Płock z porozumieniem na e-bus
Jak podaje portal ePłock:
– W ostatnich dniach czerwca miasto podpisało porozumienie w sprawie opracowania i nabycia nowoczesnych autobusów elektrycznych. Porozumienie dotyczy szerokiej współpracy związanej z opracowaniem, przetestowaniem, wdrożeniem i sprzedażą nowych, innowacyjnych technologii w obszarze bezemisyjnego transportu publicznego. To ważny projekt dla ograniczenia niskiej emisji w Płocku – mówi Piotr Dyśkiewicz, zastępca prezydenta ds. komunalnych.
Podpisane porozumienie jest kolejnym krokiem we współpracy miasta z Ministerstwem Rozwoju w sprawie realizacji programu e-Bus, o którym pisaliśmy 5 kwietnia.
Dalej możemy przeczytać, że:
Zamówienie publiczne w trybie partnerstwa innowacyjnego oraz na dostawę tych pojazdów wraz z infrastrukturą umożliwiającą przetestowanie pojazdów na co najmniej jednej z linii, przeprowadzi Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
– Miasta, które podpisały porozumienie, przekażą do Centrum swoje wymagania i oczekiwania dotyczące funkcjonalności autobusów. Zostaną one uwzględnione przy projektowaniu prototypu pojazdu – mówi Jacek Ambroziak, pełnomocnik ds. transportu publicznego w płockim ratuszu.
Dodaje, że pierwszy taki pojazd ma się pojawić na testach w Płocku maksymalnie do 2021 roku.
– Narodowe Centrum Badań i Rozwoju planuje, aby był to prawdziwy autobus przyszłości. Brana jest nawet pod uwagę wersja autonomiczna tzn. z kierowcą czuwającym jedynie nad przebiegiem jazdy, ale nie prowadzącym pojazdu. Nie jest także wykluczone ładowanie się autobusu w czasie jazdy – informuje Jacek Ambroziak.
Miasto zakupi jedenaście takich autobusów o długości 12 metrów. Zgodnie z porozumieniem cena nie przekroczy 2 mln zł netto za pojazd. Łączne zobowiązania Miasta z tytułu zakupu pojazdów bezemisyjnych mają nie przekroczyć 22.000.000 złotych netto. W tej kwocie będzie się mieścić dofinansowanie z wszelkich źródeł, w tym bezzwrotne, zagwarantowane przez stronę rządową dofinansowanie na zakup pojazdów z dowolnych źródeł w wysokości co najmniej 60% wartości całej kwoty.
Część producentów (m.in. Mercedes oraz Solaris) prowadzi już mniej lub bardziej zaawansowane prace nad autobusami przyszłości wyposażonymi w układ autonomicznej jazdy rozpoznający m.in. znaki, sygnalizację świetlną, pieszych na drodze oraz przeszkody, do których dostosowuje prędkość i zachowanie pojazdu.