Odbudowa byłego płockiego „ogórka”

Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie na 100-lecie istnienia komunikacji autobusowej w stolicy, które przypada w tym roku, postanowił odbudować dwa historyczne autobusy – oryginalnego Jelcza PR110 z 1978 r. oraz Jelcza AP-02. Prace przy pierwszym pojeździe zostały już zakończone, ale niestety plany co do drugiego pokrzyżowała panująca pandemia. Problemem jest brak środków i ograniczone możliwości ich pozyskiwania przez klub w obecnej sytuacji. Dlatego każdy może wesprzeć akcję zbiórki pieniędzy na ten cel. Dla nas odbudowywany przegubowiec ma jednak dodatkowe znacznie, ponieważ to pojazd, który ma swoją historię związaną z naszą komunikacją.

Historia Jelcza AP-02

W latach 60-tych przedsiębiorstwa komunikacyjne borykały się z ogromnymi brakami kierowców. By temu zapobiegać oraz by zwiększyć zdolność przewozową pojazdów w latach 60-tych w Warszawie i Katowicach zbudowano kilka prototypów przegubowych autobusów i tramwajów. Wśród nich jelcza model AP-62.

Autobus powstał w 1962 roku na terenie Centralnych Warsztatów Samochodowych przy ul. Włościańskiej pod kierunkiem Aleksandra Wista, ówczesnego kierownika zajezdni „Redutowa”. Prace nad projektem trwały raptem 42 dni, a jego nazwa oznaczała „autobus przegubowy (rocznik) 62”. Do jego wykonania wykorzystano jedną škodę 706 RTO (miejską) z ówczesnego Miejskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego i drugą (dalekobieżną) pozyskaną z PKS. Powstały w ten sposób trzyosiowy pojazd liczył 17,8 m długości i dysponował 46 miejscami siedzącymi i 96 miejscami stojącymi. W połowie 1963 roku dokumentację techniczną modelu AP-62 przekazano do fabryki w Jelczu celem dalszej modyfikacji. JZS przejęły produkcję autobusów przegubowych – także dla innych miast. Dokonano wtedy zmian w konstrukcji pojazdu, zmniejszając jego masę własną. Przearanżowano również układ siedzeń, co pozwoliło na zwiększenie liczby przewożonych pasażerów. Do Warszawy w latach 1964-1967 dotarło 130 takich pojazdów oznaczanych symbolem AP-02. Stacjonowały one na zajezdniach „Inflancka”, „Redutowa” i „Woronicza” i kursowały w Warszawie do 1975 roku. źródło KMKM w Warszawie

W 1966 roku w Jelczu opracowano krótszą, zmodernizowaną wersję przegubowego „ogórka” model 021, mierzącą 15,9-metra. Zastosowano m.in. skrętną trzecią oś zaadaptowaną z samochodu ciężarowego Żubr oraz zmieniono środkowe drzwi na większe, czteroskrzydłowe.

Płocki autobus

Odbudowywany przez KMKM autobus został wprowadzony do eksploatacji 5 stycznia 1965 r. w Warszawie z numerem bocznym 2012 i służył tam do 1972 r. Właśnie w tym roku MPK w Płocku zakupiło pierwszego Jelcza MEX 272 z MPK w Poznaniu (w Płocku otrzymał numer 215) oraz pierwsze przegubowe Jelcze. Płock, wówczas jako mniejsze miasto (powiatowe), nie otrzymywał przydziałów na nowe pojazdy tej wielkości. Zakupione w 1972 r. autobusy były pierwszymi, które przełamały wieloletnie dostawy Sanów. Pod numerem 216 wpisano Jelcza 021 pozyskanego w WPK Katowice, którego remont trwał prawie do końca 1972 r. Z numerem 217 wpisano 31 marca 1972 r. pierwszego Jelcza AP-02 odkupionego właśnie z MZK Warszawa za kwotę ponad 600 tys. złotych. Następnie za kolejne ponad 100 tys. zł przeprowadzono samodzielnie remont pojazdu w MPK Płock, który trwał aż do lutego 1973 r.

9 października 1978 r. Jelcz został wykreślony ze stanu MPK i oficjalnie skasowany. A tak naprawdę jako złom użytkowy został sprzedany prywatnej osobie i służył jako komórka. Na początku 2019 roku warszawscy miłośnicy pozyskali wrak do dobudowy, która już trwa. Trzymamy kciuki za szybkie ukończenie prac i z pewnością będziemy informowali o dalszych losach „ogórka”.

Dodaj komentarz

Back to top button