20 lat niskowejściowych przegubowców
20 lat temu, 22 listopada 1996 r. do naszego miasta dotarł pierwszy niskowejściowy autobus przegubowy – Jelcz M181MB #626. Zapowiadano wówczas, że ten nowoczesny pojazd (posiadał m.in. system informacji pasażerskiej składający się z wewnętrznej tablicy klapkowej oraz zapowiedzi głosowych) miał zapoczątkować zakup ich większej serii. W 1996 roku po Płocku jeździło 25 autobusów przegubowych – były to same wysokopodłogowe Ikarusy (15 szt. 280.26 i 10 szt. 280.70H). Nowy 18-metrowy Jelcz był wtedy najdłuższym pojazdem w taborze, a ówczesne ZKM dysponowało jedynie trzema niskowejściowymi autobusami (w grudniu 1995 r. zakupiono dwa Jelcze M121MB #624-625).
W 1997 r. do kasacji trafiło kolejnych 11 Ikarusów 280.26, które zastąpiono drugim Jelczem M181MB #630. W efekcie liczba przegubowców znacznie zmalała z 26 do 16 szt. Niestety zapowiedzi zakupu całej serii takich pojazdów nie zrealizowano, głównie z powodów finansowych.
Na kolejne przegubowe autobusy przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych trzeba było czekać aż 9 lat, gdy w 2006 r. sprowadzono cztery używane MANy NG272. Rok później zdecydowano się na zakup dwóch kolejnych nowych Jelczy M181MB/3, które były zmodernizowaną konstrukcją pojazdów kupionych 10 lat wcześniej.
Dopiero w 2009 r., wraz z zakupem Solarisa Urbino 18 #707 rozpoczęła się era w pełni niskopodłogowych przegubowców w Płocku.