Nowe autobusy

Komunikacja Miejska Płock Sp. z o.o. poinformowała o wyniku przetargu na 6 nowych autobusów o długości 11,5-12m. Dosyć niespodziewanie okazało się, że zwycięzcą jest Evobus oferujący Mercedesa Conecto C (wpłynęły dwie oferty). Głównym kryterium wyboru była cena (70%). Producent zażądał za 6 pojazdów kwoty 3.660.00440 zł. Wybór wydaje się o tyle zaskakujący, że to już 4 marka autobusów wprowadzana do eksploatacji na przełomie ostatnich 5 lat (eksploatowane są teraz autobusy 5 różnych producentów). Będą to też pierwsze zakupione od 1996 r. autobusy bez niskiej podłogi. Zakup kredytowany jest środkami z WFOŚ i GW w Warszawie, a autobusy muszą być wyposażone w silniki spełniające normę EURO 3.

Jeździsz czerwoniakami i przyzwyczaiłeś się do aut niskopodłogowych, do których sam wjedziesz z dziecięcym wózkiem? Pewnie ucieszyła cię wiadomość o zakupie przez KM nowych mercedesów. Czeka cię tu niespodzianka: KM kupiła starą generację pojazdów, ze schodami i windami. Bo były tańsze.

Komunikacja Miejska, gminna spółka, właśnie zakończyła przetarg na kupno sześciu nowych mercedesów conecto. Wyjadą na płockie ulice jeszcze w tym roku.

KM w taki sposób sformułowała ogłoszenie przetargu, że decydowała cena, nie jakość, czy generacja oferowanego autobusu miejskiego. I wygrał mercedes, bo autobusy spod znaku trójramiennej gwiazdy były tańsze o 70 tys. zł na sztuce. Każdy kosztował ok. 610 tys. zł netto.

Jednak to dlatego, że mercedes zaproponował słabszą i mniej funkcjonalną konstrukcję, tzw. średniopodłogową. Wchodząc do niego, napotkamy stopień.

W ten sposób mercedes pokonał konkurenta – pojazd MAN-a, który należy do autobusów z wyższej półki, ma nisko zawieszoną podłogę i nowszą konstrukcję, ale automatycznie jest droższy.

– To krok wstecz – mówi nam osoba związana do niedawna ze spółką. – Od 1996 r. nikt nie kupował takich autobusów jak te mercedesy. Są warte najwyżej 450 tys. zł.

Płocczanie w mailach do redakcji i na forum internetowym „Gazety” nie pozostawili na wyborze suchej nitki. – Biorąc pod uwagę to, że są to pojazdy starej generacji, z podłogą ze stopniami, a więc niedostosowaną do wymagań osób starszych i niepełnosprawnych, oraz tych poruszających się na wózkach, jest ceną bardzo wysoką. Autobus o zbliżonych parametrach do mercedesa conecto, polskiej produkcji Jelcz M120, spełniający również wymogi normy Euro 3, można kupić za blisko 450 tys. zł, a autobus częściowo niskopodłogowy, Jelcz M121 można dostać za 570 tys. – pisze w liście nasz czytelnik (nazwisko do wiadomości redakcji).

Płocczanie mają również zastrzeżenia do ciągłych zmian marek autobusów, co może zwiększyć koszty eksploatacji, serwisu aut.

Prezes KM Piotr Kamiński odpiera zarzuty. – Dziwię się takim opiniom, że tańszy byłby jelcz, że lepsze byłoby volvo. Jednak przypominam, że żadna z tych firm, o które upominają się płocczanie, może i lepszych, nie stanęła do przetargu. Nie mogliśmy więc sobie wybierać spoza ofert, które wpłynęły. Zaznaczam, że obie były ważne. MAN tym razem zaproponował wyższą cenę, a to ona była głównych kryterium. Zresztą specyfikacji przetargowej nie zmienialiśmy w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Kamiński przyznaje, że wolałby kupić autobusy niskopodłogowe. – Jednak nie za cenę wyższą o pół miliona złotych. To dodatkowe obciążenia dla budżetu miasta – mówi prezes.

Autobusowy Serwis Informacyjny „Infobus”:

Ocena obu modeli autobusów [w przetargu były do wyboru: MAN NL 283 i Mercedes Conecto C – red.] nie ma sensu. Są to pojazdy zupełnie innej klasy. Pierwszy jest niskopodłogowy, drugi – średniopodłogowy. Na pewno pierwszy jest lepiej dostosowany do obsługi pasażerów starszych i niepełnosprawnych, jest jednak droższy. O mercedesie conecto nie można w żadnym wypadku powiedzieć, że jest to przestarzały model. Jest on sprzedawany m.in. w Czechach czy Węgrzech, kupują go również przewoźnicy w Polsce, w tym roku wersje przegubowe zamówiła Bydgoszcz i Białystok. Nie znam dokładnie sprawy płockiej, ale można założyć, że na wyborze zaważyła właśnie cena i pozycja tego kryterium w specyfikacji zamówienia.

Dodaj komentarz

Back to top button