Jelcz M11
1986 - 2008 | było sztuk: 16
W wyniku problemów z dostawami do Polski Ikarusów 260, w 1984 r. rozpoczęto produkcję Jelcza M11. W 1986 r. do płockiego MPK trafił pierwszy taki pojazd, któremu nadano numer 528. Rok później zakupiono 5 kolejnych egzemplarzy tego typu i nadano numery: 532-536. W 1988 r. dokupiono jeszcze 10 autobusów – numery: 538-547. Autobusy te to połączenie podwozia firmy Csepel 260.88 produkowanego dla ikarusa (silnik: Raba-MAN D2156HM6U, skrzynia biegów: 5 biegowa Csepel ASH 75.2) i skróconej karoserii Jelcza PR110. Posiadały charakterystyczne rozplanowanie siedzeń, z pojedynczym rzędem wzdłuż środkowej platformy, dwoma poprzecznymi na tylnich nadkolach oraz dużą platformą na zwisie tylnym. Podłoga znajdowała się na równym poziomie (aż 920 mm), a silnik między osiami. Były to pierwsze autobusy w których zamontowano całe kabiny sięgające aż do drzwi (pierwowzór z Jelcza 120M). Niektóre egzemplarze, jak #536 miały bardzo trwałe schody z blachy ryflowanej (zachowały je do końca w nienagannym stanie). Ciekawostką jest fakt, że drzwi były o 15 cm węższe od stosowanych w “PR-kach” (mimo, że pozornie wyglądały tak samo) z powodu ograniczeń wynikających z konstrukcji podwozia. W 1993 roku autobusy z numerami 528, 533-534, 541-542 przeszły przez odbudowę otrzymując jeszcze malowanie czerwone. Rok później do naprawy trafiły pozostałe egzemplarze, ale otrzymały już malowanie miejskie. Z czasem malowanie uzupełniono, jednak egzemplarze #528 i #533 dostały ponownie malowanie czerwono-kremowe i żółte klejone numery. Ostatnim, który stracił malowanie państwowe (na miejskie) był Jelcz z numerem 528, który jako nieliczny woził na przełomie lat 80/90-tych reklamę zachęcającą do oddawania krwi. Pierwsza całopowierzchniowa reklama (Hi-Fi – Diora) trafiła wiosną 1992 r. na #541. Cały autobus (nie zostawiano jeszcze ścian frontowych w malowaniu zakładowym) był w srebrnym kolorze jak reklamowane produkty. Oznaczenia boczne w kolorze białym umieszczono w pasie nad przednimi drzwiami i oknem kierowcy (był to jedyny przypadek umieszczenia ich w tym miejscu).
W 2000 r. zdecydowano o kasacji dotychczasowego pogotowia na bazie Ikarusa i przygotowaniu kolejnego, tym razem z Jelcza M11. Do dalszej, nieco odmiennej służby wybrano egzemplarz #546. W 2001 r. trzy egzemplarze nr: 534, 535, 545 przekazano do Loźnicy, miasta partnerskiego w byłej Jugosławii, zniszczonego wojną. Podobnie uczyniono w roku następnym z dwoma egzemplarzami nr: 532 i 533. W lutym 2003 r. do kasacji trafiło 6 egzemplarzy nr: 536, 538, 540-542, 544. W kwietniu 2004 r. skasowano #539, a rok później #543 i #547. W ostatnim tygodniu czerwca 2006 r. do kasacji odstawiono #528, czym zakończyła się liniowa eksploatacja tego typu autobusów. W lutym 2008 r. skasowany został ostatni Jelcz M11, który był eksploatowany przez KM Płock jako pogotowie techniczne [ex. #546].
Dane technicznerodzaj: | wysokopodłogowy |
ilość miejsc (siedzących/stojących): | 100 (30 / 70) |
układ drzwi: | 2-2-2 |
długość [mm]: | 11000 |
szerokość [mm]: | 2500 |
wysokość [mm]: | 3080 |
masa własna [kg]: | 9200 |
dopuszczalna masa całkowita [kg]: | 16000 |
silnik (moc): | RABA D 2156 (193 KM) |
skrzynia biegów: | mechaniczna CSEPEL ASH 75,2 AB |
norma czystości spalin: | — |
ROK | WPISANO | NUMERY TAB. | SKREŚLONO | NUMERY TAB. |
1986 | 1 | 528 | ||
1987 | 5 | 532-536 | ||
1988 | 10 | 538-547 | ||
2001 | 3 | 534, 535, 545 | ||
2002 | 2 | 532, 533 | ||
2003 | 6 | 536, 538, 540, 541, 542, 544 | ||
2004 | 1 | 539 | ||
2005 | 2 | 543, 547 | ||
2006 | 1 | 528 | ||
2008 | 1 | 546 * | ||
RAZEM | 16 | 16 | ||
* #546 przerobiony na pogotowie techniczne w 2000 r. |