Jelcz AP-02 / 021
1972 - 1982 | było sztuk: 36 (w tym: - szt. 021, - szt. AP-02)
Od początku lat 70-tych następował dynamiczny rozwój miasta i zapotrzebowanie na przewozy, ale taboru nie wystarczało. W 1972 r. zakupiono pierwszy autobus przegubowy Jelcz AP. Wśród tej marki autobusów występowały dwie odmiany: Jelcz AP-02, skonstruowany w 1964 roku, oraz Jelcz 021, których produkcję rozpoczęto w 1967 r. Jelcz 021 był zmodyfikowaną, krótsza wersją odmiany AP-02. Drugi człon autobusu był krótszy o 1,87m, z poszerzonymi środkowymi drzwiami. Trzecią oś autobusu adaptowano z ciężarowego Żubra i była ona skrętna.
W Tygodniku Płockim w artykule pt. “Pierwszy przegubowiec na płockich ulicach” można było przeczytać:
Po ulicach miasta, kursuje już pierwszy z płockich “przegubowców”. Autobus ten skonstruowany na zespołach Jelcza, zabiera jednorazowo do 150 pasażerów i jest pierwszym z czterech tego typu pojazdów, które do końca bieżącego roku wejdą do eksploatacji w MPK. Płockie MPK, borykające się z ogromnymi trudnościami taborowymi, odkupiło od kilku przedsiębiorstw wozy przeznaczone w zasadzie do kasacji i we własnym zakresie przedłuża ich żywot, planując wykorzystanie przegubowców na najbardziej przeciążonych liniach. Ten pierwszy będzie jeździł z dwójką do Radziwia, a jego bliźniak, obecnie remontowany, trafi na linie do Borowiczek. Propozycja odciążenia najpopularniejszych “zerówek” [dziś 19] niestety jest niemożliwa do przyjęcia ze względu na trudności, jakie te długie pojazdy napotykałyby na tych liniach (ciasne ulice i ostre zakręty).
W jak bardzo złym stanie docierały autobusy tego typu do Płocka najlepiej obrazuje zdjęcie poniżej.
Po remoncie #307-309 i #382 nie otrzymały klasycznego czerwonego malowania tylko pozostawiono je w całości w kremowym kolorze. W latach 1972-1979 zakupiono łącznie 36 przegubowych Jelczy w obu odmianach. W 1982 roku skreślono ze stanu ostatnie dwie sztuki nr 275 i nr 277. Niektóre egzemplarze ze względu na fatalny stan techniczny oraz brak części zamiennych kursowały tylko dwa lata. Braki te próbowano zastępować nowymi Autosanami H9-35.
Fragment programu Obiektyw z 1977 r., na którym widać Jelcza 021 jadącego al. Kobylińskiego.
Dane technicznerodzaj: | wysokopodłogowy |
ilość miejsc (siedzących/stojących): | 154+2 (48+2 / 106) – AP02 136+2 (39+2 / 97) – 021 |
układ drzwi: | 0-2-2-2 – AP02 0-2-4-2 – 021 |
długość [mm]: | 17750 – AP02 15880 – 021 |
szerokość [mm]: | 2500 |
wysokość [mm]: | 3030 |
masa własna [kg]: | 12840 – AP02 8750 – 021 |
dopuszczalna masa całkowita [kg]: | 22900 – AP02 21000 – 021 |
silnik (moc): | Śkoda 706 RTO (160 KM) |
skrzynia biegów: | mechaniczna |
zużycie paliwa: | 43l / 100km – AP02 37l / 100km – 021 |
ROK | WPISANO | NUMERY TAB. | SKREŚLONO | NUMERY TAB. |
1972 | 4 | 216 (021), 217-219 (AP-02) | ||
1973 | 3 | 239-241 (021) | ||
1974 | 18 | 246-247 (AP-02) 248-255, 270-275 (021), 267- 268 (AP-02) | ||
1975 | 3 | 276-278 (021) | ||
1976 | 5 | 307-308, 310 (AP-02), 309, 311 (021) | 1 | 251 |
1977 | 3 | 241, 252, 267 | ||
1978 | 2 | 334-335 (021) | 8 | 216, 217, 246, 247, 254, 255, 268, 309 |
1979 | 1 |
382 (021) | 10 | 218, 219, 239, 248, 249, 278, 307, 308, 310, 311 |
1980 | 7 | 240, 250, 270, 271, 273, 274, 276 | ||
1981 | 5 | 253, 272, 334, 335, 382 | ||
1982 | 2 | 275, 277 | ||
RAZEM | 36 | 36 |