#356 | Yutong E12
1.10.2020 - 15.10.2020
1 października 2020 r. do zajezdni dotarł elektryczny Yutong E12 produkcji chińskiej. Otrzymał tymczasowy numer taborowy 356 i był testowany w naszym mieście przez dwa tygodnie. Posiadał zielone tablice rejestracyjne (WW 529SE), które są wydawane dla pojazdów z napędem elektrycznym lub wodorowym. Autobus został dostarczony przez firmę Busnex – oficjalnego przedstawiciela marki Yutong w Polsce. Wyprodukowany został w tym roku, a data jego pierwszej rejestracji w Polsce to 20.08.2020 r. Płock był trzecim miastem, które go testowało. Przyjechał do nas prosto z Łomży, a wcześniej gościł w Jeleniej Górze.
Jest to pojazd 12-metrowy, z układem drzwi 2-2-2, z czego pierwsza para otwiera się do środka, a pozostałe na zewnątrz. Na pokład może zabrać 62 pasażerów, w tym 22 na miejscach siedzących (pojemność jest dość mocno ograniczona ze względu na dopuszczalną masę całkowitą). Autobus wyposażony jest m.in. w tablice zewnętrzne firmy Hanover, a także w automatyczną rampę obsługiwaną z miejsca pracy kierowcy. Wewnątrz znajdują się dwa oznaczone piktogramami miejsca dla wózków, zarówno po lewej, jak i po prawej stronie. Co ciekawe, przy każdej parze foteli znajdują się dwa porty USB, co oznacza że każdy pasażer na miejscu siedzącym ma do dyspozycji własne gniazdo (umieszczone są nawet przy miejscach dla wózków). Kolejną niespotykaną dotąd ciekawostką jest opuszczana szyba kabiny kierowcy, którą jednym przyciskiem można całkowicie opuścić, a następie podnieść. Oprócz tego, kierowca ma do dyspozycji skórzany fotel. Magazyn energii to zestaw 12 akumulatorów o łącznej pojemności 202 Ah i mocy 374 kWh. Producent deklaruje zasięg 350 km na jednym ładowaniu, co jest naprawdę imponującym wynikiem. Duży zasięg Yutonga potwierdził się także podczas testów w Jeleniej Górze, gdzie pokonywał nawet do 370 km dziennie.
Już 2 października rozpoczęła się jego eksploatacja na płockich ulicach. Dziennie przemierzał ok. 300 km, a przejazd nim był bezpłatny. W pojeździe można było spotkać konduktora sprzedającego okolicznościowe bilety (za dowolną kwotę), z których dochód został przeznaczony na cele charytatywne dla Zosi i Antosia. Yutong obsługiwał linie 2, 3, 7, 15, 19, 22, 26, 60, B, a przez ostatnie dwa dni testów gościł na liniach podmiejskich 100, 101, 103, 112 i 130. Zajezdnię opuścił 15 października udając się do Białegostoku.