Koniec Jelczy PR110

4 marca po raz ostatni na miasto wyjechał Jelcz PR110M #505 obsługując linie 18, 17, 13 i na koniec 21. Po powrocie do bazy został odstawiony do kasacji. Autobus ten służył płocczanom od 1984 r. (28 marca rozpocząłby się jego 30-ty rok eksploatacji) i był najdłużej jeżdżącym pojazdem w całej historii płockiej komunikacji! Nasz „weteran” przeszedł dwie odbudowy, z czego drugą w 2000 r. wykonaną w Solcu Kujawskim, po której stracił swój pierwotny, charakterystyczny dla „PRek” wygląd. Zamontowano mu elektroniczne wyświetlacze, plastikowe siedzenia, a także zmodyfikowano wygląd ściany przedniej i tylnej na wzór Jelczy 120M. Na sam koniec eksploatacji zamontowano mu jeszcze biletomat oraz autokomputer.

Autobus ten zamyka pewną – znaczącą dla płockiej komunikacji – erę, która rozpoczęła się 26 października 1979 r. Do miasta przyprowadzono wtedy 5 pierwszych Jelczy PR110U na licencji francuskiego Berlieta #377-381. Konstrukcja ponad 100-osobowego, przestronnego, nowoczesnego jak na tamte czasy autobusu zawojowała płockie ulice na długie lata. W ciągu kilku lat Jelcze wyparły stare „ogórki” i Autosany. Charakterystyczne malowanie w czerwono-kremowe lub czerwono-białe pasy miało swoje wyjątki pod koniec lat 80-tych, gdzie na pojazdach kolor biały zastąpił intensywny żółty. Jedną z pierwszych „PRek”, która wystąpiła w nowym miejskim malowaniu był egzemplarz #444.

Łącznie w Płocku kupiono 157 Jelczy PR110, z czego ostatnia partia #573-578 przyjechała 3 kwietnia 1992 r. Od 1997 r. remontowane „PRki” przyozdabiano coraz to nowszymi elementami z tworzywa i światłami rodem z nowszego modelu 120M. Przez to zaczęły one tracić swój pierwotny, charakterystyczny wygląd z dużą panoramiczną szybą z tyłu i „kanciastym” przednim zderzakiem. Ostatnim egzemplarzem o oryginalnym wyglądzie był #560, który został skasowany w lipcu 2009 r. [czytaj więcej na temat Jelczy PR110]

Dodaj komentarz

Back to top button