Karsan Atak
2020 - nadal | aktualna ilość: 7
W lipcu 2020 r. do Płocka dotarło 7 nowych Karsanów Atak. Są to pierwsze w taborze spółki autobusy klasy MIDI. Pojazdy zostały wyprodukowane w Turcji (w mieście Bursa), skąd 11 czerwca po przejechaniu ponad 2,5 tys. km trafiły do Polski, a konkretnie do Słupska, gdzie znajduje się siedziba firmy MMI – dealera marki Karsan w naszym kraju. Tam były dalej doposażane zgodnie z wymogami przetargu. Do Płocka przyjechały w trzech partiach między 16 a 21 lipca (dwa razy po 2 sztuki i na koniec 3). Autobusy otrzymały numery 786-792. Co ciekawe, w numeracji pozostawiono lukę 782-785 dla hybrydowych Solarisów, które dotarły miesiąc później.
Atak jest klimatyzowany, ma 8,2 m długości i 2,4 m szerokości. Posiada dwie pary drzwi otwieranych do wewnątrz, przy czym pierwsze jednoskrzydłowe (o szerokości 820 mm), a drugie tradycyjne dwuskrzydłowe (1350 mm). Niska podłoga sięga za drugie wejście, po czym aby usiąść w ostatnich dwóch rzędach trzeba pokonać trzy stopnie. Pasażerowie mają do dyspozycji 3 ładowarki USB. Autobus może zabrać na pokład 58 osób, z czego 20 na miejscach siedzących (plus dwa rozkładane siedzenia w miejscu przeznaczonym dla wózków). Niestety siedzenia mają tapicerkę w kolorze niebieskim, a nie pomarańczowym z logo miasta. Pojazdy przyjechały do Płocka bez biletomatów, które zamontowano odmiennie, niż w standardowym autobusie – na nadkolu zaraz za kabiną kierowcy. Wewnątrz znajdują się dwa ekrany LCD (22″ i 38″) wyświetlające informację pasażerską (elektroniczne “koraliki”). Tablice zewnętrzne, podobnie jak w najnowszych Solarisach, są niskiej rozdzielczości i świecą na biało (z tyłu wyświetlany jest także kierunek). Co ciekawe, boczna tablica umieszczona została w oknie przed drugimi drzwiami, a nie w wydzielonym miejscu nad oknami. Kierowca ma do dyspozycji półotwartą kabinę.
Autobus napędzany jest 4,5-litrowym silnikiem wysokoprężnym FPT (firma należąca do koncernu Fiata) NEF4 o mocy 186 KM spełniającym normę EURO 6. Sprzężony jest z automatyczną 6-biegową (plus wsteczny) skrzynią Allison 2100.
Dostarczone Karsany to druga generacja modelu Atak, o nowocześniejszym wyglądzie (zastosowano m.in. światła do jazdy dziennej w technologii LED) w stosunku do pierwszej generacji, której przedstawiciel gościł u nas na testach w sierpniu 2019 r. Dość agresywny design wymusił również dostosowanie schematu płockiego malowania, zarówno na ścianie przedniej, jak i tylnej, co wg nas wyszło całkiem dobrze. Są to pierwsze pojazdy w taborze KM, w których na całej długości poszycia bocznego szyby sięgają aż po sam dach. Na czarno została pomalowana również karoseria boczna pod oknami w części o podwyższonej podłodze, co wizualnie wyrównało linię okien i poprawiło estetykę.
7 sierpnia pod ratuszem oraz na terenie zajezdni odbyła się prezentacja midibusów, a także pokazowy przejazd po trasie planowanej właśnie dla tych pojazdów linii 18. Tego dnia miała miejsce również premiera liniowa – Karsan #787 wyjechał na linię 24, a #786 na 110, 112 i 31.
rodzaj: | niskowejściowy |
ilość miejsc (siedzących/stojących): |
58 (20 + 1 / 37)
|
układ drzwi: | 1-2-0 |
długość [mm]: | 8150 |
szerokość [mm]: | 2436 |
wysokość [mm]: | 3070 |
masa własna [kg]: | 6304 |
dopuszczalna masa całkowita [kg]: | 10250 |
silnik (moc): | FPT NEF4 (186 KM) |
skrzynia biegów: | automatyczna Allison 2100 |
norma czystości spalin: | EURO 6 |
Spis taboru
ROK | WPISANO | NUMERY TAB. | SKREŚLONO | NUMERY TAB. |
2020 |
7 | 786-792 | ||
RAZEM | 7 | 0 |