Komunikacja w Słupnie po 1 sierpnia
1 sierpnia w gminie Słupno realizację usługi po dawnym PKS w Płocku (obecnie Mobilis) przejął wyłoniony w przetargu dawny PKS Gostynin, wykupiony przez PKS Grodzisk Mazowiecki. Postanowiliśmy przyjrzeć się zmianom.
Linia 115 została zastąpiona przez linię 215, której wybrane kursy nie docierają już do płockiej rafinerii. Zmiana numeru linii jest związana prawdopodobnie z tym, że zezwolenia na linię o dotychczasowym numerze posiadała już firma świadcząca usługę wcześniej. Obecnie obsługa linii odbywa się dwoma autobusami o znacznie mniejszych gabarytach, niż te, do których przyzwyczaili się pasażerowie: ukraińskim ZAZ-em A10C30 (#60001) oraz białoruskim Neman-em 420224 (#60030) zbudowanym na bazie Iveco 3.0. Pierwszy pojazd pochodzi z 2012 r. i początkowo obsługiwał komunikację w Nowej Soli, a następnie w Grodzisku Mazowieckim. Drugi, pomimo znajomo wyglądającej sylwetki, jest pojazdem nieznanego w Polsce producenta. Pochodzi z 2016 r. i jest przystosowany do przewozów turystycznych. Do tej pory można go było spotkać głównie w Pruszkowie.
Linie wewnątrz gminy obsługują dwa busy marki Renault Master / CoMan MaxiRider pochodzące z 2009 r., które od 2015 r. służyły w PKS Skierniewice. Pojazdy są w pełni niskopodłogowe z rozkładaną rampą na wózki inwalidzkie z tyłu pojazdu.
Niestety oznakowanie pojazdów nadal pozostawia wiele do życzenia. Są to rzucone od niechcenia tablice z numerem linii, kierunkiem i herbem (choć jak widać na zdjęciach, w niektórych przypadkach brakuje herbu z przodu, mimo takiego wymogu), często zasłonięte przez wycieraczki pojazdu. W pojazdach na liniach “S” działają co prawda wyświetlacze z boku, ale pokazują numery 51 czy 53, gdzie cyfra 5 ma chyba imitować literę S. Dodatkowo, zgodnie ze specyfikacją przetargową, linia S-2 powinna być obsługiwana wyłącznie pojazdami przystosowanymi do przewozu osób niepełnosprawnych, z dwoma parami drzwi otwieranymi bez udziału pasażera (w tym jedne o szerokości minimum 1000 mm). Neman pojawiający się na tej linii zdecydowanie takich wymogów nie spełnia. Nie sposób też znaleźć w sieci strony z rozkładami i mapką sieci, którą miał prowadzić operator.
Nic dodać nic ująć tylko bardzo dokładny opis tego co po 1 sierpnia mamy w gminie Słupno.Co do wyświetlaczy w tych Renówkach to widziałem już przez jeden dzień jak jeden z nich jeździł z właściwymi napisami z boku i z przodu pojazdu bo z tyłu wyświetlacza nie ma.Dużo można mieć zastrzeżeń do oznakowania tych pojazdów ale ogólnie trzeba przyznać że kursowanie odbywa się punktualnie.Zdarzają się opóźnienia w godzinach szczytu ale te zdarzają się też i KM.Trzeba pochwalić PKS Gostynin za to że na wszystkich przystankach wywiesił własne rozkłady jazdy które są bardziej czytelne niż te które wywieszała gmina bo Mobilis wcale się tym nie interesował.Nie było nawet rozkładu linii 115 na żadnym przystanku nawet na dworcu Jachowicza.Teraz rozkłady linii 215 wiszą wszędzie nawet na przystankach na których z góry wiadomo że nikt nie będzie wsiadał.Jak dotychczas nie ma strony do której zobowiązany jest przewoźnik ale może jeszcze po jakimś czasie sięukaże.