Jelcz M121
1995 - 2012 | było sztuk: 5 (w tym: 2 szt. M121MB, 3 szt. M121M)
1 grudnia 1995 r. stan taboru zwiększył się o dwa #624-625 pierwsze autobusy niskowejściowe Jelcz M121MB. Charakteryzowały się częściowo niską podłogą w przedniej części pojazdu i możliwością wykonania przyklęku. Wadą tego typu pojazdów była mała liczba pionowych rurek do trzymania (tylko na wysokości drzwi), brzydkie wykończenie, dwa stopnie w przejściu między środkowymi i tylnymi drzwiami oraz ciasnota między siedzeniami i w przejściach. Pojazdy wyposażono w otwarte kabiny kierowcy oraz w elektroniczne tablice zewnętrzne, ale bez wewnętrznego systemu informacji. Były to jedne z pierwszych tego typu pojazdów wyprodukowanych w fabryce Jelcza – a dokładnie egzemplarze numer 4 oraz 5 z serii MB.
W lipcu 2003 r. do odbudowy trafił egzemplarz #624, rok później #625. W listopadzie 2009 r. do kasacji odstawiono #625, który został pierwszym niskowejściowym autobusem skreślonym ze stanu. Dokładnie rok później skreślono ze stanu #624, co zakończyło eksploatację Jelczy M121MB przez KM Płock.
W 1997 roku zakupiono dwa Jelcze M121M #631-632 odkupione od fabryki jako pojazdy testowe. Charakteryzowały się różną kolorystyką. Autobusy te przemalowano zgodnie z kolorystyką firmową, zostawiając w oryginalnym malowaniu ściany boczne. Na autobusach umieszczono później własne reklamy usług diagnostycznych. W grudniu 1998 roku zakupiono jeszcze jednego Jelcza M121M – testowego #635. Oryginalnie był wyposażony w tradycyjne filmy, które w 2000 r. zamieniono na zewnętrzne tablice elektroniczne. Nowsze egzemplarze miały zmienioną ścianę przednią z dużym świetlikiem oraz zmodernizowaną ścianę tylną z opuszczoną w dół szybą i wydzielonym okienkiem na tablicę kierunkową. W egzemplarzu #635 zamontowano z boku odmiennie mniejszą, kwadratową tablicę jedynie z numerem linii. Autobus ten miał większe wklejane okno tylnego świetlika. Egzemplarz #635 miał nowszą atrapę przedniego wlotu powietrza.
Jesienią 2005 r. pierwszy raz w całości miejskie malowanie oraz nowe poszycie otrzymał #631. W marcu 2007 r. podobnych zabiegów doczekał się #632. W listopadzie 2010 r. do kasacji jako pierwszy z Jelczy M121M trafił egzemplarz #635, a w czerwcu 2011 r. odstawiony został #631. W kwietniu 2012 r. do kasacji odstawiony został #632, co zakończyło eksploatację modelu M121.
Dane technicznerodzaj: | niskowejściowy |
ilość miejsc (siedzących/stojących): | 84 (34 / 50) – #624-625 84 (35 / 49) – #631-632 110 (33 / 77) – #635 |
układ drzwi: | 2-2-2 |
długość [mm]: | 11920 |
szerokość [mm]: | 2500 |
wysokość [mm]: | 3021 |
masa własna [kg]: | 10240 |
dopuszczalna masa całkowita [kg]: | 17500 |
silnik (moc): | MAN D0826 LUH 12 (220 KM) – #631-632 MAN D0826 LUH 05 (230 KM) – #635 Mercedes-Benz OM 447 hLA (250 KM) – #624-625 |
skrzynia biegów: | automatyczna ZF 4HP-500 |
norma czystości spalin: | EURO 1 – #624-625, #635 EURO 2 – #631-632 |
ROK | WPISANO | NUMERY TAB. | SKREŚLONO | NUMERY TAB. |
1995 | 2 | 624-625 (M121MB) | ||
1997 | 2 | 631-632 (M121M) | ||
1998 | 1 | 635 (M121M) | ||
2009 | 1 | 625 | ||
2010 | 2 | 624, 635 | ||
2011 | 1 | 631 | ||
2012 | 1 | 632 | ||
RAZEM | 5 | 5 |