20 lat pierwszych “wiatokiosków”

We wrześniu minęło 20 lat, odkąd na terenie miasta zamontowano pierwsze, seryjne i nowe “wiatokioski”. Konstrukcje składające się z wiaty przystankowej typu “Beta” (w pełni zabudowanej) wraz z kioskiem typu “Alaska” w 1997 r. były dużą nowością nie tylko w naszym mieście. W tym czasie w Płocku znajdowała się tylko jedna wiata posiadająca ścianki osłaniające pasażerów przed wiatrem, pochodząca z 1994 r. Była ona zamontowana na dzisiejszym przystanku Zoo 02. W 1997 r. przeniesiono ją na przystanek Kostrogaj 01, na którym przetrwała aż do 2014 r.

Na pozostałych przystankach królowały wiaty z lat 80-tych typu “Kalisz” oraz “Oborniki”, nie posiadające ścianek bocznych. Wiaty typu “Beta” zostały zakupione przez miasto Płock, a kioski przez Ruch (pozostający do końca ich właścicielem). Nowe konstrukcje w żółto – zielonych barwach wyraźnie zrywały z dotychczasową czerwoną kolorystyką. W ściankach bocznych od strony najazdowej autobusu zainstalowano duże, półokrągłe gabloty na plakaty. Przez pewien okres w nowych wiatach z głośników zamontowanych w ścianie kiosku puszczana była jedna z lokalnych rozgłośni radiowych. Wszystkie wiaty miały identyczne wymiary 4m x 1,4m, poza jedną ustawioną pod teatrem w Al. Jachowicza, która była o 2m dłuższa od pozostałych. “Wiatokioski” w łącznej liczbie 11 szt. wyprodukowane zostały przez firmę Budotechnika i zainstalowano je na dzisiejszych przystankach: Jachowicza, teatr 05 i 04, Jachowicza, Bielska 03, Rembielińskiego 02, Wolskiego 01, Stanisławówka 01, Gradowskiego 02, Spacerowa 02, Skotnickiego 01, Winiary, szpital 01 (po przesunięciu przystanku w 2006 r. samą wiatę przeniesiono na przystanek Kostrogaj, zajezdnia 03 zostawiając tylko kiosk stojący tam do dziś) oraz na dawnej pętli Zglenickiego, brama I (na której obecnie również stoi jeszcze kiosk). Jedyny oryginalny zestaw wiaty z kioskiem pozostał już tylko na przystanku Skotnickiego. W pozostałych przypadkach Ruch zlikwidował kioski, a wiaty przeniesiono na inne przystanki zastępując starsze niezabudowane konstrukcje.

Dodaj komentarz

Back to top button