Montaż wiat zakończony

W pierwszej połowie października firma Arret we współpracy z firmą Wasko zakończyły montaż 20 nowych wiat przystankowych z systemem Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (DIP). Każda z wiat jest znacznie większa (dłuższa) od dotychczasowych. Najdłuższą wiatę ustawiono na przystankach Jachowicza (teatr) 05 – 9,2m. Równie długie znajdują się na przystanku: Armii Krajowej 11 i Winiary, Szpital 03 (mają 8,2 m). Znacznie dłuższe jak dotychczas wiaty (o długości 6,9 m) zainstalowano na przystanku: Skarpa 01, Czwartaków 01, Gradowskiego 04, Jachowicza (teatr) 08, Jachowicza (Bielska) 02 i 03, Kwiatka 01, Pszczela 01, Wolskiego 01 oraz o długości 5,6m na pozostałych przystankach. Wszystkie wiaty mają szerokość ponad 1,3 m oprócz wiaty na przystanku Misjonarska, która ze względu na brak wystarczającego miejsca ma szerokość jedynie 0,5 m i szeroki dach. Wszystkie wiaty są w nowych, nie stosowanych do tej pory ciemnych barwach, co oznacza odejście po latach od koloru czerwonego. Na każdej z wiat znajduje się tablica z nazwą przystanku oraz numerami linii (zunifikowana z Systemem Informacji Miejskiej) w kolorze niebieskim (na Starym Mieście brązowe). Kolor drewnianej ławki również odpowiada kolorystyce SIM.

Na 8 przystankach zamontowano na słupach (na Starym Mieście zastosowano słupy w stylu „art”) duże, 2-stronne tablice LED pokazujące 6 najbliższych odjazdów (w czasie rzeczywistym, uwzględniając pozycję GPS autobusów). Gdy do danego odjazdu jest ponad 10 minut, na tablicy wyświetla się godzina odjazdu, natomiast poniżej 10 minut wyświetla się ilość minut do odjazdu. Z kolei na pozostałych 12 przystankach znajdują się ekrany LCD umieszczone wewnątrz wiaty, które pokazują aż 10 najbliższych odjazdów. Na każdej z tablic widnieje również aktualna data i godzina, a dyspozytor dodatkowo może wysłać na tablicę komunikat (np. o nagłych objazdach).

Wewnątrz każdej z wiat znajduje się kamera (drugą kamerę zamontowano na słupach z tablicami LED). Wiaty zostały dodatkowo wyposażone w przycisk bezpieczeństwa, który pozwala połączyć się z Centrum Monitoringu Miejskiego (operator systemu widzi i słyszy pasażera, a pasażer słyszy operatora). Każda z wiat posiada dwa city-lighty (z wyjątkiem przystanków Pszczela; Misjonarska; Winiary, Szpital, gdzie jest po jednej sztuce). Pierwszy raz w historii city-lighty są podłączone do prądu, powodując że po zmroku pod wiatami jest naprawdę widno. Wewnątrz wiat znajduje się duża, oszklona tablica na rozkłady jazdy i dodatkowe informacje (również nowość w naszym mieście). Dodatkowo wszystkie szyby posiadają specjalną grafikę w formie tzw. mrożonego szkła (inny wzór na Starym Mieście i inny na pozostałych przystankach). Zakup został dofinansowany środkami z UE.

Jednocześnie na przystankach Piaska (w obu kierunkach) oraz Dobrowolskiego (w kierunku centrum) ustawione zostały nowe, identyczne wiaty (bez elektroniki) na zlecenie firmy budującej wiadukt kolejowy w al. Piłsudskiego. Wiaty te mają standardową długość 4,3 m oraz jeden city-light.

Do 14 listopada na zlecenie Ratusza potrwa montaż kolejnych siedmiu wiat przez firmę Arret, która wygrała postępowanie na ich dostawę. Wiaty staną na przystankach: Lachmana 02; Słowackiego 01; Kostrogaj, straż 03; Kochanowskiego 07; Otolińska 02; Spółdzielcza 04; Łączniczek 10. Będą miały długość do 4 m i tym razem nie będą posiadały city-lightów, ale będą dostosowane do ich montażu.

Dodaj komentarz