Jelcz PR110

1979 - 2013 | było sztuk: 157 (w tym 108 szt. PR110U, 49 szt. PR110M)

Autobus ten, będący licencyjnym produktem Berlieta, stał się na początku lat osiemdziesiątych podstawowym środkiem transportu miejskiego w Płocku. Pierwszych 10 egzemplarzy zakupiono w 1979 r. nadając im numery 377-381, 383-387. Do 1992 roku łączna liczba zakupionych tego typu pojazdów wyniosła 157 sztuk.

Wraz ze zmianą wzoru malowania [zobacz szczegółowy opis] zmieniono wzór oznaczania bocznego pojazdów. W latach 1960-1993 malowano na karoserii numery taborowe (w różnych okresach według różnych szablonów) w kolorze żółtym. W oznaczeniu bocznym (na środku długości pojazdu) znajdował się herb miasta, skrót nazwy przewoźnika (pierwsze litery nazwy – obecnie logo KM) z nazwą miasta oraz numer boczny. Na początku lat 90-tych przeniesiono malowanie boczne nad przednie koło, ze względu na umieszczane reklamy. Od 1993 r. na żółtym pasie malowania „trójkolorowego” oznaczenie zmieniono na kolor granatowy, jednocześnie stosując metodę klejonych liter i herbu. Przesunięto też tylne oznaczenie z lewej do prawej krawędzi pojazdu (foto #549 powyżej).

Egzemplarze #477, #480, #561, #567, #572, #573 otrzymały jako pierwsze przy odbudowie w 1997 r. ściany frontowe złudnie przypominające Jelcze 120M i M121 z pierwszej połowy lat dziewięćdziesiątych. Podobnie odbudowano w 1999 r. #568-575 i #577-578 oraz wyremontowano w 2000 r. #501, #505, #516, #576.

Dalsze losy płockich Jelczy PR110 są różne. Kilka z nich trafiło do płockich zakładów pracy: #387, #392, #405-407, #418-419, #483, #504. Jelcz #469 trafił w 1983 r. do komunikacji w Białymstoku, #482 do MZK Kutno. Egzemplarz #398 przez kilka lat po służbie liniowej służył jako pogotowie techniczne. Podobnie #444, który następnie posłużył jako autobus szkolny dla jednej ze szkół pod Płockiem. Ex. #412 przez 6 lat służył jeszcze jako pogotowie gospodarcze – do 1994 r., a ex. #509 jako ambulans do pobierania krwi. W lipcu 2009 r. skasowany został #560 – był to ostatni Jelcz PR110 o oryginalnym wyglądzie. W marcu 2013 r. do kasacji odstawiono #505, co zakończyło eksploatację modelu PR110 w Płocku. Był to jednocześnie najdłużej jeżdżący autobus w całej historii płockiej komunikacji, który służył mieszkańcom przez 29 lat.

Dane techniczne

rodzaj: wysokopodłogowy
ilość miejsc (siedzących/stojących):
110 (37 / 73)
układ drzwi:
2-2-2
długość [mm]: 12000
szerokość [mm]: 2500
wysokość [mm]: 3040
masa własna [kg]: 9800
dopuszczalna masa całkowita [kg]: 17280
silnik (moc): Mielec SW 680/78/1 (185 KM)
skrzynia biegów: mechaniczna 4-biegowa S4-9
norma czystości spalin:

Spis taboru

ROK WPISANO NUMERY TAB. SKREŚLONO NUMERY TAB.
1979 10 377-381, 383-387 (PR110U)
1980 17 388-404 (PR110U)  
1981 26 405-424, 426-431 (PR110U) 1 385
1982 32 432-463 (PR110U) 1 391
1983 23 464-471 (prod.1982), 473-487 (PR110U) 2 390, 469
1984 20 498-517 (PR110M)  
1986 3 529-531 (PR110M) 5 392, 396, 405, 418, 419
1987 7 379, 380, 381, 383, 387, 388, 424
1988 3 409, 412, 453
1989 10 548-557 (PR110M) 4 406, 407, 452, 455
1990 4 558-561 (PR110M) 9 413, 427, 430, 432, 437, 446, 447, 448, 457
1991 10 377, 378, 421, 431, 445, 449, 450, 451, 459, 464
1992 12 567-572 (prod.1991), 573-578 (PR110M) 23 384, 386, 389, 393, 395, 397, 398, 400, 401, 402, 403, 404, 410, 411, 414, 415, 416, 426, 428, 433, 440, 441, 454
1993 15 394, 399, 417, 422, 423, 429, 434, 435, 438, 439, 442, 444, 479, 481, 484
1994 13 408, 420, 436, 443, 461, 463, 466, 467, 473, 483, 485, 486, 487
1995 8 456, 458, 460, 462, 465, 468, 470, 498
1997 5 474, 482, 503, 504, 517
1998 4 471, 476, 502, 508
1999 5 500, 507, 513, 514, 515
2001 3 475, 510, 511
2002 1 499
2004 8 478, 506, 512, 529, 530, 531, 554, 556
2005 4 548, 549, 550, 558
2006 4 477, 551, 552, 553
2007 3 480, 555, 561
2008 4 509 *, 557, 559, 573
2009 3 560, 567, 578
2010 3 516, 572, 577
2011 1 568
2012 7 501, 569, 570, 571, 574, 575, 576
2013 1 505
RAZEM 157 157
* #509 przerobiony na krwiobus w 1999 r.
Back to top button