Solaris Urbino 12

logo_solaris12 września 2000 r. dotarły do miasta pierwsze dwa z trzech autobusów tego typu. Nadano im numery 636-638. Kolejna dostawa czterech autobusów miała miejsce rok później, w sierpniu 2001 r. Nadano im numery 639-642. Autobusy nowsze wyposażono w dźwiękową sygnalizację zamykania drzwi oraz zlikwidowano kierunkowskazy w tylnych lampach obrysowych. Producent poskąpił też jednego (środkowego) szyberdachu. Wszystkie Solarisy z dwóch pierwszych dostaw wyposażono z boku w małe, kwadratowe tablice. Kilka dni po przyjeździe do Płocka, Solaris #639 został wypożyczony na testy do MPK Rzeszów.

24 grudnia 2002 r. do miasta dotarło sześć nowych Solarisów Urbino II 12 #643-648. Autobusy są drugą, nowszą odmianą eksploatowanych dotychczas pojazdów tego typu. Charakteryzują się nowymi, przednimi światłami obrysowymi, przeniesionym zbiornikiem paliwa nad przednie, prawe koło, nowym układem siedzeń (układ „berliński” – szersze przejście między przednimi nadkolami, brakiem podestów pod siedzeniami w przedniej części pojazdu i pierwszymi siedzeniami za środkowymi drzwiami). Nowe autobusy mają więcej o dwa miejsca siedzące po lewej stronie, co zmniejszyło platformę dla osób stojących. Po prawej stronie, między pierwszymi i drugimi drzwiami, umieszczono podwójne siedzenia, co było konsekwencją zastosowania pojedynczych siedzeń na prawym nadkolu. W autobusach zamontowano tylną klapę przeglądową na wysokości szyby, nowe tablice kierunkowe (z boku – podłużne), podgrzewane szyby w przednich drzwiach oraz kasowniki R&G KRG-6K. Producent zapomniał też pomalować na czerwono listwę – „uśmiech” między przednimi lampami, co stopniowo uzupełniono samemu. Największą wadą tego typu autobusów jest mała liczba (w najnowszej serii tylko 6, w poprzedniej 8) małych i tylko uchylnych lufcików, co w upalne dni jest bardzo odczuwalne przez pasażerów.

17 września 2007 r. Komunikacja Miejska Płock Sp. z o.o. odebrała cztery nowe autobusy Solaris Urbino III 12 (numery taborowe 680-683). Pojazdy wyposażono w silniki spełniające normę EURO 4, wewnętrzny monitoring, diodowe tablice i kasowniki firmy R&G. Autobusy posiadają jedynie 6 uchylnych lufcików, choć zamiast nich można było zamówić duże, przesuwne okna, co byłoby dobrym rozwiązaniem zwłaszcza w lato. Trzecią generację Solarisów cechuje, odmienna od poprzednich, ściana przednia i tylna. Wydzielone miejsce nad linią okien znalazł również boczny wyświetlacz. Po raz pierwszy w płockich Solarisach zostało pomalowane na czerwono tło przednich świateł.

Komunikacja Miejska w Płocku w połowie września 2008 r. wzbogaciła swój tabor o dwa nowe Solarisy Urbino III 12. Są praktycznie identyczne, jak 4 sztuki dostarczone rok temu. Można je odróżnić głównie po numerach taborowych 695-696, zmienionym przednim zderzaku oraz tylnej atrapie ze światłami. Wyposażone są w monitoring wewnętrzny (cztery kamery), system informacji firmy R&G oraz silniki firmy DAF spełniające normę emisji spalin Euro 4, a także w kamery cofania.

10 września 2009 r. do KM dotarły cztery nowe Solarisy Urbino III 12. Otrzymały numery 703-706 i już kolejnego dnia zadebiutowały na liniach (#703 oraz #706 miały jedynie numer taborowy na kartce za przednią szybą, #705 posiadał już komplet wyklejonych numerów, natomiast żaden z nich nie posiadał naklejek z logo KM ani herbu miasta). Autobusy z zewnątrz praktycznie nie różnią się niczym od dostarczonych w poprzednich latach. Posiadają większą ilość uchylnych okien – są one na całej długości po obu stronach (łącznie jest ich 11, natomiast poprzednie dostawy posiadały zaledwie 6). Największe różnice są w środku, który nawiązuje do modelu IV generacji zaprezentowanego w 2008 r. na targach Transexpo w Kielcach. Zastosowano zupełnie nowy sufit podświetlany na niebiesko (pierwszy w Polsce) oraz górne oświetlenie w zupełnie nowych pokrywach. Podobnie komora silnika została obudowana innym, gładszym tworzywem. Na szybach oddzielających drzwi od przestrzeni pasażerskiej wygrawerowano logo KM z herbem miasta. Nowością w dostarczonych Solarisach są też żółte rurki, które od 2000 r. systematycznie były w wersji niemalowanej, a także diodowe oświetlenie wejść do pojazdu. Pojazdy napędza taki sam silnik, jak w poprzednich egzemplarzach.

7 stycznia 2010 r. do zajezdni dotarł kolejny nowy Solaris Urbino III 12. Pojazd otrzymał numer 709. Egzemplarz ten rożni się nieco od dostarczonych w 2009 r. głównie za sprawą nowej zabudowy wieży silnika, która jest otwarta u góry (tworząc charakterystyczną „nadbudówkę” na dachu), zapewniając lepsze odprowadzanie ciepła na zewnątrz. Nowością jest zastosowanie diodowych świateł z tyłu, a także z przodu do jazdy dziennej. Wewnątrz pojazd wyposażony jest tak samo, jak egzemplarze #703-706.

27 września 2010 r. do zajezdni KM dojechały dwa nowe Solarisy Urbino III 12 (kupione za kwotę 1.705.316 zł brutto). Otrzymały numery 714-715, a liniowo zadebiutowały już dzień później na „19” oraz „35”. Pojazdy są praktycznie identyczne, jak dostarczony w styczniu #709. Nowością jest inny krój czcionki na wyświetlaczach.

29 grudnia 2011 r. do zajezdni dotarł Solaris Urbino III 12. Otrzymał numer 723. Na płockich ulicach zadebiutował 2 stycznia 2012 r. na linii nr 6. Jest to pierwszy fabrycznie nowy autobus we flocie KM z pełną klimatyzacją przedziału pasażerskiego. Od dotychczasowych Solarisów dodatkowo odróżnia go układ okien. W końcu zdecydowano się na zamówienie przesuwnych szyb, jednak takie rozwiązanie zastosowano tylko w dwóch oknach z jednej i drugiej strony. Reszta posiada uchylne lufciki, co powoduje, że całość nie wygląda zbyt estetycznie. Nowością są także światła do jazdy dziennej zamontowane w zderzaku, a także dotykowy panel sterujący SRG-5000P. Solaris, podobnie jak egzemplarze z poprzednich dostaw napędzany jest silnikiem DAF PR228.

W nocy z 25 na 26 września 2012 r. zakończyła się dostawa 15 nowych Solarisów, które przyjechały do Płocka w trzech turach po 5 sztuk. Autobusy 12-metrowe otrzymały numery 724-733. Na linie po raz pierwszy wyjechały 1 października, po wprowadzeniu nowego układu komunikacyjnego. Wyposażone są w pełną klimatyzację przedziału pasażerskiego, sterowniki SRG-5000P, a napędzają je silniki DAF PR228 spełniające normę EURO 5. Dodatkowo przystosowane są do tankowania biopaliwa – co jest nowością w taborze KM. Za zmianę biegów odpowiedzialna jest (w odróżnieniu od poprzednich dostaw) skrzynia Voith Diwa D864.5. Wewnątrz pasażerowie mogą skorzystać z biletomatów Ticomat 8010 firmy Elgeba (jest to nowszy model w porównaniu do dwóch automatów testowanych od czerwca 2011 r. w Mercedesach Conecto). Niestety, podobnie jak w Solarisie #723, zastosowano mieszany i nieestetyczny układ okien uchylnych i przesuwnych. Nowością jest zamontowanie zewnętrznego oświetlenia wejść do pojazdu, a także zewnętrznego głośnika (przy bocznym wyświetlaczu) informującego osoby niewidome (po naciśnięciu przycisku na pilocie) o numerze linii i kierunku jazdy.

21 grudnia 2013 r. do zajezdni dotarło 7 nowych Solarisów. Autobusy 12-metrowe otrzymały numery 741-745. 23 grudnia wyjechały już liniowo. Nowe pojazdy mają praktycznie taką samą kompletację, jak dostarczone w ubiegłym roku (klimatyzacja, silnik DAFa z normą Euro 5, skrzynia biegów Voith), jednak wyróżniają się kilkoma szczegółami. Na przedniej ścianie zawitał nowy wzór jamnika, wprowadzony przez firmę Solaris w poprzednim roku. Nowością jest zamontowanie oświetlenia zewnętrznego również nad przednimi drzwiami, nieco inna szyba oddzielająca kierowcę od pasażerów, oznaczone brajlem przyciski na poręczach w przedziale pasażerskim, a także inna atrapa zakrywająca zewnętrzny głośnik (w kolorze nadwozia). Nowe Solarisy mają również inny układ okien – na całej długości pojazdu (po obu stronach) zastosowano w końcu przesuwne okna. Tym razem autobusy zjechały z linii produkcyjnej bez autokomputerów i biletomatów – ich montaż KM wykonała we własnym zakresie (urządzenia pochodzą z kasowanych pojazdów).

W nocy z 15 na 16 grudnia 2015 r. do Płocka dotarły 4 nowe Solarisy Urbino IV generacji, w tym 3 egz. 12-metrowe, które otrzymały numery 746-748. Pojazdy są oczywiście klimatyzowane, posiadają silniki DAF/PACCAR MX-11 240 H1 spełniające normę emisji spalin Euro 6, co jest nowością w płockim taborze. Za zmianę biegów odpowiedzialna jest automatyczna skrzynia Voith Diwa 6. W przestrzeni pasażerskiej zastosowano oświetlenie wnętrza w technologii LED, nowością jest również płaski sufit. Powrócono także do rozwiązania znanego z pierwszych płockich Solarisów, czyli szarych rurek ze stali nierdzewnej. Dużą ciekawostką jest nowe oświetlenie wewnętrzne nad drzwiami, które w momencie ich zamykania zmienia kolor na czerwony. Na siedzeniach umieszczono tapicerkę z nowym wzorem, a miejsca dla osób niepełnosprawnych dodatkowo oznaczono wyszytymi na oparciach piktogramami. Pasażerowie mają do dyspozycji aż 12 miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Wewnątrz zamontowano także 2 monitory do emisji reklam, a nad drzwiami bramki do liczenia pasażerów. Kolejną nowością jest zamontowanie cyfrowych tachografów. Na zewnątrz z kolei znajdziemy kamerę cofania, zewnętrzne diodowe oświetlenie drzwi (tylko nad środkową parą), niespotykane dotąd w płockim taborze masywne lusterka wsteczne, a także rurę wydechową wyprowadzoną na dach. Podobnie, jak w dwóch poprzednich dostawach, nad pierwszą osią znajdują się szczotki nadkoli, a nowością są zielone nakładki na śrubach kół. Autobusy są oczywiście wyposażone w biletomaty, lecz są to inne urządzenia niż dotychczas. Tym razem wybrano automaty BM-07 firmy Mera Systemy, która niedawno dostarczyła do Płocka również biletomaty stacjonarne. Nowością jest pin-pad (który umożliwi płatność kartą nie tylko w sposób zbliżeniowy) oraz możliwość zakupu biletu okresowego bezpośrednio w biletomacie.

25 kwietnia 2017 r. w godzinach wieczornych do zajezdni dotarły dwa nowe Solarisy Urbino IV 12, które otrzymały numery 750-751. Pojazdy posiadają praktycznie identyczną kompletację, jak egzemplarze #746-748, nie są jedynie wyposażone w system emisji reklam, a także w bramki do liczenia pasażerów. Nowością są za to czujniki cofania. Jeśli chodzi o różnice w wyglądzie zewnętrznym, to m.in. wyprowadzona na dach rura wydechowa jest teraz zagięta i dużo bardziej masywna.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE

rodzaj: niskopodłogowy
ilość miejsc (siedzących/stojących): 105 (29 / 76) – #636-642
105 (30 / 75) – #643-648
96 (31 / 65) – #680-683, #695-696, #703-706
95 (31 / 64) – #709, #714-715, #723-733
90 (31 / 59) – #741-745
85 (28 / 57) – #746-748
87 (28 / 59) – #750-751
układ drzwi:
2-2-2
długość [mm]: 12000
szerokość [mm]: 2550
wysokość [mm]: 2850 – #636-648, #680-683, #695-696, #703-706, #709, #714-715
3050 – #723-733, #741-745
3150 – #746-748
3200 – #750-751
masa własna [kg]: 10940-11660
dopuszczalna masa całkowita [kg]: 18000-19000
silnik: MAN D0826 LOH 17 – #636-642
MAN D0836 LOH 02 – #643-648
DAF PR228 – #680-683, #695-696, #703-706, #709, #714-715, #723-733, #741-745
DAF/PACCAR MX-11 240 H1 – #746-748
DAF/PACCAR MX-11 210 H1 – #750-751
moc [KM]: 220 – #636-642
280 – #643-648
310 – #680-683, #695-696, #703-706, #709, #714-715, #723-733, #741-745
326 – #746-748
285 – #750-751
skrzynia biegów: automatyczna ZF 5HP-500 – #636-637
automatyczna Voith D854.3 – #638-648
automatyczna ZF 6HP 594 C – #680-683, #695-696, #703-706
automatyczna ZF 6AP 1400B – #709, #714-715, #723
automatyczna Voith Diwa D864.5 – #724-733, #741-745
automatyczna Voith Diwa D864.6 – #746-748
automatyczna Voith Diwa D854.6 – #750-751
norma czystości spalin: EURO 2 – #636-642
EURO 3 – #643-648
EURO 4 – #680-683, #695-696, #703-706
EURO 5 – #709, #714-715, #723-733, #741-745
EURO 6 – #746-748, #750-751

SPIS TABORU (aktualna ilość: 47, w tym: 7 szt. U12, 6 szt. UII12, 29 szt. UIII12, 5 szt. UIV12)

SPIS TABORU (aktualna ilość: 47, w tym: 7 szt. U12, 6 szt. UII12, 29 szt. UIII12, 5 szt. UIV12)

ROK MODEL NOWE (szt.) NUMERY TABOROWE SKREŚLONE (szt.) NUMERY TABOROWE
2000 Solaris Urbino 12 3 636-638
2001 Solaris Urbino 12 4 639-642
2002 Solaris Urbino II 12 6 643-648
2007
Solaris Urbino III 12 4 680-683
2008 Solaris Urbino III 12 2 695-696
2009 Solaris Urbino III 12 4  703-706
2010 Solaris Urbino III 12 3  709 (prod. 2009), 714-715
2011 Solaris Urbino III 12 1  723
2012 Solaris Urbino III 12 10  724-733
2013 Solaris Urbino III 12 5  741-745
2015 Solaris Urbino IV 12 3 746-748
2017 Solaris Urbino IV 12 2 750-751
RAZEM 47 0