Solaris Urbino 12

2000 - nadal | aktualna ilość: 39 (w tym: 29 szt. UIII12, 10 szt. UIV12)

logo_solaris12 września 2000 r. dotarły do miasta pierwsze dwa z trzech autobusów tego typu. Nadano im numery 636-638. Kolejna dostawa czterech autobusów miała miejsce rok później, w sierpniu 2001 r. Nadano im numery 639-642. Autobusy nowsze wyposażono w dźwiękową sygnalizację zamykania drzwi oraz zlikwidowano kierunkowskazy w tylnych lampach obrysowych. Producent poskąpił też jednego (środkowego) szyberdachu. Wszystkie Solarisy z dwóch pierwszych dostaw wyposażono z boku w małe, kwadratowe tablice. Kilka dni po przyjeździe do Płocka, Solaris #639 został wypożyczony na testy do MPK Rzeszów.

24 grudnia 2002 r. do miasta dotarło sześć nowych Solarisów Urbino II 12 #643-648. Autobusy są drugą, nowszą odmianą eksploatowanych dotychczas pojazdów tego typu. Charakteryzują się nowymi, przednimi światłami obrysowymi, przeniesionym zbiornikiem paliwa nad przednie, prawe koło, nowym układem siedzeń (układ “berliński” – szersze przejście między przednimi nadkolami, brakiem podestów pod siedzeniami w przedniej części pojazdu i pierwszymi siedzeniami za środkowymi drzwiami). Nowe autobusy mają więcej o dwa miejsca siedzące po lewej stronie, co zmniejszyło platformę dla osób stojących. Po prawej stronie, między pierwszymi i drugimi drzwiami, umieszczono podwójne siedzenia, co było konsekwencją zastosowania pojedynczych siedzeń na prawym nadkolu. W autobusach zamontowano tylną klapę przeglądową na wysokości szyby, nowe tablice kierunkowe (z boku – podłużne), podgrzewane szyby w przednich drzwiach oraz kasowniki R&G KRG-6K. Producent zapomniał też pomalować na czerwono listwę – “uśmiech” między przednimi lampami, co KM stopniowo uzupełniła we własnym zakresie. Największą wadą tego typu autobusów jest mała liczba (w najnowszej serii tylko 6, w poprzedniej 8) małych i tylko uchylnych lufcików, co w upalne dni jest bardzo odczuwalne przez pasażerów.

17 września 2007 r. Komunikacja Miejska Płock Sp. z o.o. odebrała cztery nowe autobusy Solaris Urbino III 12 (numery taborowe 680-683). Pojazdy wyposażono w silniki spełniające normę EURO 4, wewnętrzny monitoring, diodowe tablice i kasowniki firmy R&G. Autobusy posiadają jedynie 6 uchylnych lufcików, choć zamiast nich można było zamówić duże, przesuwne okna, co byłoby dobrym rozwiązaniem zwłaszcza w lato. Trzecią generację Solarisów cechuje, odmienna od poprzednich, ściana przednia i tylna. Wydzielone miejsce nad linią okien znalazł również boczny wyświetlacz. Po raz pierwszy w płockich Solarisach zostało pomalowane na czerwono tło przednich świateł.

Komunikacja Miejska w Płocku w połowie września 2008 r. wzbogaciła swój tabor o dwa nowe Solarisy Urbino III 12. Są praktycznie identyczne, jak 4 sztuki dostarczone rok temu. Można je odróżnić głównie po numerach taborowych 695-696, zmienionym przednim zderzaku oraz tylnej atrapie ze światłami. Wyposażone są w monitoring wewnętrzny (cztery kamery), system informacji firmy R&G oraz silniki firmy DAF spełniające normę emisji spalin Euro 4, a także w kamery cofania.

10 września 2009 r. do KM dotarły cztery nowe Solarisy Urbino III 12. Otrzymały numery 703-706 i już kolejnego dnia zadebiutowały na liniach (#703 oraz #706 miały jedynie numer taborowy na kartce za przednią szybą, #705 posiadał już komplet wyklejonych numerów, natomiast żaden z nich nie posiadał naklejek z logo KM ani herbu miasta). Autobusy z zewnątrz praktycznie nie różnią się niczym od dostarczonych w poprzednich latach. Posiadają większą ilość uchylnych okien – są one na całej długości po obu stronach (łącznie jest ich 11, natomiast poprzednie dostawy posiadały zaledwie 6). Największe różnice są w środku, który nawiązuje do modelu III generacji zaprezentowanego w 2008 r. na targach Transexpo w Kielcach. Zastosowano zupełnie nowy sufit podświetlany na niebiesko (pierwszy w Polsce) oraz górne oświetlenie w zupełnie nowych pokrywach. Podobnie komora silnika została obudowana innym, gładszym tworzywem. Na szybach oddzielających drzwi od przestrzeni pasażerskiej wygrawerowano logo KM z herbem miasta. Nowością w dostarczonych Solarisach są też żółte rurki, które od 2000 r. systematycznie były w wersji niemalowanej, a także diodowe oświetlenie wejść do pojazdu. Pojazdy napędza taki sam silnik, jak w poprzednich egzemplarzach.

7 stycznia 2010 r. do zajezdni dotarł kolejny nowy Solaris Urbino III 12. Pojazd otrzymał numer 709. Egzemplarz ten rożni się nieco od dostarczonych w 2009 r. głównie za sprawą nowej zabudowy wieży silnika, która jest otwarta u góry (tworząc charakterystyczną “nadbudówkę” na dachu), zapewniając lepsze odprowadzanie ciepła na zewnątrz. Nowością jest zastosowanie diodowych świateł z tyłu, a także z przodu do jazdy dziennej. Wewnątrz pojazd wyposażony jest tak samo, jak egzemplarze #703-706.

27 września 2010 r. do zajezdni KM dojechały dwa nowe Solarisy Urbino III 12 (kupione za kwotę 1.705.316 zł brutto). Otrzymały numery 714-715, a liniowo zadebiutowały już dzień później na “19” oraz “35”. Pojazdy są praktycznie identyczne, jak dostarczony w styczniu #709. Nowością jest inny krój czcionki na wyświetlaczach.

29 grudnia 2011 r. do zajezdni dotarł Solaris Urbino III 12. Otrzymał numer 723. Na płockich ulicach zadebiutował 2 stycznia 2012 r. na linii nr 6. Jest to pierwszy fabrycznie nowy autobus we flocie KM z pełną klimatyzacją przedziału pasażerskiego. Od dotychczasowych Solarisów dodatkowo odróżnia go układ okien. W końcu zdecydowano się na zamówienie przesuwnych szyb, jednak takie rozwiązanie zastosowano tylko w dwóch oknach z jednej i drugiej strony. Reszta posiada uchylne lufciki, co powoduje, że całość nie wygląda zbyt estetycznie. Nowością są także światła do jazdy dziennej zamontowane w zderzaku, a także dotykowy panel sterujący SRG-5000P. Solaris, podobnie jak egzemplarze z poprzednich dostaw napędzany jest silnikiem DAF PR228.

W nocy z 25 na 26 września 2012 r. zakończyła się dostawa 15 nowych Solarisów, które przyjechały do Płocka w trzech turach po 5 sztuk. Autobusy 12-metrowe otrzymały numery 724-733. Na linie po raz pierwszy wyjechały 1 października, po wprowadzeniu nowego układu komunikacyjnego. Wyposażone są w pełną klimatyzację przedziału pasażerskiego, sterowniki SRG-5000P, a napędzają je silniki DAF PR228 spełniające normę EURO 5. Dodatkowo przystosowane są do tankowania biopaliwa – co jest nowością w taborze KM. Za zmianę biegów odpowiedzialna jest (w odróżnieniu od poprzednich dostaw) skrzynia Voith Diwa D864.5. Wewnątrz pasażerowie mogą skorzystać z biletomatów Ticomat 8010 firmy Elgeba (jest to nowszy model w porównaniu do dwóch automatów testowanych od czerwca 2011 r. w Mercedesach Conecto). Niestety, podobnie jak w Solarisie #723, zastosowano mieszany i nieestetyczny układ okien uchylnych i przesuwnych. Nowością jest zamontowanie zewnętrznego oświetlenia wejść do pojazdu, a także zewnętrznego głośnika (przy bocznym wyświetlaczu) informującego osoby niewidome (po naciśnięciu przycisku na pilocie) o numerze linii i kierunku jazdy.

21 grudnia 2013 r. do zajezdni dotarło 7 nowych Solarisów. Autobusy 12-metrowe otrzymały numery 741-745. 23 grudnia wyjechały już liniowo. Nowe pojazdy mają praktycznie taką samą kompletację, jak dostarczone w ubiegłym roku (klimatyzacja, silnik DAFa z normą Euro 5, skrzynia biegów Voith), jednak wyróżniają się kilkoma szczegółami. Na przedniej ścianie zawitał nowy wzór jamnika, wprowadzony przez firmę Solaris w poprzednim roku. Nowością jest zamontowanie oświetlenia zewnętrznego również nad przednimi drzwiami, nieco inna szyba oddzielająca kierowcę od pasażerów, oznaczone brajlem przyciski na poręczach w przedziale pasażerskim, a także inna atrapa zakrywająca zewnętrzny głośnik (w kolorze nadwozia). Nowe Solarisy mają również inny układ okien – na całej długości pojazdu (po obu stronach) zastosowano w końcu przesuwne okna. Tym razem autobusy zjechały z linii produkcyjnej bez autokomputerów i biletomatów – ich montaż KM wykonała we własnym zakresie (urządzenia pochodzą z kasowanych pojazdów).

W nocy z 15 na 16 grudnia 2015 r. do Płocka dotarły 4 nowe Solarisy Urbino IV generacji, w tym 3 egz. 12-metrowe, które otrzymały numery 746-748. Pojazdy są oczywiście klimatyzowane, posiadają silniki DAF/PACCAR MX-11 240 H1 spełniające normę emisji spalin Euro 6, co jest nowością w płockim taborze. Za zmianę biegów odpowiedzialna jest automatyczna skrzynia Voith Diwa 6. W przestrzeni pasażerskiej zastosowano oświetlenie wnętrza w technologii LED, nowością jest również płaski sufit. Powrócono także do rozwiązania znanego z pierwszych płockich Solarisów, czyli nielakierowanych szczotkowanych rurek. Dużą ciekawostką jest nowe oświetlenie wewnętrzne nad drzwiami, które w momencie ich zamykania zmienia kolor na czerwony. Na siedzeniach umieszczono tapicerkę z nowym wzorem, a miejsca dla osób niepełnosprawnych dodatkowo oznaczono wyszytymi na oparciach piktogramami. Pasażerowie mają do dyspozycji aż 12 miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Wewnątrz zamontowano także 2 monitory do emisji reklam, a nad drzwiami bramki do liczenia pasażerów. Kolejną nowością jest zamontowanie cyfrowych tachografów. Na zewnątrz z kolei znajdziemy kamerę cofania, zewnętrzne diodowe oświetlenie drzwi (tylko nad środkową parą), niespotykane dotąd w płockim taborze masywne lusterka wsteczne, a także rurę wydechową wyprowadzoną na dach. Podobnie, jak w dwóch poprzednich dostawach, nad pierwszą osią znajdują się szczotki nadkoli, a nowością są zielone nakładki na śrubach kół. Autobusy są oczywiście wyposażone w biletomaty, lecz są to inne urządzenia niż dotychczas. Tym razem wybrano automaty BM-07 firmy Mera Systemy, która niedawno dostarczyła do Płocka również biletomaty stacjonarne. Nowością jest pin-pad (który umożliwi płatność kartą nie tylko w sposób zbliżeniowy) oraz możliwość zakupu biletu okresowego bezpośrednio w biletomacie.

25 kwietnia 2017 r. w godzinach wieczornych do zajezdni dotarły dwa nowe Solarisy Urbino IV 12, które otrzymały numery 750-751. Pojazdy posiadają praktycznie identyczną kompletację, jak egzemplarze #746-748, nie są jedynie wyposażone w system emisji reklam, a także w bramki do liczenia pasażerów. Nowością są za to czujniki cofania. Jeśli chodzi o różnice w wyglądzie zewnętrznym, to m.in. wyprowadzona na dach rura wydechowa jest teraz zagięta i dużo bardziej masywna.

29 grudnia 2017 r. do Płocka dotarł nowy Solaris Urbino IV 12 (rej. WP 6752K), który otrzymał numer taborowy 752. Nowy „jamnik” jest prawie taki sam, jak egzemplarze #750-751. Wyposażony został w silnik o mocy 285 KM spełniający normę Euro 6 oraz automatyczną skrzynię biegów Voith. Nad przednimi drzwiami, podobnie jak w Solarisach z 2013 r. zamontowano zewnętrzne oświetlenie wejścia. Wewnątrz pojazdu powrócono z kolei do montażu monitorów LCD do emisji reklam. Nowością są natomiast ładowarki USB dla pasażerów w ilości 3 szt., dodatkowa poręcz pod biletomatem oraz w pełni zabudowana kabina kierowcy (za którą w postępowaniu przetargowym można było uzyskać dodatkowe punkty). Co ciekawe ostatni raz nowy autobus z pełną zabudową kabiny KM kupiła w 1997 r. (Jelcza M181MB #630, którego skasowano w 2013 r.). Obecnie taką kabinę posiada 7 pojazdów w taborze – jest to pięć Jelczy 120M/3 #718-722 odkupionych w 2010 r. od MZK Piła i dwa Ikarusy 280.70H #617 i #623. Kolejną nowością są wyświetlacze zewnętrzne o wyższej niż dotychczas rozdzielczości. Nowy krój czcionki jest dużo ładniejszy i bardziej czytelny. Uwagę zwraca również bardzo duży numer linii z tyłu pojazdu.

27 kwietnia 2020 r. na terenie płockiej zajezdni zameldowały się 4 nowe Solarisy Urbino, w tym 2 solowe (#780 i #781). Więcej informacji na ich temat znajduje się tutaj.

18 lipca 2023 r. na terenie zajezdni autobusowej, prezydent Płocka dokonał symbolicznego przekazania pięciu nowych 12-metorwych autobusów dla Komunikacji Miejskiej, w tym dwóch z silnikiem diesla (#793-794). Na ulice naszego miasta po raz pierwszy liniowo wyjechały 21 lipca.

Nowe pojazdy posiadają kilka zmian w stosunku do egzemplarzy zakupionych w 2020 r. Nowością są systemy poprawiające bezpieczeństwo zarówno pasażerów, jak również innych uczestników ruchu (zwłaszcza pieszych i rowerzystów). Pierwszym z nich jest system monitorowania tzw. martwego pola składający się z 6 ultradźwiękowych czujników rozmieszczonych na całej długości prawego boku, a także kamery umieszczonej nad pierwszymi drzwiami na specjalnej podstawie. Dzięki niemu, kierowca zostanie ostrzeżony (wizualnie, a w sytuacji zagrożenia również dźwiękowo) o osobach i innych przeszkodach znajdujących się w promieniu skrętu autobusu. Drugim jest system gaszenia pożaru w komorze silnika (dotychczas było to jedynie alarmowanie o pożarze).

Od strony wizualnej, zmianie uległ pas poszycia nad oknami (po lewej i prawej stronie), który teraz w całości jest w kolorze czarnym, pokryty szklanymi panelami w kształcie rombów i trapezów. Ciekawostką są podświetlane od spodu podesty wejściowe. Wyświetlacze zewnętrzne świecą na biało, jednak tym razem są one wysokiej rozdzielczości. Dodatkowo po raz pierwszy zastosowano w nich czcionkę spójną z Systemem Informacji Miejskiej, która widnieje m.in. na wiatach, elektronicznych “koralikach”, a od niedawna również na rozkładach jazdy. Na środku deski rozdzielczej znajduje się duży wyświetlacz zastępujący m.in. tradycyjne zegary.

6 września 2018 r. do kasacji powędrował pierwszy w Płocku Solaris Urbino 12 #636, 14 września #637, 2 października #639, 23 stycznia 2019 r. #638, 12 marca #642, a 25 marca #640. 14 maja 2020 r. zajezdnię opuścił #641, co zakończyło eksploatację “jamników” I generacji. Między 3 sierpnia a 4 września 2020 r. do kasacji wywieziono wszystkie 6 sztuk Solarisów Urbino II 12 (#643-648), w związku z czym do historii przeszła II generacja.

Dane techniczne

rodzaj: niskopodłogowy
ilość miejsc (siedzących/stojących): 105 (29 / 76) – #636-642
105 (30 / 75) – #643-648
96 (31 / 65) – #680-683, #695-696, #703-706
95 (31 / 64) – #709, #714-715, #723-733
90 (31 / 59) – #741-745
85 (28 / 57) – #746-748
87 (28 / 59) – #750-752
86 (26 / 60) – #780-781, #793-794
układ drzwi:
2-2-2
długość [mm]: 12000
szerokość [mm]: 2550
wysokość [mm]: 2850 – #636-648, #680-683, #695-696, #703-706, #709, #714-715
3050 – #723-733, #741-745, #780-781, #793-794
3150 – #746-748
3200 – #750-752
masa własna [kg]: 10940-11720
dopuszczalna masa całkowita [kg]: 18000-19845
silnik (moc): MAN D0826 LOH 17 (220 KM) – #636-642
MAN D0836 LOH 02 (280 KM) – #643-648
DAF PR228 (310 KM) – #680-683, #695-696, #703-706, #709, #714-715, #723-733, #741-745
DAF/PACCAR MX-11 240 H1 (326 KM) – #746-748
DAF/PACCAR MX-11 210 H1 (285 KM) – #750-752
DAF/PACCAR MX-11 220 H3 (299 KM) – #780-781
DAF/PACCAR MX-11 220 H4 (299 KM) – #793-794
skrzynia biegów: automatyczna ZF 5HP-500 – #636-637
automatyczna Voith D854.3 – #638-648
automatyczna ZF 6HP 594 C – #680-683, #695-696, #703-706
automatyczna ZF 6AP 1400B – #709, #714-715, #723
automatyczna Voith Diwa D864.5 – #724-733, #741-745
automatyczna Voith Diwa D864.6 – #746-748
automatyczna Voith Diwa D854.6 – #750-752, #780-781, #793-794
norma czystości spalin: EURO 2 – #636-642
EURO 3 – #643-648
EURO 4 – #680-683, #695-696, #703-706
EURO 5 – #709, #714-715, #723-733, #741-745
EURO 6 – #746-748, #750-752, #780-781, #793-794

Spis taboru

ROK WPISANO NUMERY TAB. SKREŚLONO NUMERY TAB.
2000 3 636-638 (I gen.)
2001 4 639-642 (I gen.)
2002 6 643-648 (II gen.)
2007
4 680-683 (II gen.)
2008 2 695-696 (III gen.)
2009 4  703-706 (III gen.)
2010 3  709 (prod. 2009), 714-715 (III gen.)
2011 1  723 (III gen.)
2012 10  724-733 (III gen.)
2013 5  741-745 (III gen.)
2015 3 746-748 (IV gen.)
2017 3 750-752 (IV gen.)
2018 3 636, 637, 639
2019 3 638, 640, 642
2020 2 780-781 (IV gen.) 7 641, 643, 644, 645, 646, 647, 648
2023 2 793-794 (IV gen.)
RAZEM 52 13
Back to top button