Jelcz PR110

Autobus ten, będący licencyjnym produktem Berlieta, stał się na początku lat osiemdziesiątych podstawowym środkiem transportu miejskiego w Płocku. Pierwszych 10 egzemplarzy zakupiono w 1979 r. nadając im numery 377-381, 383-387. Do 1992 roku łączna liczba zakupionych tego typu pojazdów wyniosła 157 sztuk.

Wraz ze zmianą wzoru malowania [zobacz szczegółowy opis] zmieniono wzór oznaczania bocznego pojazdów. W latach 1960-1993 malowano na karoserii numery taborowe (w różnych okresach według różnych szablonów) w kolorze żółtym. W oznaczeniu bocznym (na środku długości pojazdu) znajdował się herb miasta, skrót nazwy przewoźnika (pierwsze litery nazwy – obecnie logo KM) z nazwą miasta oraz numer boczny. Na początku lat 90-tych przeniesiono malowanie boczne nad przednie koło, ze względu na umieszczane reklamy. Od 1993 r. na żółtym pasie malowania „trójkolorowego” oznaczenie zmieniono na kolor granatowy, jednocześnie stosując metodę klejonych liter i herbu. Przesunięto też tylne oznaczenie z lewej do prawej krawędzi pojazdu (foto #549 powyżej).

Egzemplarze #477, #480, #561, #567, #572, #573 otrzymały jako pierwsze przy odbudowie w 1997 r. ściany frontowe złudnie przypominające Jelcze 120M i M121 z pierwszej połowy lat dziewięćdziesiątych. Podobnie odbudowano w 1999 r. #568-575 i #577-578 oraz wyremontowano w 2000 r. #501, #505, #516, #576.

Dalsze losy płockich Jelczy PR110 są różne. Kilka z nich trafiło do płockich zakładów pracy: #387, #392, #405-407, #418-419, #483, #504. Jelcz #469 trafił w 1983 r. do komunikacji w Białymstoku, #482 do MZK Kutno. Egzemplarz #398 przez kilka lat po służbie liniowej służył jako pogotowie techniczne. Podobnie #444, który następnie posłużył jako autobus szkolny dla jednej ze szkół pod Płockiem. Ex. #412 przez 6 lat służył jeszcze jako pogotowie gospodarcze – do 1994 r., a ex. #509 jako ambulans do pobierania krwi. W lipcu 2009 r. skasowany został #560 – był to ostatni Jelcz PR110 o oryginalnym wyglądzie. W marcu 2013 r. do kasacji odstawiono #505, co zakończyło eksploatację modelu PR110 w Płocku. Był to jednocześnie najdłużej jeżdżący autobus w całej historii płockiej komunikacji, który służył mieszkańcom przez 29 lat.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE

rodzaj: wysokopodłogowy
ilość miejsc (siedzących/stojących):
110 (37 / 73)
układ drzwi:
2-2-2
długość [mm]: 12000
szerokość [mm]: 2500
wysokość [mm]: 3040
masa własna [kg]: 9800
dopuszczalna masa całkowita [kg]: 17280
silnik: Mielec SW 680/78/1
moc [KM]: 185
skrzynia biegów: mechaniczna 4-biegowa S4-9
norma czystości spalin:

SPIS TABORU (było sztuk: 157)

SPIS TABORU (było sztuk: 157)

ROK MODEL NOWE (szt.) NUMERY TABOROWE SKREŚLONE (szt.) NUMERY TABOROWE
1979 Jelcz PR110U 10 377-381, 383-387
1980 Jelcz PR110U 17 388-404  
1981 Jelcz PR110U 26 405-424, 426-431 1 385
1982 Jelcz PR110U 32 432-463 1 391
1983 Jelcz PR110U 23 464-471, 473-487 2 390, 469
1984 Jelcz PR110M 20 498-517 *  
1986 Jelcz PR110M 3 529-531 5 392, 396, 405, 418-419
1987 Jelcz PR110 7 379-381, 383, 387-388, 424
1988 Jelcz PR110 3 409, 412, 453
1989 Jelcz PR110M 10 548-557 4 406-407, 452, 455
1990 Jelcz PR110M 4 558-561 9 413, 427, 430, 432, 437, 446-448, 457
1991 Jelcz PR110M 4 567-570 10 … **
1992 Jelcz PR110M 8 571-578 23 … **
1993 Jelcz PR110 15 … **
1994 Jelcz PR110 13 … **
1995 Jelcz PR110 8 456, 458, 460, 462, 465, 468, 470, 498
1997 Jelcz PR110 5 474, 482, 503-504, 517
1998 Jelcz PR110 4 471, 476, 502, 508
1999 Jelcz PR110 5 500, 507, 513-515
2001 Jelcz PR110 3 475, 510-511
2002 Jelcz PR110 1 499
2004 Jelcz PR110 8 478, 506, 512, 529-531, 554, 556
2005 Jelcz PR110 4 548-550, 558
2006 Jelcz PR110 4 477, 551-553
2007 Jelcz PR110 3 480, 555, 561
2008 Jelcz PR110 4 ex. 509, 557, 559, 573
2009 Jelcz PR110 3 560, 567, 578
2010 Jelcz PR110 3 516, 572, 577
2011 Jelcz PR110 1 568
2012 Jelcz PR110 7 501, 569, 570-571, 574-576
2013 Jelcz PR110 1 505
RAZEM 157 157
* #509 przerobiony na krwiobus w 1999 r., ** ze względu na ilość danych nie zostały one zamieszczone