Jelcz 120M / 120MM/1

jelcz_logo_2W 1992 r. w płockiej komunikacji zakupiono pierwsze autobusy tego typu #579-583, które były lekko zmodyfikowaną wersją Jelcza PR110. Jesienią 1993 r. na trasy wyjechał pierwszy autobus w nowym wzorze malowania – #592 [zobacz szczegółowy opis malowania taboru]. Egzemplarze #593-596 były jeszcze w starych kolorach czerwono kremowych lub białych. Zakupione w 1994 r. Jelcze #605-613 miały lekko zmienioną stylistykę przedniej atrapy i zderzak. W 1996 roku zakupiono ostatnie trzy sztuki #627-629, których stylistyka nawiązywała już do pierwszych Jelczy M121. Autobusy posiadały wklejane szyby, aluminiowe drzwi, plastikowe siedzenia, wydzielone okno numeryczne w tylnej ścianie.

W 2000 r. do naprawy głównej powędrował pierwszy autobus tego typu: #587, który uległ wcześniej poważnemu wypadkowi. Otrzymał plastikowe siedzenia i elektroniczne tablice. W 2002 r. częściowo w KZNS, a częściowo samemu remontowano kolejne Jelcze #579, #581-583, #585-586, #588-590, #593. Autobusy wyposażono niestety w zregenerowane siedzenia brezentowe, kasowniki i wybicia ścian. Ponownie po kilku latach zamontowano standardowe płócienne filmy. Autobusy dostały rurki w kolorze lekkiego pomarańczu i boczne migacze przy tylniej ścianie, co było charakterystyczne dla Jelczy PR110. W 2004 r. wyremontowano kolejne trzy autobusy (tym razem samodzielnie): #592, #605, #613. Autobusy, odmiennie do wyremontowanych wcześniej egzemplarzy, zachowały swój pierwotny wygląd. W 2005 r. podobnie wyremontowano #602, #599 i #604. W 2006 r. do kasacji odstawiono trzy pierwsze egzemplarze: #591 (który jednocześnie był ostatnim w historii KM autobusem w czerwonym malowaniu), #596 i #580, a także wyremontowano #610. W lipcu 2007 r. naprawę bieżącą przeszedł #627. W czerwcu 2008 r. spłonął #610. W marcu 2009 r. #600 powrócił po dwuletnim remoncie. W grudniu 2013 r. do kasacji powędrował #583, który był ostatnim autobusem w taborze posiadającym przekręcane filmy z numerami linii, a także #587, który był ostatnim Jelczem z berlietowską karoserią.

W 1993 r. zaprezentowano w Płocku pierwszy autobus przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych marki Jelcz 120MN. Autobus ten posiadał zabudowaną w przednich drzwiach windę do podnoszenia wózków inwalidzkich HIAB/U-LIFT AB typ TPR-300, ze specjalną wykładziną antypoślizgową. Cztery przednie siedzenia były nieco węższe, co miało umożliwić swobodny przejazd wózków do wnętrza autobusu.

W 1994 r. dokonano zakupu dwóch autobusów – Jelczy 120MM/1 z elektrycznie rozkładają windą do przewozu wózków inwalidzkich, oznaczonych numerami 597, 598. Autobusy występowały również pod nazwą handlową 120 MN (M-miejski, N-przystosowany dla niepełnosprawnych). Były to pierwsze w Płocku autobusy z automatyczną skrzynią biegów oraz ekologicznym silnikiem MAN, spełniającym normę EURO 1. Pojazdy te mogły przewozić aż dwa wózki na platformie przy środkowych drzwiach. Przejazd wózkiem od przednich drzwi umożliwiało poszerzone przejście i zmniejszone siedzenia. Wózki te przypinało się pasami do wbudowanych w podłogę szyn. Niepełnosprawny pasażer miał do dyspozycji dodatkową, umieszczoną niżej wzdłuż środkowej platformy poręcz oraz dodatkowy przycisk sygnalizujący kierowcy chęć wysiadania. Oba pojazdy odmiennie od pozostałych tego typu wyposażono w otwartą kabinę kierowcy. Ciekawostkę stanowiły przednie drzwi, których pierwsza połówka otwierana była na zewnątrz. Łącznie wyprodukowano ok 70 szt. tak wyposażonych i przebudowanych Jelczy, płockie egzemplarze były 47 i 48 egzemplarzem. Oba pojazdy z czasem doposażono w przednie wyświetlacze numeru linii (z czerwonych LEDów), których wadą była słaba czytelność w słoneczne dni. W 1999 i 2000 r. w pojazdach zlikwidowano windy i wyświetlacze oraz zamontowano pełne kabiny, czyniąc z nich zwykłą wersję bez przystosowania dla osób niepełnosprawnych. Ich dodatkowa dalsza przydatność w konkurencji z autobusami niskopodłogowymi stała się niewystarczająca. W kwietniu 2003 r. autobus #598 powrócił po sześciomiesięcznej naprawie – wymieniono skrzynie biegów i silnik na standardowe z Mielca i Tczewa. Podyktowane to było względami ekonomicznymi (wysokim kosztem naprawy skrzyni ZF).

Fragment filmu Historia Jelczańskich Zakładów Samochodowych („Od Stonki do upadłości”)

Latem 2006 r. do kasacji skierowano Jelcza #597, a w maju 2012 r. jego los podzielił #598, co zakończyło eksploatację modelu 120MM/1 w Płocku.

26 listopada 2010 r. dotarły do zajezdni 3 używane Jelcze 120M/3, a 10 grudnia dwa kolejne. Pojazdy zostały kupione z wolnej ręki, bez ogłaszania przetargu. Trzy z nich zostały wyprodukowane w 2002 r, a pozostałe rok wcześniej. Wszystkie od nowości były eksploatowane przez MZK Piła. Otrzymały numery 718-722.

Autobusy wyglądają na bardzo zadbane zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Zostały w całości przemalowane w barwy naszego miasta. Posiadają zmodernizowane ściany przednie i tylne oraz wyposażone są w komplet wyświetlaczy. Mimo, że są to jedne z nowszych pojazdów z rodziny 120M, zamontowano w nich mechaniczne skrzynie biegów.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE

rodzaj: wysokopodłogowy
ilość miejsc (siedzących/stojących):
110 (34 / 76) – 120M
111 (34 / 77) – 120M/3
110 (33 / 77) – 120MM/1
układ drzwi:
2-2-2
długość [mm]: 11920
szerokość [mm]: 2500
wysokość [mm]: 3021
masa własna [kg]: 9900
dopuszczalna masa całkowita [kg]: 17500
silnik:
Mielec SWT11/300/1 – 120M
Mielec SWT11/302/1 – 120M/3
MAN D0826 LUH 05 – 120MM/1
moc [KM]: 220 – 120M, 120M/3
230 – 120MM/1
skrzynia biegów: mechaniczna FPS S4-95 – 120M, 120M/3
automatyczna ZF 4HP-500 – 120MM/1 i #627-629
norma czystości spalin: EURO 1 – 120MM/1

SPIS TABORU (aktualna ilość: 5 szt. 120M/3)

SPIS TABORU (aktualna ilość: 5 szt. 120M/3)

ROK MODEL NOWE (szt.) NUMERY TABOROWE SKREŚLONE (szt.) NUMERY TABOROWE
1992 Jelcz 120M 5 579-583
1993 Jelcz 120M 12 585-596
1994 Jelcz 120MM/1 2 597-598
1994
Jelcz 120M 15 599-613
1996 Jelcz 120M 3 627-629
2006 Jelcz 120M 3 580, 591, 596
2006 Jelcz 120MM/1 1 597
2008 Jelcz 120M 5 594, 608, 610-612
2009 Jelcz 120M 4 595, 606-607, 628
2010 Jelcz 120M 4 593, 599, 609, 613
2010 Jelcz 120M/3 5 718-720 (prod. 2002)721-722 (prod. 2001)
2011 Jelcz 120M 5 601, 603-605, 629
2012 Jelcz 120MM/1 1 598
2012 Jelcz 120M 9 579, 581, 585-586, 590, 592, 600, 602, 627
2013 Jelcz 120M 5 582-583, 587-589
RAZEM 42 37