Spór o pętlę na Podolszycach

Kilka miesięcy temu powrócił temat sporu o lokalizację pętli przy ul. Mazura. Mieszkańcom nowo wybudowanego bloku sąsiadującego z pętlą udało się postawić na nogi już wszystkie media, a także zaangażować kilku radnych. Wszystko to spowodowało, iż władze miasta zaczęły poważnie zastanawiać się nad jej przeniesieniem.

Pętla przy ul. Mazura powstała w 1998 r. (wtedy jeszcze daleko od wszelkich zabudowań) jako duża, docelowa pętla dla linii kończących swój bieg na osiedlu Podolszyce Południe (22 i 33). W lipcu 2000 r. wydłużono tu linie nr 19 i 35 z Zielonego Jaru. Od 1 lipca 2004 r. po ostatecznej likwidacji pętli przy ul. Hubalczyków, skierowano na Mazura także linie 24 i 26, zatem pętla ta stała się jedyną pętlą dla całych Podolszyc. Z czasem ilość linii kończących swoją trasę na Podolszycach zaczęła się zwiększać. Dziś do pętli tej dociera 10 linii dziennych i jedna nocna. Przez cały dzień wyrusza stąd ponad 350 kursów. W szczycie popołudniowym parkuje na niej do 9 autobusów jednocześnie.

Kiedy wybudowano pierwsze bloki od strony ul. Zubrzyckiego, okazało się że pod balkonami mieszkań parkują autobusy. Protesty mieszkańców spowodowały przesunięcie pętli na dalszą część placu oraz przebudowanie wyjazdu w połowie jego wysokości. Wraz z oddaniem w 2012 r. nowego bloku historia zaczęła się powtarzać. Dodatkowo przez ostatnie lata nasila się fala parkujących samochodów osobowych w miejscu pierwszej lokalizacji pętli, które skutecznie utrudniają, a czasami całkowicie blokują przejazd autobusów, przez co czasami dochodzi nawet do niezrealizowania kursów.

W latach 90-tych XX wieku KM posiadała na własność dwie działki przy ul. Wyszogrodzkiej pomiędzy al. Jana Pawła II i Imielnicą, z przeznaczeniem na pętlę i drugą, małą zajezdnię. Jednak przez lata działki te sprzedano. Teraz powrócił pomysł zlokalizowania w tym miejscu docelowej pętli, w sąsiedztwie stacji benzynowej. Byłaby to podłużna pętla przejazdowa, z wjazdem od ul. Wyszogrodzkiej i wyjazdem od ul. Zubrzyckiego, odsunięta od zabudowań mieszkalnych, ze stanowiskiem dla osób wsiadających. Czy do przeniesienia pętli ostatecznie dojdzie okaże się pewnie niebawem. Jednak jeśli tak się stanie, mieszkańcy bloków przy ul. Mazura z pewnością stracą na ilości linii i połączeń.

Fragment Kuriera Mazowieckiego z dnia 11.02.2013 r. Źródło: TVP Warszawa.

Dodaj komentarz

Back to top button