Tylko Solaris chce dostarczyć autobusy do Płocka

Wynik postępowania na diesle
20 lutego Urząd Miasta Płocka ogłosił rozstrzygnięcie przetargu na dostawę 5 autobusów (z opcją na szósty pojazd 12-metrowy). Zwycięzcą została firma Solaris Bus & Coach, która jako jedyna złożyła swoją ofertę, wyceniając ją na:
- 5.461.200,00 zł brutto za 3 autobusy 12-metrowe (dodatkowy pojazd w opcji za 1.820.400,00 zł brutto),
- 4.718.280,00 zł brutto za 2 autobusy 18-metrowe.
Łącznie daje to kwotę 10.179.480,00 zł za 5 autobusów. Budżet przeznaczony na zamówienie wynosił 10.762.500,00 zł, co oznacza że oferta mieści się w założonej kwocie, ale nie wystarczy na dostawę szóstego autobusu w ramach opcji.
Perturbacje w postępowaniu na wodorowce
Z kolei 17 lutego Urząd Miasta otworzył oferty na dostawę 18 szt. autobusów zasilanych wodorem. Postępowanie znacznie się wydłużyło, ponieważ wykonawcy zadali aż 101 pytań, a 30 grudnia firma PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy (producent autobusów marki NesoBus) złożyła odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej. Dostawca zaskarżył wymóg wyposażenia autobusu w silnik centralny asynchroniczny, zastosowania stabilizacji tylnej osi, homologację nr 118 EKG ONZ, dostarczenia homologacji pojazdu na etapie podpisania umowy, kryterium oceny ofert przyznające punkty za wyposażenie autobusu w przetwornicę SIC napięcia zasilania trakcyjnego oraz potwierdzenie ilości spalanego wodoru dokumentem SORT-2. Zastrzeżenia budził również wymagany czynnik R134a do klimatyzacji, opony klasy premium oraz wymaganie bilansu mocy źródła zasilania i odbiorników w pojeździe. 23 i 24 stycznia Urząd Miasta dokonał zmian w zakresie wymaganej homologacji (wymaganie na etapie składania ofert), dodając do kryterium oceny ofert silnik synchroniczny / asynchroniczny oraz stabilizację tylnej osi. Dookreślono również wymagania dotyczące opon, a także dopuszczono inne czynniki chłodzące klimatyzacji, ale pod warunkiem że dostawca zapewni niezbędne narzędzia serwisowe. Zmieniono zapis dotyczący bilansu mocy oraz dokonano wielu innych drobnych korekt. 24 stycznia firma PAK-PCE późnym popołudniem wycofała swój protest z Izby. Ostatecznie w postępowaniu wpłynęła jednak tylko oferta firmy Solaris Bus & Coach na kwotę 70.582.320,00 zł brutto (co daje 3.921.240,00 zł brutto za sztukę) i mieści się w przewidzianym budżecie – 74.840.000,00 zł.