Ikarus 280
1984 - 2018 | było sztuk: 34 (w tym: 24 szt. 280.26, 10 szt. 280.70H)
16 stycznia 1984 r. na ulice miasta wyjechał pierwszy Ikarus 280.26 z numerem 488. Były to pierwsze autobusy zagraniczne w Płocku, zakupione na Węgrzech. Pierwszy Ikarus wyruszył na linii 19. Na początku tego roku, dopóki nie dotarła kolejna dziesiątka takich autobusów, jeździły one w ilościach: 5 na linii 19, jeden na linii 8 i po dwa na W-2 i W-4. Łącznie w 1984 roku zakupiono 20 Ikarusów. Były w malowaniu biało – czerwono – białym, co uległo zmianie po remoncie w 1990 i 1991 r. W latach 1995-96 po dostawie 10 Ikarusów 280.37, starsze egzemplarze zagościły też na wielu liniach nietypowych dla siebie dziś, takich jak: 8, 15, 20.
W 1991 r. zakupiono 4 nowe autobusy Ikarus 280.26 (oznaczone numerami: 563-566). Były w czerwonym malowaniu bez białego pasa na wysokości kół. Autobusy, w odróżnieniu od poprzedników, posiadały grube, gumowe listwy biegnące wzdłuż nadwozia oraz dachową wentylację kabiny.
W 1997 roku skasowano ostatnie Ikarusy 280.26 zakupione w latach 80-tych (o numerach bocznych 488-497 i 518-527). Jako jeden z ostatnich zjechał egzemplarz #493 i #527. W 1998 r. wykonano generalny remont 4 pozostałych Ikarusów z 1991 r. Charakteryzują się zmienioną ścianą przednią oraz kolorystyką, zgodną z barwami po 1993 roku. Wiosną 2006 r. pojazd #565 otrzymał mały remont poszycia i miejskie malowanie. W marcu 2007 r. do kasacji odstawiono #564, a w sierpniu #566. W listopadzie wycofany z ruchu liniowego został #563, który w kwietniu 2008 r. powrócił jako pogotowie techniczne. W grudniu 2010 r. ze stanu skreślony został #565, co zakończyło liniową eksploatację Ikarusów 280.26.
Lata 90-te a szczególnie okres od 1996 r. przyniósł dla płockich autobusów wzrost liczby umieszczanych reklam. Pierwsza duża reklama malowana to Tygodnik Płocki z 1989 r. umieszczona w czynie społecznym. Nie najeździła się bardzo długo, ponieważ realia rynku pokazały, że za takie usługi pobiera się wynagrodzenie. Pierwszą dużą (na cały autobus) reklamą była umieszczona na Ikarusie #566: Kodak Foto World. Jednocześnie była jedną z najdłużej jeżdżących, bo dotrwała do 1998 r., gdy autobusy z tej serii powędrowały do remontu.
W 1995 r. zakupiono 10 nowych autobusów Ikarus 280.37, produkcji Węgierskiej. Najpierw jednak trafiły do Warszawy na teren zajezdni “Stalowa” (R-13), gdzie odbył się ich montaż finalny. Jak się później okazało jest to model 280.70H. Są to autobusy przegubowe, w wersji bardziej unowocześnionej od poprzedniej. Posiadają automatyczną skrzynią biegów i ekologiczny silnik MANa spełniający normę czystości spalin EURO 1. Jako pierwsze autobusy w Płocku posiadały opony bezdętkowe, wykładzinę antypoślizgową, rurki w kolorze żółtym i szyby odgradzające siedzących pasażerów od drzwi oraz większe kabiny kierowcy (aż do połowy przednich drzwi) bez drzwi do wewnątrz. Druga para drzwi ze względu na większy silnik została przesunięta bardziej do przodu. W autobusach tych, w odróżnieniu do wersji wcześniejszej, zastosowano dwupłatowe drzwi z dużymi szybami. Nadano im numery: 614-623.
W 2003 r. do remontu wysłano pierwszy Ikarus z tej serii #620, nadając mu szpetne białe malowanie na bokach. Podobnie pomalowano #622, w 2004 r. #619 i #617 – przywrócono mu kolory zimą 2006 r. Za to #614 odmalowano łącznie z dachem na czerwono! W 2005 r. do remontu trafił #618, który jako pierwszy otrzymał kompletne malowanie, podobnie jak remontowane w 2006 r. #615, #621 i #616. W sierpniu 2007 po naprawie głównej powrócił #623. W marcu 2009 naprawę bieżącą przeszedł #620 i po 6 latach przerwy otrzymał miejskie malowanie.
W kwietniu 2011 r. do kasacji trafił pierwszy Ikarus z automatyczną skrzynią biegów (#614), a w grudniu kolejny (#615). W kwietniu 2012 r. na złom odholowano #621, natomiast miesiąc później odstawiono #618 oraz #622. Z końcem czerwca 2014 r. do kasacji skierowano #620. W marcu 2016 r. zajezdnię opuścił #619, a w kwietniu 2017 r. #616. W sierpniu 2018 r. na złom trafił #617. 6 września 2018 r. o godzinie 13:48 do Muzeum Komunikacji w Paterku odjechał Ikarus 280.70H #623, co jednocześnie zakończyło eksploatację i historię węgierskich autobusów w naszym mieście.
rodzaj: | wysokopodłogowy |
ilość miejsc (siedzących/stojących): |
145 (36 / 109) – 280.26
141 (34 / 107) – 280.70H |
układ drzwi: |
4-4-4-4 – 280.26
2-2-2-2 – 280.70H |
długość [mm]: | 16500 |
szerokość [mm]: | 2500 |
wysokość [mm]: | 3160 |
masa własna [kg]: | 12500 |
dopuszczalna masa całkowita [kg]: | 22500 |
silnik (moc): | Raba D2156 (192 KM) – 280.26 MAN D2866 UM (250 KM) – 280.70H |
skrzynia biegów: | mechaniczna – 280.26 automatyczna Voith D851.2 – 280.70H |
norma czystości spalin: | EURO 1 – 280.70H |
ROK | WPISANO | NUMERY TAB. | SKREŚLONO | NUMERY TAB. |
1984 | 20 | 488-497 (280.26, prod. 1983), 518-527 (280.26) | ||
1991 | 4 | 563-566 (280.26, prod. 1990) | ||
1995 | 10 | 614-623 (280.70H) | 9 | 488, 489, 490, 491, 494, 495, 496, 497, 526 |
1997 | 11 | 492, 493, 518, 519, 520, 521, 522, 523, 524, 525, 527 | ||
2007 | 2 | 564, 566 | ||
2010 | 1 | 565 | ||
2011 | 2 | 614, 615 | ||
2012 | 3 | 618, 621, 622 | ||
2014 | 2 | 563 *, 620 | ||
2016 | 1 | 619 | ||
2017 | 1 | 616 | ||
2018 | 2 | 617, 623 | ||
RAZEM | 34 | 34 | ||
* #563 przerobiony na pogotowie techniczne w 2008 r. |