Tramwaj w Wielkim Planie Inwestycyjnym

Radni Miasta uchwałą Nr 905/LIV/06 z dnia 28 marca 2006 roku przyjęli do realizacji „Wielki Plan Inwestycyjny”, w którym zakłada się m.in. finansowanie w latach 2007-2013 budowy „linii tramwajowej wraz z infrastrukturą (proponowana trasa: od os. Podolszyce do PKN ORLEN i Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego)”. Pomysł ponownie powraca po nieudanych próbach jego budowy przez ostatnie 30 lat!

Przewidywany w planie sposób finansowania w latach:
lata 2007 2008 2009 łącznie 2007-2009 łącznie 2010-2013
ogółem 100.000 BM 20.000.000 w tym:
5.000.000 BM
15.000.000 UE
80.000.000 w tym:
20.000.000 BM
60.000.000 UE
100.100.000 w tym:
25.100.000 BM
75.000.000 UE
20.000.000 w tym:
5.000.000 BM
15.000.000 UE
Cel szczegółowy strategii: III.2 pozycja 124, BM – budżet miasta, UE – środki unijne

Jednak czy przewidywana na ten cel kwota na lata 2007-2013 jest wystarczająca uwzględniając jak droga jest to inwestycja? Cena jednego zwykłego wagonu tramwajowego to wydatek od 1-2 mln, a nowoczesnych składów wieloczłonowych (np. 30-metrowych) sięga nawet 6-7 mln zł. za sztukę! Kwoty potrzebne na przebudowę głównego ciągu ulic wydłuż całego miasta wraz z budową odpowiedniej infrastruktury, zaplecza, tunelu pod torami na Piłsudskiego oraz dwóch mostów przez rzekę Brzeźnicę (wzdłuż ulicy Łukasiewicza i Dobrzyńskiej) będą ogromne. Budowa w 2005 r. odcinka linii tramwajowej z warszawskiego Bemowa na Piaski o długości 2,2 km kosztowała ok.38 mln zł, co daje 17,27 mln. zł. za km! W Płocku wg planów z lat 90-tych odcinek z Podolszyc do Orlenu miał liczyć 10 km co dałoby już kwotę 172,70 mln zł! A gdzie linia na Winiary, tunel, dwa mosty, tabor i zaplecze? Miasto warunkuje powstanie linii od uzyskania dotacji z Unii Europejskiej, która pokryłaby 75% inwestycji. Co ciekawe, plan zakłada budowę odcinka jednotorowego w samym centrum miasta, przy Politechnice na Jachowicza. Tam kilka lat temu wycięto część pasa dzielącego jezdnie na dodatkowy lewoskręt w ulicę Kilińskiego. Absurdalne jest jednak, by przy takiej inwestycji nie przesunięto ulicy tylko budowano odcinek jednotorowy, który stałby się swoistym wąskim gardłem… Plan zakłada uruchomienie dwóch linii z Podolszyc zarówno Północnych jak i Południowych do Orlenu i drugiej na Winiary. Jednak czy taka inwestycja jest rzeczywiście miastu potrzebna, szczególnie w sytuacji, gdy komunikacja autobusowa traci klientów, a budowa dwóch linii tramwajowych pochłonie kwotę za którą można by wymienić cały tabor autobusowy? Na korzyść tramwaju przemawia argument, że jest to trwalszy, ekologiczny i pojemniejszy pojazd, jak autobus. Ewentualna budowa tramwaju odbiłaby się też na wielkości komunikacji autobusowej, której rola zostałaby znacznie zmniejszona.

sonda_tramw
Wyniki sondy przeprowadzonej w dniach 28.04.2006 – 25.04.2007.

Dodaj komentarz

Back to top button