Jelcz M121M / M121MB

1 grudnia 1995 r. stan taboru zwiększył się o dwa #624-625 pierwsze autobusy niskowejściowe Jelcz M121MB. Charakteryzowały się częściowo niską podłogą w przedniej części pojazdu i możliwością wykonania przyklęku. Wadą tego typu pojazdów jest mała liczba pionowych rurek do trzymania (tylko na wysokości drzwi), brzydkie wykończenie, dwa stopnie w przejściu między środkowymi i tylnymi drzwiami oraz straszna ciasnota między siedzeniami i w przejściach. Pojazdy wyposażono w otwarte kabiny kierowcy oraz w elektroniczne tablice zewnętrzene, ale bez wewnętrzenego systemu informacji. Są to jedne z pierwszych tego typu pojazdów wyprodukowanych w fabryce Jelcza – a dokładnie egzemplarze numer 4 oraz 5 z serii MB.

W lipcu 2003 r. do odbudowy trafił egzemplarz #624, rok później #625. W listopadzie 2009 r. do kasacji odstawiono #625, który został pierwszym niskowejściowym autobusem skreślonym ze stanu. Dokładnie rok później skreślono ze stanu #624, co zakończyło eksploatację Jelczy M121MB przez KM Płock.

W 1997 roku zakupiono dwa Jelcze M121M #631-632 odkupione od fabryki jako pojazdy testowe (nie nowe). Charakteryzowały się różną kolorystyką. Autobusy te przemalowano zgodnie z kolorystyką firmową, zostawiając w oryginalnym malowaniu ściany boczne. Na autobusach umieszczono później własne reklamy usług diagnostycznych. W grudniu 1998 roku zakupiono jeszcze jednego Jelcza M121M – testowego #635. Oryginalnie był wyposażony w tradycyjne filmy, które w 2000 r. zamieniono na zewnętrzne tablice elektroniczne. Nowsze egzemplarze miały zmienioną ścianę przednią z dużym świetlikiem oraz zmodernizowaną ścianę tylną z opuszczoną w dół szybą i wydzielonym okienkiem na tablicę kierunkową. W egzemplarzu #635 zamontowano z boku odmiennie mniejszą, kwadratową tablicę. Autobus ten ma większe wklejane okno tylnego świetlika. Egzemplarz #632 i #635 mają nowszą atrapę przedniego wlotu powietrza.

Jesienią 2005 r. pierwszy raz w całości miejskie malowanie oraz nowe poszycie otrzymał #631. W marcu 2007 r. podobnych zabiegów doczekał się #632. W listopadzie 2010 r. do kasacji jako pierwszy z Jelczy M121M trafił egzemplarz #635, a w czerwcu 2011 r. odstawiony został #631. W kwietniu 2012 r. do kasacji odstawiony został #632, co zakończyło eksploatację modelu M121 (zarówno w wersji M, jak i MB).

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE

rodzaj: niskowejściowy
ilość miejsc (siedzących/stojących): 84 (34 / 50) – #624-625
84 (35 / 49) – #631-632
110 (33 / 77) – #635
układ drzwi: 2-2-2
długość [mm]: 11920
szerokość [mm]: 2500
wysokość [mm]: 3021
masa własna [kg]: 10240
dopuszczalna masa całkowita [kg]: 17500
silnik: MAN D0826 LUH 12 – #631-632
MAN D0826 LUH 05 – #635
Mercedes-Benz OM 447 hLA – #624-625
moc [KM]: 220 – #631-632
230 – #635
250 – #624-625
skrzynia biegów: automatyczna ZF 4HP-500
norma czystości spalin: EURO 1 – #624-625, #635
EURO 2 – #631-632

SPIS TABORU (było sztuk: 5, w tym: 2 szt. M121MB, 3 szt. M121M)

SPIS TABORU (było sztuk: 5, w tym: 2 szt. M121MB, 3 szt. M121M)

ROK MODEL NOWE (szt.) NUMERY TABOROWE SKREŚLONE (szt.) NUMERY TABOROWE
1995 Jelcz M121MB 2 624-625
1997 Jelcz M121M 2 631-632
1998 Jelcz M121M 1 635
2009 Jelcz M121MB 1 625
2010 Jelcz M121 2 624 (MB), 635 (M)
2011 Jelcz M121M 1 631
2012 Jelcz M121M 1 632
RAZEM 5 5