#360 | Solaris Urbino 18 hydrogen

28.05.2024 - 24.06.2024

28 maja 2024 r. do zajezdni przyjechał na 3-tygodniowe testy Solaris Urbino 18 hydrogen (rej. PZ 4R665). Autobus wyprodukowany został w 2023 r., a swoją premierę miał w październiku na targach Busworld w Brukseli. Płock jest trzecim miastem, w którym gości ten pojazd (po Krakowie i Poznaniu). Dodatkowo w dniach 7-9 maja autobus brał udział w Bus Euro Test w Pradze. Jest to już czwarty testowany przez KM „wodorowiec”, a jednocześnie pierwszy w wersji 18-metrowej. Otrzymał tymczasowy numer taborowy 360.

Sercem Urbino 18 hydrogen jest ogniwo wodorowe o mocy 100 kW (umieszczone na dachu), pełniące funkcję miniaturowej elektrowni wodorowej. W ogniwie wodór przekształcany jest w energię elektryczną, przekazywaną następnie do układu napędowego, w skład którego wchodzi silnik trakcyjny TSA o mocy 240 kW. Co ciekawe, autobus nie posiada klasycznej wieży, w której umieszczony jest silnik, ponieważ został wyposażony w napęd modułowy. Zaoszczędzone w ten sposób miejsce pozwoliło na zwiększenie pojemności pasażerskiej. Co więcej, dzięki eliminacji komory silnika poszerzyła się również przestrzeń na dachu pojazdu, gdzie zamontowano kompozytowe, lekkie butle z wodorem w ilości 8 sztuk o łącznej pojemności aż 51,2 kg. Zastosowane w pojeździe baterie o pojemności 60 kWh pełnią funkcję wspomagającą, np. podczas przyspieszania, wykorzystywane są także do rekuperacji. Producent deklaruje zasięg do 350 km, w zależności od warunków pogodowych.

Testowany Solaris ma układ drzwi 2-2-2-2 otwieranych na zewnątrz (oprócz przednich, które otwierają się do środka) i może przewieźć jednocześnie 129 osób, w tym 45 na miejscach siedzących. Podobnie jak w wersji 12-metrowej, wnętrze pojazdu wyłożone jest wykładziną imitującą drewniane panele, a pasażerowie mają do dyspozycji wygodne oparcia na całej długości przestrzeni dla osób stojących i wózków (naprzeciwko drugich i trzecich drzwi). Pracę kierowcy ułatwiają m.in. systemy Mobileye Shield+ wykrywający pieszych i rowerzystów znajdujących się w martwym polu, a także MirrorEye, czyli zestaw kamer zastępujących klasyczne lusterka (na testach w Krakowie autobus zamontowane miał tradycyjne lusterka). Pojazd wyposażony jest w tablice oraz sterownik OneLine (w Płocku na fabrycznym sterowniku umieszczono dodatkowo sterownik R&G).

Autobus zadebiutował liniowo dopiero 3 czerwca na liniach 35 i 3. Podobnie jak poprzednio, podróż „wodorowcem” będzie bezpłatna. Zajezdnię opuścił 24 czerwca.

Testowy Solaris Urbino 18 hydrogen
Testowy Solaris Urbino 18 hydrogen
Testowy Solaris Urbino 18 hydrogen
Testowy Solaris Urbino 18 hydrogen
Wnętrze testowego Solarisa Urbino 18 hydrogen - widok na tył
Wnętrze testowego Solarisa Urbino 18 hydrogen - widok na przód
Stanowisko pracy kierowcy
Testowy Solaris Urbino 18 hydrogen

    Zobacz zdjęcia tego autobusu na GPA

    Back to top button