Jelcz M181MB / M181MB/3

logo_m181W 1996 r. zakupiono pierwszy autobus przegubowy, który miał być jednym z pierwszych autobusów wielkopojemnych (mieszczących do 180 osób) i zarazem niskopodłogowych. Otrzymał numer 626. Miał on nową ścianę przednią charakterystyczną dla wszystkich późniejszych Jelczy, w połowie niskopodłogowych. W 1997 r. dokupiono następny egzemplarz oznaczony numerem 630.

Autobusy te, w odróżnieniu od dotychczas eksploatowanych przegubowców, charakteryzują się umieszczeniem silnika na samym tyle przyczepy. W wyniku tego przyczepa jest tu tzw. pchaczem pierwszego członu. Jest to zależne od nisko umieszczonej podłogi, która uniemożliwia umieszczenie silnika w okolicach środkowej osi lub przeprowadzenie napędu pod nisko umieszczonym przegubem. W autobusie tym powielono większość wad, którymi charakteryzują się Jelcze M121M/MB. Model ten, bardziej niż M121M/MB, charakteryzuje się większą brzydotą nadwozia, głównie z powodu poprowadzenia linii okien aż na trzech różnych poziomach. W obydwu autobusach tego typu oraz w Jelczach M121M z numerami: 631-632 wyposażeniem standardowym są wewnętrzne tablice informacyjne typu pixel.

W marcu 2004 r. po odbudowie na ulice powrócił pierwszy Jelcz M181MB #626, a w grudniu 2008 r. naprawę bieżącą przeszedł #630. W kwietniu 2010 r. do kasacji powędrował #626, który został pierwszym przegubowym autobusem niskowejściowym skreślonym ze stanu. We wrześniu 2013 r. jego los podzielił #630, co zakończyło eksploatację pierwszych płockich Jelczy M181MB.

19 września 2007 r. na płockie ulice wyjechały dwa nowe Jelcze M181MB/3 (numery 678-679). Płock jest trzecim po Krakowie i Katowicach miastem, które w ciągu ostatnich kilku lat zdecydowało się na zakup przegubowców tego producenta. Jest to też pierwszy od 9 lat zakup autobusów tej marki. W stosunku do wersji z połowy lat dziewięćdziesiątych zastosowano inne ściany frontowe oraz nadkola wprowadzone w 2000 r. do modelu M101I. W przyczepie na wysokości trzecich drzwi zastosowano pochyłą podłogę likwidując poprzeczny stopień. Zamontowano też nowy przegub firmy Hubner, a także nowe oprawy lamp oświetlenia wewnętrznego. Sam pojazd został też zbudowany ze znacznie lepszych i trwalszych (nierdzewnych) materiałów. Tantusy wyposażono w silniki spełniające normę EURO 3, pełną kabinę kierowcy, tablice i kasowniki firmy R&G oraz kamery monitorujące zachowanie pasażerów. Kasowniki (co ciekawe – w ilości 5 sztuk w każdym z autobusów), podobnie jak w Krakowie, przymocowano do słupków między oknami, co ma uchronić je przed zniszczeniem. W październiku 2008 roku zakończono w ZS Jelcz produkcję wszystkich typów autobusów, a płockie Tantusy okazały się jednymi z ostatnich wyprodukowanych egzemplarzy wersji M181MB/3.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE

rodzaj: niskowejściowy
ilość miejsc (siedzących/stojących):
160 (60 / 100) – M181MB
167 (40 / 127) – M181MB/3
układ drzwi:
2-2-2-2
długość [mm]: 17980
szerokość [mm]: 2500
wysokość [mm]: 3100
masa własna [kg]: 15000
dopuszczalna masa całkowita [kg]: 26600
silnik: Mercedes-Benz OM 447 hLA II/1 – M181MB
Mercedes-Benz OM 457 hLA III/3 – M181MB/3
moc [KM]: 300
skrzynia biegów: automatyczna ZF 4HP-590 – M181MB
automatyczna Voith D864.3E – M181MB/3
norma czystości spalin: EURO 1 – M181MB
EURO 3 – M181MB/3

SPIS TABORU (aktualna ilość: 2 szt. M181MB/3)

SPIS TABORU (aktualna ilość: 2 szt. M181MB/3)

ROK MODEL NOWE (szt.) NUMERY TABOROWE SKREŚLONE (szt.) NUMERY TABOROWE
1996
Jelcz M181MB 1 626
1997 Jelcz M181MB 1 630
2007
Jelcz M181MB/3 2 678-679
2010 Jelcz M181MB 1 626
2013 Jelcz M181MB 1 630
RAZEM 4 2