MAN / Gräf & Stift NL222 (A10)

2006 - 2018 | było sztuk: 7 (w tym: 1 szt. MAN NL222, 6 szt. Gräf & Stift NL222)

22 grudnia 2006 r. na ulice Płocka wyjechał trzydrzwiowy MAN NL222 #674. Autobus pierwszy raz został zarejestrowany w sierpniu 1996 r. w Stadtverkehr Kempten i przejechał 468 tys. km. Wyposażony był w: ABS, retarder, klapkowe wyświetlacze, nagłośnienie i silnik spełniający normę EURO 2. Wewnątrz ściany wyłożone były szarą wykładziną, a na wysokości platformy znajdowały się dwa rozkładane siedzenia.

Na początku 2008 r. do Płocka przyjechało 5 używanych autobusów Gräf & Stift NL222. Pojazdy za kwotę 810.000 zł dostarczyła firma Dafa – Jan Danisch. Wyprodukowane zostały w 1996 r. w Austrii i były eksploatowane przez prywatną firmę Dr. Richard z Wiednia. W Płocku autobusy otrzymały numery taborowe 684-688. Wszystkie pięć autobusów posiadało dwudrzwiowe nadwozie z pięcioma uchylnymi lufcikami. Co ciekawe, kasownik naprzeciw drugich drzwi zamontowano, jak w nowych Tantusach – na słupku między oknami, natomiast wszelkie poręcze wewnątrz były w kolorze zielonym. Wyposażone były w: ABS, retarder, kneeling, elektroniczne wyświetlacze firmy Brose, ogrzewanie postojowe, nagłośnienie, silniki spełniające normę EURO 2 oraz automatyczne 5-biegowe skrzynie.

W marcu 2008 r. na terenie zajezdni pojawił się Gräf & Stift NL222 zakupiony za 155 tys. zł. od firmy Dafa (otrzymał numer 689). Autobus został sprowadzony z Austrii, gdzie jeździł w wiedeńskiej firmie Dr. Richard. Historia i parametry techniczne są praktycznie identyczne, jak w sprowadzonych dwa miesiące wcześniej #684-688. Pojazd od kwietnia wykonywał kursy szkolne na liniach S1-S3. W wakacje został przebudowany na ambulans do pobierania krwi. W kwietniu 2015 r. wyjechał po raz ostatni, a następnie został odstawiony do kasacji.

Wszystkie powyższe autobusy (oprócz krwiobusa #689) w ramach napraw bieżących doczekały się prędzej czy później pełnego miejskiego malowania (na przestrzeni lat 2012-2014).

23 sierpnia 2017 r. do kasacji powędrował pierwszy z liniowych Gräf & Stift-ów (#688), a 20 marca 2018 r. #685. 4 maja 2018 r. skasowany został MAN NL222 #674, 8 sierpnia #684, a 13 i 14 września #687 i #686, co zakończyło eksploatację MANów drugiej generacji w Płocku.

Dane techniczne

rodzaj: niskowejściowy
ilość miejsc (siedzących/stojących): 95 (31 / 64) – #674
95 (39 / 56) – #684-689
układ drzwi: 2-2-2 – #674
2-2-0 – #684-689
długość [mm]: 11980
szerokość [mm]: 2500
wysokość [mm]: 2941
masa własna [kg]: 11870
dopuszczalna masa całkowita [kg]: 18000
silnik (moc): MAN D0826 LUH 12 (220 KM)
skrzynia biegów: automatyczna ZF 5HP-500
norma czystości spalin: EURO 2

Spis taboru

ROK WPISANO NUMERY TAB. SKREŚLONO NUMERY TAB.
2006
1 674 (MAN NL222, prod. 1996)
2008
6 684-689 (Gräf & Stift NL222, prod. 1996)
2015 1 689 *
2017 1 688
2018 5 674, 684, 685, 686, 687
RAZEM 7 7
* #689 przebudowany na krwiobus w 2008 r.
Back to top button