Solaris Urbino 18
2009 - nadal | aktualna ilość: 11 (w tym: 8 szt. Urbino III 18, 3 szt. Urbino IV 18)
9 października 2009 r. dotarł do Płocka Solaris Urbino III 18. Liniowo zadebiutował już w poniedziałek, 12 października na całodziennej brygadzie linii nr 35. Pojazd otrzymał numer 707. Jest to pierwszy tak nowoczesny, w całości niskopodłogowy przegubowiec w taborze KM. Wyposażenie jest praktycznie takie same, jak w 12-metrowej odmianie dostarczonej we wrześniu (podświetlany na niebiesko sufit, nowa obudowa komory silnika). Autobus posiada 5 kasowników, 2 wyświetlacze wewnętrzne (nad kabiną kierowcy oraz w przyczepie), a także monitoring przestrzeni pasażerskiej. Napędzany jest 360-konnym silnikiem DAF, spełniającym normę emisji spalin Euro 5 (jako pierwszy autobus w taborze). Nowością jest również zastosowanie systemu alarmującego o pożarze w komorze silnika.
W nocy z 25 na 26 września 2012 r. zakończyła się dostawa 15 nowych Solarisów, które przyjechały do Płocka w trzech turach po 5 sztuk. Autobusy 18-metrowe otrzymały numery 734-738. Na linie po raz pierwszy wyjechały 1 października, po wprowadzeniu nowego układu komunikacyjnego. Wyposażone są w pełną klimatyzację przedziału pasażerskiego, sterowniki SRG-5000P, a napędzają je silniki DAF PR265 spełniające normę EURO 5. Dodatkowo przystosowane są do tankowania biopaliwa – co jest nowością w taborze KM. Za zmianę biegów odpowiedzialna jest skrzynia Voith Diwa D864.5. Wewnątrz pasażerowie mogą skorzystać z biletomatów (aż dwóch w każdym z przegubowców) Ticomat 8010 firmy Elgeba (jest to nowszy model w porównaniu do dwóch automatów testowanych od czerwca 2011 r. w Mercedesach Conecto). Niestety zamontowano tylko jeden wyświetlacz wewnętrzny, który dla pasażerów z tyłu autobusu jest słabo widoczny. Podobnie jak w Solarisie #723 zastosowano mieszany i nieestetyczny układ okien uchylnych i przesuwnych. Nowością jest zamontowanie zewnętrznego oświetlenia wejść do pojazdu, a także zewnętrznego głośnika (przy bocznym wyświetlaczu) informującego osoby niewidome (po naciśnięciu przycisku na pilocie) o numerze linii i kierunku jazdy.
21 grudnia 2013 r. do zajezdni dotarło 7 nowych Solarisów. Autobusy przegubowe otrzymały numery 739-740. 23 grudnia wyjechały już liniowo. Nowe pojazdy mają praktycznie taką samą kompletację, jak dostarczone w ubiegłym roku (klimatyzacja, silnik DAFa z normą Euro 5, skrzynia biegów Voith), jednak wyróżniają się kilkoma szczegółami. Na przedniej ścianie zawitał nowy wzór jamnika, wprowadzony przez firmę Solaris w poprzednim roku. Nowością jest zamontowanie oświetlenia zewnętrznego również nad przednimi drzwiami, nieco inna szyba oddzielająca kierowcę od pasażerów, oznaczone brajlem przyciski na poręczach w przedziale pasażerskim, a także inna atrapa zakrywająca zewnętrzny głośnik (w kolorze nadwozia). Nowe Solarisy mają również inny układ okien – na całej długości pojazdu (po obu stronach) zastosowano w końcu przesuwne okna. Tym razem autobusy zjechały z linii produkcyjnej bez autokomputerów i biletomatów – ich montaż KM wykonała we własnym zakresie (urządzenia pochodzą z kasowanych pojazdów). W przegubowcach zamontowano tylko po jednym biletomacie (mimo że w przyczepie również znajduje się stelaż) oraz po dwa wyświetlacze wewnętrzne.
W nocy z 15 na 16 grudnia 2015 r. do Płocka dotarły 4 nowe Solarisy Urbino IV generacji, w tym 1 egz. 18-metrowy, który jest pierwszym takim autobusem eksploatowanym w Polsce. Pojazd otrzymał numer 749, jest oczywiście klimatyzowany, posiada silnik DAF/PACCAR MX-11 271 H1 spełniający normę emisji spalin Euro 6, co jest nowością w płockim taborze. Za zmianę biegów odpowiedzialna jest automatyczna skrzynia Voith Diwa 6. W przestrzeni pasażerskiej zastosowano oświetlenie wnętrza w technologii LED, nowością jest również płaski sufit. Powrócono także do rozwiązania znanego z pierwszych płockich Solarisów, czyli szarych rurek ze stali nierdzewnej. Dużą ciekawostką jest nowe oświetlenie wewnętrzne nad drzwiami, które w momencie ich zamykania zmienia kolor na czerwony. Na siedzeniach umieszczono tapicerkę z nowym wzorem, a miejsca dla osób niepełnosprawnych dodatkowo oznaczono wyszytymi na oparciach piktogramami. Pasażerowie mają do dyspozycji aż 16 miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Nowością jest lokalizacja miejsca dla matek z wózkami, które wyznaczone zostało w członie B, na wprost trzecich drzwi. Miejsce dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich pozostało standardowo vis-a-vis drugich drzwi. Wewnątrz zamontowano także 3 monitory do emisji reklam, a nad drzwiami bramki do liczenia pasażerów. Kolejną nowością jest zamontowanie cyfrowego tachografu. Na zewnątrz z kolei znajdziemy kamerę cofania, zewnętrzne diodowe oświetlenie nad drugimi i trzecimi drzwiami, niespotykane dotąd w płockim taborze masywne lusterka wsteczne, a także rurę wydechową wyprowadzoną na dach. Podobnie, jak w dwóch poprzednich dostawach, nad pierwszą osią znajdują się szczotki nadkoli, a nowością są zielone nakładki na śrubach kół. Autobus jest oczywiście wyposażony w biletomat, lecz jest to inne urządzenie niż dotychczas. Tym razem wybrano automat BM-07 firmy Mera Systemy, która niedawno dostarczyła do Płocka również biletomaty stacjonarne. Nowością jest pin-pad (który umożliwi płatność kartą nie tylko w sposób zbliżeniowy) oraz możliwość zakupu biletu okresowego bezpośrednio w biletomacie.
27 kwietnia 2020 r. na terenie płockiej zajezdni zameldowały się 4 nowe Solarisy Urbino, w tym 2 przegubowe (#778 i #779). Więcej informacji na ich temat znajduje się tutaj.
rodzaj: | niskopodłogowy |
ilość miejsc (siedzących/stojących): | 172 (42 / 130) – #707 160 (42 / 118) – #734-740 140 (40 / 100) – #749, #778-779 |
układ drzwi: |
2-2-2-2
|
długość [mm]: | 18000 |
szerokość [mm]: | 2550 |
wysokość [mm]: | 2850 – #707 3050 – #734-740, #778-779 3150 – #749 |
masa własna [kg]: | 16290-16850 |
dopuszczalna masa całkowita [kg]: | 28000-30000 |
silnik (moc): | DAF PR265 (360 KM) – #707, #734-740 DAF/PACCAR MX-11 271 H1 (368 KM) – #749 DAF/PACCAR MX-11 270 H3 (367 KM) – #778-779 |
skrzynia biegów: | automatyczna ZF 6HP-604 C – #707 automatyczna Voith Diwa D864.5 – #734-740 automatyczna Voith Diwa D854.6 – #749, #778-779 |
norma czystości spalin: | EURO 5 – #707, #734-740 EURO 6 – #749, #778-779 |
ROK | WPISANO | NUMERY TAB. | SKREŚLONO | NUMERY TAB. |
2009 |
1 | 707 (III gen.) | ||
2012 |
5 | 734-738 (III gen.) | ||
2013 |
2 | 739-740 (III gen.) | ||
2015 | 1 | 749 (IV gen.) | ||
2020 | 2 | 778-779 (IV gen.) | ||
RAZEM | 11 | 0 |