#357 | Solaris Urbino 12 hydrogen

12.12.2023 - 26.02.2024

12 grudnia 2023 r. na lawecie, na 2-miesięczne testy do płockiej zajezdni dotarł Solaris Urbino 12 hydrogen (rej. PZ 820XF). Autobus wyprodukowany został w 2021 roku i po raz pierwszy zaprezentowano go na targach Transexpo w Kielcach. Płock jest trzecim miastem, które testuje ten pojazd (wcześniej gościł w Jaworznie i Krakowie). W Płocku nadano mu tymczasowy numer taborowy 357.

Podstawowym wyposażeniem pojazdu są ultranowoczesne zestawy ogniw paliwowych, o mocy 70 kW oraz pięć butli kompozytowych na wodór o łącznej pojemności 1560 litrów (ok. 35 kg), umieszczonych na dachu pojazdu, a także dwa silniki elektryczne o mocy 125 kW każdy. Wodór przechowywany w zbiornikach w postaci gazowej, trafia do ogniwa paliwowego, gdzie w wyniku reakcji połączenia wodoru z tlenem powstaje energia elektryczna, przekazywana do układu napędowego. Dzięki zastosowanej technologii autobus ma możliwość pokonania na pojedynczym tankowaniu 350 km, a do środowiska emituje jedynie parę wodną i ciepło, które jest dodatkowo wykorzystywane do ogrzewania pojazdu. Wodorowy Solaris wyróżnia się kilkoma ciekawostkami, niespotykanymi w pozostałych autobusach będących w taborze KM. Wnętrze pojazdu wyłożone jest wykładziną imitującą drewniane panele, a wszystkie szyby są dużo bardziej przyciemnione. Pasażerowie mają do dyspozycji wygodne oparcie na całej długości przestrzeni dla osób stojących i wózków (naprzeciwko środkowych drzwi). Na kierowcę skierowana jest dodatkowa kamera zintegrowana z systemem automatycznie „pilnującym”, czy prowadzący obserwuje drogę (poprzez analizę m.in. częstotliwości mrugnięć i położenia gałek ocznych). Kolejnym rozwiązaniem ułatwiającym pracę kierowcy jest system „Mobileye Shield”, który ostrzega o ryzyku kolizji z innymi uczestnikami ruchu, o zbyt małej odległości od pojazdu z przodu, a także rozpoznaje znaki drogowe i posiada funkcję asystenta pasa ruchu. Autobus wyposażony jest w tablice oraz sterownik Oneline, będące produktem własnym Solarisa (w Płocku na fabrycznym sterowniku umieszczono dodatkowo sterownik R&G).

Na terenie zajezdni umieszczono mobilną stację tankowania wodoru, wypożyczoną od Orlenu. Gaz wykorzystywany do zasilania autobusu produkowany jest w hubie wodorowym w Trzebini i dostarczany za pomocą tzw. „bateriowozu”, czyli kontenera ze zbiornikami do Płocka. Mieści się w nich 400 kg wodoru. Ilość ta pozwala na zatankowanie autobusu miejskiego ponad 11 razy. Czas tankowania (o ciśnieniu 200-220 bar) trwa od 40 do 60 minut. W przypadku stacji stacjonarnej (350 bar) tankowanie „do pełna” zajmuje zaledwie 10-15 minut.

W dniach 15-17 grudnia wodorowy Solaris był prezentowany przed galerią Mazovia, w której odbyła się konferencja prasowa z udziałem prezydenta Płocka oraz prezesa KM. Przez 3 dni każdy chętny mógł zajrzeć do wnętrza prezentowanego autobusu oraz uzyskać wszelkie informacje na jego temat.

19 grudnia wodorowiec zadebiutował na linii 22. Można go było spotkać na ulicach naszego miasta codziennie, na różnych liniach. Podróż pojazdem przez okres testów była bezpłatna, autobus nie miał zamontowanych kasowników, ani biletomatu.

Solaris zajezdnię KM opuścił po ponad 2 miesiącach, 26 lutego 2024 r.

Testowy Solaris Urbino 12 hydrogen na linii nr 22
Testowy Solaris Urbino 12 hydrogen podczas prezentacji pod galerią Mazovia
Testowy Solaris Urbino 12 hydrogen podczas prezentacji pod galerią Mazovia
Testowy Solaris Urbino 12 hydrogen podczas prezentacji pod galerią Mazovia
Testowy Solaris Urbino 12 hydrogen podczas prezentacji pod galerią Mazovia
Wnętrze testowego Solarisa Urbino 12 hydrogen. Przestrzeń dla wózków wyposażona w oparcia dla stojących pasażerów
Testowy Solaris Urbino 12 hydrogen podczas prezentacji pod galerią Mazovia
Tankowanie Solarisa na terenie zajezdni
Tankowanie Solarisa na terenie zajezdni

    Zobacz zdjęcia tego autobusu na GPA

    Back to top button