Wodorowy Solaris na testach
12 grudnia na lawecie, na 2-miesięczne testy do płockiej zajezdni dotarł Solaris Urbino 12 hydrogen (rej. PZ 820XF). Autobus wyprodukowany został w 2021 roku i po raz pierwszy zaprezentowano go na targach Transexpo w Kielcach. Płock jest trzecim miastem, które testuje ten pojazd (wcześniej gościł w Jaworznie i Krakowie). W Płocku nadano mu tymczasowy numer taborowy 357. (Aktualizacja: Solaris opuścił zajezdnię KM 26 lutego 2024 r.)
Podstawowym wyposażeniem pojazdu są ultranowoczesne zestawy ogniw paliwowych, o mocy 70 kW oraz pięć butli kompozytowych na wodór o łącznej pojemności 1560 litrów (ok. 35 kg), umieszczonych na dachu pojazdu, a także dwa silniki elektryczne o mocy 125 kW każdy. Wodór przechowywany w zbiornikach w postaci gazowej, trafia do ogniwa paliwowego, gdzie w wyniku reakcji połączenia wodoru z tlenem powstaje energia elektryczna, przekazywana do układu napędowego. Dzięki zastosowanej technologii autobus ma możliwość pokonania na pojedynczym tankowaniu 350 km, a do środowiska emituje jedynie parę wodną i ciepło, które jest dodatkowo wykorzystywane do ogrzewania pojazdu. Wodorowy Solaris wyróżnia się kilkoma ciekawostkami, niespotykanymi w pozostałych autobusach będących w taborze KM. Wnętrze pojazdu wyłożone jest wykładziną imitującą drewniane panele, a wszystkie szyby są dużo bardziej przyciemnione. Pasażerowie mają do dyspozycji wygodne oparcie na całej długości przestrzeni dla osób stojących i wózków (naprzeciwko środkowych drzwi). Na kierowcę skierowana jest dodatkowa kamera zintegrowana z systemem automatycznie “pilnującym”, czy prowadzący obserwuje drogę (poprzez analizę m.in. częstotliwości mrugnięć i położenia gałek ocznych). Kolejnym rozwiązaniem ułatwiającym pracę kierowcy jest system “Mobileye Shield”, który ostrzega o ryzyku kolizji z innymi uczestnikami ruchu, o zbyt małej odległości od pojazdu z przodu, a także rozpoznaje znaki drogowe i posiada funkcję asystenta pasa ruchu. Autobus wyposażony jest w tablice oraz sterownik OneLine (w Płocku na fabrycznym sterowniku umieszczono dodatkowo sterownik R&G).
Na terenie zajezdni umieszczono mobilną stację tankowania wodoru, wypożyczoną od Orlenu. Gaz wykorzystywany do zasilania autobusu produkowany jest w hubie wodorowym w Trzebini i dostarczany za pomocą tzw. “bateriowozu”, czyli kontenera ze zbiornikami do Płocka. Mieści się w nich 400 kg wodoru. Ilość ta pozwala na zatankowanie autobusu miejskiego ponad 11 razy. Czas tankowania (o ciśnieniu 200-220 bar) trwa od 40 do 60 minut. W przypadku stacji stacjonarnej (350 bar) tankowanie “do pełna” zajmuje zaledwie 10-15 minut.
W dniach 15-17 grudnia wodorowy Solaris był prezentowany przed galerią Mazovia, w której odbyła się konferencja prasowa z udziałem prezydenta Płocka oraz prezesa KM. Przez 3 dni każdy chętny mógł zajrzeć do wnętrza prezentowanego autobusu oraz uzyskać wszelkie informacje na jego temat.
19 grudnia wodorowiec zadebiutował na linii 22. Będzie go można spotkać na ulicach naszego miasta codziennie, na różnych liniach. Podróż pojazdem przez okres testów będzie bezpłatna, w autobusie nie ma zamontowanych kasowników, ani biletomatu.
Od 2021 r. miasto wraz z KM-Płock czyni starania o wprowadzenie autobusów wodorowych do sieci komunikacji miejskiej. W kwietniu 2023 r. złożono wniosek o fundusze na zakup autobusów wodorowych.
– W lipcu 2022 roku oficjalnie jako miasto ogłosiliśmy, że transport wodorowy będzie przyszłością transportu publicznego w Płocku. Podejmowaliśmy kolejne działania ze spółką w tym kierunku. W kwietniu tego roku złożyliśmy wniosek o dofinansowanie zakupu 18 autobusów wodorowych do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Wniosek na 60 mln złotych jest procedowany. Przeszliśmy ocenę formalną, czekamy na ostateczne rozstrzygnięcie – mówił na konferencji prezydent Andrzej Nowakowski.