MAN / Gräf & Stift NL222 (A10)
2006 - 2018 | było sztuk: 7 (w tym: 1 szt. MAN NL222, 6 szt. Gräf & Stift NL222)
22 grudnia 2006 r. na ulice Płocka wyjechał trzydrzwiowy MAN NL222 #674. Autobus pierwszy raz został zarejestrowany w sierpniu 1996 r. w Stadtverkehr Kempten i przejechał 468 tys. km. Wyposażony był w: ABS, retarder, klapkowe wyświetlacze, nagłośnienie i silnik spełniający normę EURO 2. Wewnątrz ściany wyłożone były szarą wykładziną, a na wysokości platformy znajdowały się dwa rozkładane siedzenia.
Na początku 2008 r. do Płocka przyjechało 5 używanych autobusów Gräf & Stift NL222. Pojazdy za kwotę 810.000 zł dostarczyła firma Dafa – Jan Danisch. Wyprodukowane zostały w 1996 r. w Austrii i były eksploatowane przez prywatną firmę Dr. Richard z Wiednia. W Płocku autobusy otrzymały numery taborowe 684-688. Wszystkie pięć autobusów posiadało dwudrzwiowe nadwozie z pięcioma uchylnymi lufcikami. Co ciekawe, kasownik naprzeciw drugich drzwi zamontowano, jak w nowych Tantusach – na słupku między oknami, natomiast wszelkie poręcze wewnątrz były w kolorze zielonym. Wyposażone były w: ABS, retarder, kneeling, elektroniczne wyświetlacze firmy Brose, ogrzewanie postojowe, nagłośnienie, silniki spełniające normę EURO 2 oraz automatyczne 5-biegowe skrzynie.
W marcu 2008 r. na terenie zajezdni pojawił się Gräf & Stift NL222 zakupiony za 155 tys. zł. od firmy Dafa (otrzymał numer 689). Autobus został sprowadzony z Austrii, gdzie jeździł w wiedeńskiej firmie Dr. Richard. Historia i parametry techniczne są praktycznie identyczne, jak w sprowadzonych dwa miesiące wcześniej #684-688. Pojazd od kwietnia wykonywał kursy szkolne na liniach S1-S3. W wakacje został przebudowany na ambulans do pobierania krwi. W kwietniu 2015 r. wyjechał po raz ostatni, a następnie został odstawiony do kasacji.
Wszystkie powyższe autobusy (oprócz krwiobusa #689) w ramach napraw bieżących doczekały się prędzej czy później pełnego miejskiego malowania (na przestrzeni lat 2012-2014).
23 sierpnia 2017 r. do kasacji powędrował pierwszy z liniowych Gräf & Stift-ów (#688), a 20 marca 2018 r. #685. 4 maja 2018 r. skasowany został MAN NL222 #674, 8 sierpnia #684, a 13 i 14 września #687 i #686, co zakończyło eksploatację MANów drugiej generacji w Płocku.
rodzaj: | niskowejściowy |
ilość miejsc (siedzących/stojących): | 95 (31 / 64) – #674 95 (39 / 56) – #684-689 |
układ drzwi: | 2-2-2 – #674 2-2-0 – #684-689 |
długość [mm]: | 11980 |
szerokość [mm]: | 2500 |
wysokość [mm]: | 2941 |
masa własna [kg]: | 11870 |
dopuszczalna masa całkowita [kg]: | 18000 |
silnik (moc): | MAN D0826 LUH 12 (220 KM) |
skrzynia biegów: | automatyczna ZF 5HP-500 |
norma czystości spalin: | EURO 2 |
Spis taboru
ROK | WPISANO | NUMERY TAB. | SKREŚLONO | NUMERY TAB. |
2006 |
1 | 674 (MAN NL222, prod. 1996) | ||
2008 |
6 | 684-689 (Gräf & Stift NL222, prod. 1996) | ||
2015 | 1 | 689 * | ||
2017 | 1 | 688 | ||
2018 | 5 | 674, 684, 685, 686, 687 | ||
RAZEM | 7 | 7 | ||
* #689 przebudowany na krwiobus w 2008 r. |