Ikarus 280.26 / 280.70H

logo_ikarus16 stycznia 1984 r. na ulice miasta wyjechał pierwszy Ikarus z numerem 488. Były to pierwsze autobusy zagraniczne w Płocku, zakupione na Węgrzech. Pierwszy Ikarus wyruszył na linii 19. Na początku tego roku, dopóki nie dotarła kolejna dziesiątka takich autobusów, jeździły one w ilościach: 5 na linii 19, jeden na linii 8 i po dwa na W-2 i W-4. Łącznie w 1984 roku zakupiono 20 Ikarusów. Były w malowaniu biało – czerwono – białym, co uległo zmianie po remoncie w 1990 i 1991 r. W latach 1995-96 po dostawie 10 Ikarusów 280.37, starsze egzemplarze zagościły też na wielu liniach nietypowych dla siebie dziś, takich jak: 8, 15, 20.

W 1991 r. zakupiono 4 nowe autobusy Ikarus 280.26 (oznaczone numerami: 563-566). Były w czerwonym malowaniu bez białego pasa na wysokości kół. Autobusy, w odróżnieniu od poprzedników, posiadały grube, gumowe listwy biegnące wzdłuż nadwozia oraz dachową wentylację kabiny.

W 1997 roku skasowano ostatnie Ikarusy 280.26 zakupione w latach 80-tych (o numerach bocznych 488-497 i 518-527). Jako jeden z ostatnich zjechał egzemplarz #493 i #527. W 1998 r. wykonano generalny remont 4 pozostałych Ikarusów z 1991 r. Charakteryzują się zmienioną ścianą przednią oraz kolorystyką, zgodną z barwami po 1993 roku. Wiosną 2006 r. pojazd #565 otrzymał mały remont poszycia i miejskie malowanie. W marcu 2007 r. do kasacji odstawiono #564, a w sierpniu #566. W listopadzie wycofany z ruchu liniowego został #563, który w kwietniu 2008 r. powrócił jako pogotowie techniczne. W grudniu 2010 r. ze stanu skreślony został #565, co zakończyło liniową eksploatację Ikarusów 280.26.

Lata 90-te a szczególnie okres od 1996 r. przyniósł dla płockich autobusów wzrost liczby umieszczanych reklam. Pierwsza duża reklama malowana to Tygodnik Płocki z 1989 r. umieszczona w czynie społecznym. Nie najeździła się bardzo długo, ponieważ realia rynku pokazały, że za takie usługi pobiera się wynagrodzenie. Pierwszą dużą (na cały autobus) reklamą była umieszczona na Ikarusie #566: Kodak Foto World. Jednocześnie była jedną z najdłużej jeżdżących, bo dotrwała do 1998 r., gdy autobusy z tej serii powędrowały do remontu.

W 1995 r. zakupiono 10 nowych autobusów Ikarus 280.37, produkcji Węgierskiej. Najpierw jednak trafiły do Warszawy na teren zajezdni „Stalowa” (R-13), gdzie odbył się ich montaż finalny. Jak się później okazało jest to model 280.70H. Są to autobusy przegubowe, w wersji bardziej unowocześnionej od poprzedniej. Posiadają automatyczną skrzynią biegów i ekologiczny silnik MANa spełniający normę czystości spalin EURO 1. Jako pierwsze autobusy w Płocku posiadały opony bezdętkowe, wykładzinę antypoślizgową, rurki w kolorze żółtym i szyby odgradzające siedzących pasażerów od drzwi oraz większe kabiny kierowcy (aż do połowy przednich drzwi) bez drzwi do wewnątrz. Druga para drzwi ze względu na większy silnik została przesunięta bardziej do przodu. W autobusach tych, w odróżnieniu do wersji wcześniejszej, zastosowano dwupłatowe drzwi z dużymi szybami. Nadano im numery: 614-623.

W 2003 r. do remontu wysłano pierwszy Ikarus z tej serii #620, nadając mu szpetne białe malowanie na bokach. Podobnie pomalowano #622, w 2004 r. #619 i #617 – przywrócono mu kolory zimą 2006 r. Za to #614 odmalowano łącznie z dachem na czerwono! W 2005 r. do remontu trafił #618, który jako pierwszy orzymał kopletne malowanie, podobnie jak remontowane w 2006 r. #615, #621 i #616. W sierpniu 2007 po naprawie głównej powrócił #623. W marcu 2009 naprawę bieżącą przeszedł #620 i po 6 latach przerwy otrzymał miejskie malowanie.

W kwietniu 2011 r. do kasacji trafił pierwszy Ikarus z automatyczną skrzynią biegów – #614, a w grudniu kolejny – #615. W kwietniu 2012 r. na złom odholowano #621, natomiast miesiąc później odstawiono #618 oraz #622. Z końcem czerwca 2014 r. do kasacji skierowano #620. W marcu 2016 r. zajezdnię opuścił #619, a w kwietniu 2017 r. #616.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE

rodzaj: wysokopodłogowy
ilość miejsc (siedzących/stojących):
145 (36 / 109) – 280.26
141 (34 / 107) – 280.70H
układ drzwi:
4-4-4-4 – 280.26
2-2-2-2 – 280.70H
długość [mm]: 16500
szerokość [mm]: 2500
wysokość [mm]: 3160
masa własna [kg]: 12500
dopuszczalna masa całkowita [kg]: 22500
silnik: Raba D2156 – 280.26
MAN D2866 UM – 280.70H
moc [KM]: 192 – 280.26
250 – 280.70H
skrzynia biegów: mechaniczna – 280.26
automatyczna Voith D851.2 – 280.70H
norma czystości spalin: EURO 1 – 280.70H

schem_280_26

schem_280_37

SPIS TABORU (aktualna ilość: 2 szt. 280.70H)

SPIS TABORU (aktualna ilość: 2 szt. 280.70H)

ROK MODEL NOWE (szt.) NUMERY TABOROWE SKREŚLONE (szt.) NUMERY TABOROWE
1984 (prod. 1983) Ikarus 280.26 10 488-497
1984 Ikarus 280.26 10 518-527
1991 (prod. 1990) Ikarus 280.26 4 563-566 *
1995 Ikarus 280.70H 10 614-623
1995 Ikarus 280.26 9 488-491, 494-497, 526
1997 Ikarus 280.26 11 492-493, 518-519, 520-525, 527
2007 Ikarus 280.26 2 564, 566
2010 Ikarus 280.26 1 565
2011 Ikarus 280.70H 2 614-615
2012 Ikarus 280.70H 3 618, 621-622
2014 Ikarus 280.26 1 563
2014 Ikarus 280.70H 1 620
2016 Ikarus 280.70H 1 619
2017 Ikarus 280.70H 1 616
RAZEM  34  32
* #563 przerobiony na pogotowie techniczne – 2008.04