MAN NL2x3 (A21)

2004 - nadal | aktualna ilość: 12 (w tym: 6 szt. NL223, 1 szt. NL263, 5 szt. NL283)

Na początku drugiego tygodnia stycznia 2004 r. do miasta dotarły dwa MANy NL223 #649-650 i jeden NL283 #651 – na trasy wyjechały 12 stycznia. Jest to druga po Neoplanach dostawa autobusów niemieckich, chociaż montowanych w Polsce. Pojazdy są przedstawicielami trzeciej już generacji autobusów MAN, których odmiana NL263 zdobyła tytuł „Autobus Roku 1999”. Charakteryzują się lekką, modułową budową z zastosowaniem blachy nierdzewnej (nadkola i poszycie komory akumulatorowej), aluminium (pokrywy przeglądowe, płaty drzwiowe i dach), tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem szklanym (ściany frontowe) oraz blachy obustronnie ocynkowanej (poszycie ścian bocznych). Autobusy posiadają spokojną i elegancką stylistykę nadwozia oraz gładkie, pozbawione przetłoczeń ściany, co ułatwia mycie. W pojazdach znajdują się silniki leżące, w konsekwencji czego przeszklony jest cały tył, a do siedzeń na tylnym zwisie trzeba pokonać trzy stopnie. W egzemplarzu #651, ze względu na inną odmianę silnika, trzy siedzenia na wysokości ostatnich drzwi zamontowano tyłem do okien. Takie usytuowanie sprzyja lepszej ochronie szyb przed rysowaniem oraz niszczeniu pojazdu przez wandali, którzy lepiej obserwowani są przez siedzących tam pasażerów. We wnętrzu zamontowano siedzenia typu 6MS firmy Ster, z których większość niestety na podestach. Na przednich nadkolach znajdują się aż cztery, tak nie lubiane przez pasażerów półtoraki (siedzenia dla półtorej osoby), co jest konsekwencją szerszego przejścia między nadkolami. Ponownie zastosowano kasowniki NJ 24 COT firmy Mikroelektronika i mozaikowe tablice Pixel-Light dostarczone przez firmę Pixel. Autobusy wbrew panującemu ostatnio trendowi nie otrzymały klimatyzacji dla kierowcy, ale otrzymały 9 małych, uchylnych lufcików, podgrzewaną szybę w pierwszym skrzydle przednich drzwi.

12 lutego 2005 r. na ulice miasta wyjechało sześć kolejnych MANów NL283 (Lion’s City) oznaczonych numerami 655-660. Autobusy wyposażono w pomarańczowe tablice diodowe, które razem z kasownikami dostarczyła firma Pixel, a siedzenia linii 6TI firma Ster. We wszystkich egzemplarzach układ siedzeń jest identyczny jak w dostarczonym wcześniej egzemplarzu #651. W pojazdach zastosowano światła obrysowe wykonane w technologii LED. Nowością są inne przyciski zewnętrzne przy drzwiach, zmieniona oprawa lufcików oraz zestaw otworów w drzwiach kabiny kierowcy, przez co może on lepiej usłyszeć głos pasażera kupującego np. bilet. Nowym wyposażeniem jest też rozkładana poręcz przy stanowisku dla osób poruszających się na wózku oraz kamery monitorujące zachowanie pasażerów.

19 maja 2006 r. dostarczono (MAN-Star) dwa MANy NL263 #670-671. Są to pojazdy używane, eksploatowane od 1998 r. Autobusy są w wersji dwudrzwiowej (pierwsze takie w KM), wyposażone są w 42 siedzenia Ster (dwa rozkładane przy bardzo małej platformie), dwa kasowniki i tablice pixel-light.

Na początku lipca 2008 r. dotarły do zajezdni 3 używane MANy NL263, które dostarczyła firma MAN-Star Trucks za kwotę 1.116.300 zł brutto. Pojazdy te były eksploatowane w Oslo, u tego samego przewoźnika, co niedawno zakupione MANy NL313-15 (A.S. Sporveisbussene). W Płocku otrzymały numery 692-694, na linie wyjechały pod koniec lipca. Są to kolejne autobusy w wersji dwudrzwiowej, wyposażone w silniki spełniające normę Euro 3, tablice firmy Mobitec, monitoring wewnętrzny oraz klimatyzację kabiny kierowcy. Wyprodukowane zostały w 2001 roku.

W styczniu 2009 r. do zajezdni dotarły dwa MANy NL223 #697-698 kupione od firmy Dafa za 524.600 zł. Różnią się one jednak od dotychczasowych pojazdów tego typu eksploatowanych w naszym mieście. Po pierwsze zostały w całości pomalowane w miejskie barwy, przez co sprawiają wrażenie zupełnie nowych. Jest to pierwszy taki przypadek, kiedy pomalowano cały autobus używany, a nie tylko przód. O problemie malowania pisaliśmy już w 2008 r. Pojazdy są dwu-drzwiowe, a nowością są odskokowe drugie drzwi, a także zupełnie inny układ siedzeń (35 miejsc siedzących). Autobusy charakteryzują się tym, że na całej długości lewej ściany znajdują się siedzenia, natomiast platforma dla wózków i osób stojących ma miejsce zaraz przy drugich drzwiach, po prawej stronie. Z tyłu, po obu stronach, siedzenia zamontowane są tyłem do okien. Autobusy zostały wyprodukowane w 1999 r. i eksploatowane były do tej pory w Rheinbahn Düsseldorf (Niemcy). MANy wyposażone są w silniki spełniające normę Euro 2 oraz tablice firmy Brose. W październiku 2008 r. jeden z tych pojazdów (przyszły #698) był wystawiony przez firmę Dafa na targach Transexpo.

20 czerwca 2009 r. firma Man Trucks & Bus dostarczyła trzy MANy NL223 (za kwotę 622.181 zł). Są to autobusy 3-drzwiowe, wyprodukowane w 1999 r. i do tej pory były eksploatowane w Niemczech, w Offenbach nad Menem przez firmę OVB (Offenbacher Verkehrs Betriebe). Na wysokości trzecich drzwi siedzenia ustawione są tyłem do szyby, a przy wejściu znajduje się jeden schodek, mimo że są to MANy III generacji. Niestety pojazdy posiadają jedynie po dwa uchylne lufciki. W środkowej platformie zamontowane są dwa rozkładane siedzenia, a pod drzwiami elektrycznie otwierana rampa dla wózków inwalidzkich. Informację pasażerską zapewniają klapkowe tablice (podświetlane diodami) oraz wewnętrzny (niestety niedziałający) wyświetlacz. Autobusy otrzymały numery 700-702 i otworzyły kolejną setkę w numeracji pojazdów KM Płock. Do zajezdni dotarły w barwach niemieckiego przewoźnika, lecz cieszy fakt, że zostały w całości przemalowane w płockie barwy.

24 listopada 2009 r. do zajezdni dotarł używany 3-drzwiowy MAN NL263, dostarczony przez firmę Dafa Bydgoszcz za kwotę 233.020 zł brutto. Autobus otrzymał numer 708. Wyprodukowany został w 1998 r., posiada silnik o mocy 260KM, który spełnia normę emisji spalin EURO 2. Pojazd był wcześniej eksploatowany w Stadtverkehr Kempten. W odróżnieniu od pozostałych MANów tego typu w taborze KM Płock, ten posiada więcej tzw. „półtoraków” w przedniej części pojazdu (aż 6 szt.), a siedzenia są w całości wyściełane, z wymienioną tapicerką. Ciekawostką jest również to, że autobus nie posiada rampy dla osób niepełnosprawnych.

Na początku września 2010 r. firma Dafa z Bydgoszczy dostarczyła do Płocka dwa używane MANy NL223 (za kwotę 413.580 zł brutto). Autobusy wyprodukowane zostały w 1999 r. i otrzymały numery 712-713. Są w wersji 3-drzwiowej, z tym że środkowe drzwi są odskokowe – co ciekawe wyższe od tradycyjnych, bo zachodzą aż na pas nad oknami. Platforma dla osób stojących znajduje się po prawej stronie pojazdu, podobnie jak w egzemplarzach #697-698. W trzecich drzwiach pasażerowie mają do pokonania jeden schodek.

3 listopada do zajezdni przyjechały dwa używane MANy NL263 dostarczone przez firmę MAN Trucks & Bus (za kwotę 414.800 zł). Otrzymały numery 716-717. Są to pojazdy w wersji 3-drzwiowej, wyprodukowane w 2000 r. Zanim dotarły do Płocka, użytkowane były w Niemczech przez podwykonawcę firmy OVB. Jako pierwsze autobusy w Płocku posiadają ciekłokrystaliczne wyświetlacze, które zapewniają doskonałą czytelność zarówno w dzień, jak i w nocy. Niestety wyposażone są tylko w dwa uchylne lufciki. Siedzenia na wysokości tylnego wejścia usytuowane są tyłem do szyb, a przy środkowej platformie dla osób stojących znajdują się dodatkowe dwa rozkładane siedzenia. Niestety podłoga nie jest w 100% niska, gdyż w ostatnim wejściu znajduje się jeden stopień.

14 października 2013 r. na ulice wyjechał używany autobus MAN NL263 [rej. WP 9970F]. Wyprodukowany został w 1998 r. i do wiosny 2013 r. eksploatowany był przez MVG w ponad stutysięcznym mieście Mülheim nad rzeką Ruhr (Niemcy), gdzie posiadał numer taborowy 091. W Płocku otrzymał ponownie numer 698(!) w miejsce MANa NL223, który w czerwcu uderzył w blok mieszkalny. „Nowy” #698 również ma dwie pary drzwi, jednak tym razem druga para otwierana jest do wewnątrz, a platforma dla osób stojących znajduje się po lewej stronie pojazdu. Wyróżnia się charakterystycznymi niebieskimi rurkami, a także małym diodowym wyświetlaczem w przedniej szybie, na którym (podczas eksploatacji w Niemczech) widniał numer brygady. Autobus posiada siedzenia w klasycznym układzie z bardzo małą powierzchnią dla osób stojących, 6-litrowy silnik o mocy 260KM, automatyczną skrzynię biegów ZF oraz wyświetlacze firmy Brose. W Płocku został pomalowany w barwy miejskie oraz wyposażony m.in. w biletomat, sterownik i zapowiedzi głosowe. Wymieniono mu także 3 pełne szyby na wersję z lufcikami (pojazd oryginalnie miał tylko dwa uchylne lufciki z tyłu).

W związku z powyższą niespotykaną sytuacją, z dniem 14 października na stronie Płockibus skreślamy ze stanu dotychczasowego MANa NL223 o numerze 698, który został odstawiony do kasacji. „Nowego” #698 w serwisie Płockibus oraz na GPA oznaczać będziemy jako #698′.

W grudniu 2013 r. na złom wywieziono rozbitego w wypadku MANa NL223 #698, który został pierwszym skasowanym MANem trzeciej generacji. 24 kwietnia 2018 r. do kasacji powędrował MAN NL263 #671, a 12 września jego brat bliźniak #670. 16 kwietnia 2020 r. zajezdnię opuścił MAN NL263 #694, a 3 sierpnia #708. 15 lutego 2021 r. na lawecie wywieziony został #692, a 8 marca #693. 30 września 2021 r. do kasacji wywieziono #658, który już nie powrócił do eksploatacji po lipcowym wypadku. 28 marca 2022 r. Płock przekazał dla Ukrainy cztery MANy (#712-713, #716-717). 20 czerwca 2023 r. zajezdnię na lawecie opuścił #651.

Dane techniczne

rodzaj: niskopodłogowy
ilość miejsc (siedzących/stojących): 92 (41 / 51) – #670-671
95 (35 / 60) – #697-698
96 (31 / 65) – #708
97 (31 / 66) – #712-713
97 (30 / 67) – #716-717
100 (30 / 70) – #700-702
105 (31 / 74) – #649-650
105 (42 / 73) – #692-694
107 (30 / 77) – #651, #655-660
układ drzwi: 2-2-2 – #649-651, #655-660, #700-702, #708, #712-713, #716-717
2-2-0 – #670-671, #692-694, #697-698, #698′
długość [mm]: 11950
szerokość [mm]: 2500
wysokość [mm]: 2758
masa własna [kg]: 9350-12500
dopuszczalna masa całkowita [kg]: 17800
silnik (moc): MAN D0826 LUH 12 (220 KM) – #697-698, #700-702, #712-713
MAN D0826 LUH 13 (260 KM) – #698′
MAN D0836 LUH 01 (280 KM) – #651, #655-660
MAN D0836 LUH 02 (220 KM) – #649-650
MAN D2866 LUH 22 (260 KM) – #670-671, #716-717
MAN D2866 LUH 23 (260 KM) – #692-694
skrzynia biegów: automatyczna ZF 5HP-502C – #649-650, #692-694
automatyczna ZF 5HP-500 – #670-671, #700-702, #708, #712-713, #716-717
automatyczna Voith D854.3 – #697-698
automatyczna Voith D854.3E – #651, #655-660
norma czystości spalin: EURO 2 – #697-698, #698′, #700-702, #708, #712-713, #716-717
EURO 3 – pozostałe

Spis taboru

ROK WPISANO NUMERY TAB. SKREŚLONO NUMERY TAB.
2004 3 649-650 (NL223, prod. 2003), 651 (NL283, prod. 2003)
2005 6 655-660 (NL283 Lion’s City)
2006 2 670-671 (NL263, prod. 1998)
2008 3 692-694 (NL263, prod. 2001)
2009 6 697-698, 700-702 (NL223, prod. 1999), 708 (NL263, prod. 1998)
2010 4 712-713 (NL223, prod. 1999), 716-717 (NL263, prod. 2000)
2013 1 698′ * (NL263, prod. 1998) 1 698
2018 2  670, 671
2020 2  694, 708
2021 3  658, 692, 693
2022 4 712, 713, 716, 717
2023 1 651
RAZEM 25 13
* 698′ – MAN NL263 kupiony w miejsce rozbitego MANa NL223
Back to top button