Nowe Solarisy dotarły do Płocka
27 października do płockiej zajezdni dotarły trzy Solarisy Urbino 12, które otrzymały numery 803-805, a 14 listopada dołączyły do nich dwa Urbino 18 nr 806-807. Pojazdy wyposażone są w silniki diesla spełniające normę emisji spalin Euro-6. Autobusy pozostają własnością miasta i są dzierżawione miejskiej spółce.
Już na pierwszy rzut oka różnią się od pozostałych pojazdów w taborze odcieniem koloru niebieskiego, który jest dużo jaśniejszy i bardziej nawiązuje do barw naszego miasta. Płockie autobusy są nimi udekorowane od 1993 roku. Nie wiedzieć czemu w 1998 r., wraz z dostawą Neoplanów #633-634, kolor niebieski został zmieniony na bardziej ciemny (zbliżony do granatowego), który powielano przez kolejne 27 lat. Jedynym wyjątkiem były Jelcze #678-679, które pomalowano w 2007 r. w błękitny odcień, podobnie jak dawne autobusy tej marki. Nowe Solarisy wyróżniają się również oknami, których część przesuwna jest wyższa (50% wysokości, a nie jak przez ostanie lata 30%). Inne są także przyciski do otwierania drzwi przez wsiadających.
We wnętrzu pojazdów na pasażerów, jak i kierowców czekają nowości. Jedną z nich są sterowniki SRG-7000P. Kierowcy z pewnością najbardziej docenią pełną zabudowę kabiny z wydzielonym wejściem przez przednie skrzydło pierwszych drzwi (podobnie, jak w Solarisie #752, który do tej pory jako jedyny posiadał takie rozwiązanie). Prowadzącego wspomagać będą zaawansowane systemy bezpieczeństwa ogólnego (GSR) obowiązujące od 7 lipca 2024 r., zgodnie ze zaktualizowanym rozporządzeniem UE (wizualnie pojazdy z zewnątrz zyskały kamery na przednich słupkach oraz na środku pod przednią szybą), m.in.:
- asystent pasa ruchu i asystent prędkości monitorujący znaki drogowe,
- system ostrzegania kierowcy o senności i skupieniu uwagi (DDAW),
- system wspomagania skrętu i systemy ostrzegania przed kolizją (PCW) – wykrywa pieszych i rowerzystów w bliskiej odległości z przodu lub z boku pojazdu,
- system wykrywania przeszkód podczas cofania (REV),
- system monitorowania ciśnienia w oponach,
- system uruchamiania wycieraczek i świateł
- przystosowanie do montażu alkomatu.
W przedziale pasażerskim nowością jest kasownik KRG-13 umieszczony w przedniej części każdego pojazdu. Będzie w nim można zakupić bilety jednorazowe oraz krótkookresowe i zapisać na karcie płatniczej. Autobusy wyposażone są również standardowo w biletomat. Zmianie uległ także wewnętrzny system informacji pasażerskiej. W szybie bocznej przed 2 drzwiami pozostała podłużna tablica pełniąca funkcję elektronicznych „koralików” (ze skorygowaną graficznie treścią). Nowością są natomiast 29-calowe podwójne ekrany podsufitowe (w przegubowcach umieszczono dodatkowo trzeci ekran w drugim członie), na których w połowie szerokości będzie informacja o trasie przejazdu, a na drugiej połowie emitowane będą reklamy. Pewnych zmian dokonano również w prezentacji informacji pasażerskiej na wyświetlaczach zewnętrznych. W przypadku wystąpienia dwóch dodatkowych informacji, np. „zmiana trasy” oraz „kurs przez …”, będą wyświetlane one w dolnym wierszu naprzemiennie co 5 sekund. Dla kursów skróconych, przed dojazdem do ostatniego przystanku ma wyświetlać się komunikat „koniec trasy”. W autobusach po raz pierwszy można będzie znaleźć wyznaczone piktogramem na podłodze miejsce dla psa przewodnika oraz pętlę indukcyjną dla osób niesłyszących (oznaczoną dodatkowym piktogramem nad drugimi drzwiami). System wzmacnia dźwięk z zapowiedzi przystankowych u osób posiadających aparat słuchowy, wyciszając jednocześnie inne szumy. Inaczej pomalowane zostały wszystkie pionowe poręcze, na których w połowie wysokości zaznaczono strefę w kolorze żółtym, co jest dodatkowym ułatwieniem dla osób gorzej widzących. W autobusach przegubowych obrotnice przegubu odznaczono żółtą listwą. Ciekawostką jest zastosowanie innej, cieplejszej barwy oświetlenia przedziału pasażerskiego.
Liniowo pojazdy 12-metrowe zadebiutowały 25 listopada (a dokładnie: #803 na linii 14 i #805 na linii 7).
Zdjęcia w poniższej galerii będą aktualizowane na bieżąco.
















