150 kW (z normą Euro 6). Autobusy będą wyróżniały się wizualnie za sprawą wyświetlaczy, które (zgodnie z ostatnimi trendami) mają świecić na biało. Dodatkowo zamawiający wymaga, aby wyświetlacz tylny miał takie same parametry, jak boczny, a zatem oprócz numeru linii ma widnieć na nim również kierunek. Kolejną duża nowością ma być wizualna informacja pasażerska wewnątrz pojazdu. Po raz pierwszy zdecydowano się na duże wyświetlacze LCD zamiast znanych dobrze pasażerom tablic LED-owych wyświetlających m.in. imieniny. Jeden z nich będzie zlokalizowany pod sufitem za kabiną kierowcy, a drugi z boku pomiędzy pierwszymi i drugimi drzwiami, który będzie pełnił funkcję elektronicznych „koralików”. Wizualnie wszystko ma być spójne z Systemem Informacji Miejskiej znanym mieszkańcom m.in. z nowych wiat przystankowych. Oprócz tego na samym środku pojazdu pod sufitem umieszczone mają być monitory (skierowane do przodu i do tyłu) emitujące reklamy. Takie ich rozmieszczenie również będzie nowością w płockim taborze.

Drugi przetarg zakłada zakup 4 autobusów z tradycyjnym napędem spalinowym (spełniającym normę Euro 6), w tym 2 solowych i 2 przegubowych. Ich specyfikacja (oprócz rodzaju napędu) jest praktycznie taka sama, jak dla hybryd. Pojazdy klasy MAXI mają zabrać na pokład min. 105 pasażerów (w tym 26 siedzących) i być napędzane silnikiem o mocy min. 210 kW, a klasy MEGA min. 140 pasażerów (w tym 40 siedzących), z silnikiem o mocy min. 260 kW. W pojazdach 18-metrowych pasażerowie znajdą 5 ładowarek USB, a także dodatkowy monitor LCD z informacją pasażerską umieszczony zaraz za przegubem.

Termin składania ofert na autobusy hybrydowe wyznaczono na 23 kwietnia, a na pojazdy z napędem spalinowym dzień później. Na ocenę końcową największy wpływ będzie miała cena – 60%, następnie parametry techniczne, a na koniec okres gwarancji (poniżej 10%).

Wszystkie autobusy mają pojawić się na płockich ulicach w połowie maja 2020 r.

Komentarze

  1. Białe wyświetlacze to wg mnie taki sobie pomysł, ładne ale czy czytelniejsze?

Dodaj komentarz

Back to top button