KM-Płock dołączyła do doliny wodorowej
20 października KM-Płock, wraz z ponad 20 innymi podmiotami podpisała list intencyjny na rzecz utworzenia Mazowieckiej Doliny Wodorowej, której liderem będzie PKN Orlen.
Według wiceministra klimatu, zgodnie z Polską Strategią Wodorową, w naszym kraju ma powstać co najmniej pięć dolin wodorowych, a być może będzie ich siedem albo osiem. Jak zaznaczył, to inicjatywy wpisujące się w budowę jednolitej gospodarki wodorowej w Polsce.
– Jesteśmy zadowoleni z faktu, że nasza miejska spółka została zaproszona do udziału w tym przedsięwzięciu, ponieważ możemy w nim uczestniczyć już na etapie jego planowania – mówi Andrzej Nowakowski. – A lista sygnatariuszy daje nadzieję na dostęp do wiedzy i technologii wykorzystywania wodoru.
Prezydent Płocka podkreśla też walory autobusów z napędem wodorowym w transporcie publicznym. Pojazdy te mają większy zasięg niż te z napędem elektrycznym, są od nich lżejsze, dlatego zabierają więcej pasażerów. A do tego nie potrzebują budowy specjalnej infrastruktury.
Przypomnijmy, że 29 stycznia 2020 r. PKN Orlen podpisał z Gminą Miasto Płock list intencyjny o współpracy na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego opartego o napędy wodorowe.
Z kolei 22 października Urząd Miasta Płocka ogłosił konsultacje społeczne w zakresie dokumentu pod nazwą: “Analiza kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem, przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej, autobusów zeroemisyjnych oraz innych środków transportu, w których do napędu wykorzystywane są wyłącznie silniki, których cykl pracy nie powoduje emisji gazów cieplarnianych lub innych substancji objętych systemem zarządzania emisji gazów cieplarnianych dla miasta Płocka”. Dokument zawiera uwarunkowania prawne i techniczne wprowadzenia autobusów zeroemisyjnych do sieci komunikacji miejskiej. W dużej mierze ocenia także możliwości oraz koszty wprowadzenia nowego typu autobusów do eksploatacji w naszym mieście, wskazuje linie, na których miałyby one być eksploatowane. Ocenie poddane zostały autobusy elektryczne ładowane tylko na zajezdni, ale również doładowywane ładowarkami pantografowymi na terenie pętli, możliwość wprowadzenia trolejbusów, wprowadzenie tylko autobusów spalinowych oraz wprowadzenie autobusów o napędzie wodorowym wraz z kosztami budowy stacji ładowania / tankowania. Uwagi do dokumentu mogą zgłaszać mieszkańcy zgodnie z procedurą określoną na stronie UMP. To już druga tego typu analiza, pierwsza powstała w 2018 r., ale nie uwzględniała jeszcze autobusów wodorowych. Sporządza się ją zgodnie z wymogami przepisów ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zgodnie z przepisami gmina powyżej 50 tys. mieszkańców musi sporządzać tego typu dokument co 3 lata.