Problemy z nowymi autobusami
4 października KM-Płock podała wynik przetargu ogłoszonego 6 kwietnia na zakup 13 nowych autobusów. Chęć dostarczenia pojazdów zgłosiły dwie firmy – Solaris oraz Mercedes, którego oferta ostatecznie nie została wzięta pod uwagę, gdyż producent nie zgodził się na przedłużenie terminu związania z ofertą.
Cała procedura przeciągała się tak bardzo ze względu na problem z otrzymaniem pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie, która ostatecznie nie została płockiej spółce udzielona. W związku z tym KM zdecydowała się na zakup tylko jednego autobusu 12-metrowego, którego do końca roku ma dostarczyć Solaris (za 1.155.831,00 zł brutto).
Czarne chmury zawisły także nad projektem e-Bus, do którego pod koniec czerwca dołączył również Płock wyrażając chęć zakupu 11 autobusów elektrycznych. Projekt realizowany jest przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój – “Bezemisyjny Transport Publiczny”, które miało zapewnić co najmniej 60% dofinansowania przy zakupie tych pojazdów. Na łamach portalu PetroNews pojawił się jednak artykuł, w którym można przeczytać, że:
– NCBR wycofał się jednak z propozycji dofinansowania pojazdów i ewentualnej infrastruktury do obsługi tych pojazdów w ramach projektu “Bezemisyjny Transport Publiczny” – informuje Konrad Kozłowski z zespołu współpracy z mediami płockiego urzędu miasta. – Brak dofinansowania powoduje małe prawdopodobieństwo zakupu pojazdów przez gminy w ramach tego projektu – dodaje urzędnik.
Niedawno NCBR zaprezentowało bardzo odważną i jednocześnie budzącą wiele kontrowersji wizualizację polskiego elektrycznego autobusu o roboczej nazwie E-Pola. Pojazd ma wyróżniać się m.in. futurystycznym designem, dwukierunkowością, możliwością jazdy autonomicznej oraz zastosowaniem rozwiązania wszystkich kół skrętnych.