Prototypowy Jelcz 120M #579

Każdy z pojazdów charakteryzuje się unikalnym numerem VIN. Dotyczy to oczywiście również autobusów. Na pierwszy rzut oka jest to ciąg przypadkowych znaków, jednak po jego głębszej analizie można dowiedzieć się dużo więcej na temat danego pojazdu. Przyjrzeliśmy się zatem bliżej tabliczkom znamionowym Jelczy różnych typów, które “przewinęły się” przez tabor KM-Płock. Po wnikliwej analizie numerów VIN, udało nam się ustalić kilka ciekawych faktów.

Mało kto wie, że pojazd z numerem 579 był jednocześnie egzemplarzem produkcyjnym nr 002 tego typu, co oznacza, że był to autobus prototypowy. Łącznie, zanim rozpoczęto produkcję seryjną, wyprodukowano 4 prototypy modelu 120M. Wyróżniały się one większą kratką wlotu powietrza w klapie za trzecimi drzwiami (identyczną, jaką stosowano dla wersji z silnikiem MAN-a) oraz pomalowanymi od wewnątrz na czarno przednimi drzwiami. Kolejną ciekawostką był egzemplarz #580, który okazał się piątą “stodwudziestką”, która zjechała z taśmy produkcyjnej fabryki w Jelczu-Laskowicach. Oznacza to, że był to pierwszy seryjny egzemplarz Jelcza 120M.

Nie były to jedyne Jelcze z początkowej fazy produkcji, jakie trafiły do Płocka. Jelcz M11 #528 okazał się jednym z pierwszych pojazdów z tej serii, wyprodukowany jako egzemplarz nr 043. Był pierwszym i jednocześnie najdłużej eksploatowanym Jelczem tego typu w naszym mieście. Z kolei Jelcze o numerach 624-625 były egzemplarzami numer 004 i 005 modelu M121 z silnikiem Mercedesa (wersja MB).

Komentarze

  1. Byłem przekonany, że do nas. Z PR110 mogę się mylić.

  2. Tego jest więcej. Coś mi się kojarzy że mogliśmy mieć ostatnią PR110, a na pewno mieliśmy ostatnie Ikarusy z silnikiem MAN i przegubowe Jelcze

Dodaj komentarz

Back to top button