Ćwierć wieku płockiego malowania

W październiku mija ćwierć wieku od wprowadzenia płockiego malowania na autobusach (czytaj więcej na temat malowania taboru). W tym roku mija też dokładnie 80 lat od uchwalenia miejskich barw przez Radę Miasta. Zmiana malowania autobusów miała na celu rozpowszechnienie barw miasta wśród mieszkańców. Wzór, który pojawił się na pierwszych Jelczach wybrano z trzech propozycji, był jednocześnie najprostszym z zaproponowanych. Pierwotne malowanie zastosowane w 1993 r. nie posiadało żółtego koloru z przodu, a z kolei na burtach żółty kolor był oddzielony od linii okien cienkim białym pasem. Również każdy z pozostałych kolorów oddzielony był od siebie malutkim białym paskiem. Rozwiązanie to dodawało malowaniu lekkości i miało dawać efekt białego autobusu opasanego poniżej okien barwami miasta.

Dostarczone w 1995 r. Ikarusy 280.70H wyróżniały się innym malowaniem w stosunku do pierwotnie przyjętego. Węgrzy mieli pewne problemy z pomalowaniem przodu, przez co jeszcze w fabryce poprawiano je. Ostatecznie część przodu została pomalowana na biało, a nad drzwiami dodano niebieski pasek (popularny wówczas np. w Warszawie), który nie pojawił się nigdy więcej na żadnym z innych pojazdów. Od tego roku zaprzestano też oddzielać kolory białymi paseczkami. Trzy lata od wprowadzenia nowego wzoru malowania, również z przodu pojawił się żółty kolor.

W 2000 r. wraz z zakupem pierwszych Solarisów korekcie uległy odcienie barw. Największa zmiana dotknęła koloru niebieskiego, który z jasnoniebieskiego, wręcz błękitnego stał się granatowy. Z kolei kolor czerwony, który na Jelczach był w odcieniu malinowym, stał się klasyczną czerwienią. Jego grubość też uległa zmniejszeniu. W 2002 r. partia nowych Solarisów #643-648 przyjechała z fabryki bez czerwonego paska z przodu, który został domalowany dopiero po kilku latach. W roku 2004 wraz z dostawą pierwszych MANów zaprzestano malowania białego pasa pod oknami.

Dalsze losy płockiego malowania bywały różne. Z czasem stało się ono coraz bardziej zaniedbane. Coraz większy chaos wprowadzały używane autobusy, które początkowo jeździły w barwach poprzednich przewoźników, mając pomalowane jedynie przednie ściany w miejskie barwy, co doprowadziło w 2008r. do interwencji radnych. Proces przemalowywania używanych pojazdów zakończył się dopiero w 2014 r. Niestety w tym czasie wiele remontowanych przez KM autobusów otrzymało kolory w nieprawidłowych odcieniach, czego efekty na niektórych pojazdach można zaobserwować do dnia dzisiejszego. Ujednolicenie barw postępuje na szczęście wraz z każdą dostawą nowych pojazdów, a odnawiane obecnie autobusy również otrzymują w końcu prawidłowe kolory.

W związku z ćwierćwieczem płockiego malowania na autobusach, udostępniamy Państwu materiał lokalnej stacji TV Relax z 1999 r. Przedstawiona jest w nim zmodernizowana lakiernia w starej hali obsługowo-naprawczej, która została rozebrana w czerwcu 2014 r.

Jeden komentarz

  1. Nie pamięta może ktoś jakie były inne propozycje malowania?

Dodaj komentarz